Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

j3nny: jag mår fortfarande helt galet, har sovit fram tills nu! Jag orkar inte göra frukost utan flyttat mig från sängen till soffan.. 
    Jag ringde precis till vc och fick tid imorgon och får se vart det leder. 

ananas86: Oj det där lät inte roligt! som någon annan frågade, finns det någon bakomliggande sjukdom? Eller skedde det plötsligt? Det är verkligen obehagligt hur skört livet är...

• MagdalenaZ

Jaha, då vaknade jag precis.. var uppe en sväng imorse, åt lite frukost och började spy som en gris, förstår verkligen ingenting. Ja jag slipper spy nu iaf och ska iväg till läkaren..

Längtanefterlilladig: Oj vad du funderat kring förlossningen, men ditt inlägg fick mig att fundera lite och hur jag ska göra med min sambo (han har sjukhusskräck och blodskräck), själv ska jag försöka klara mig i största mån på lustgas och dusch/bad, går det verkligen inte blir det väl epidural. Vi ser väl. Hoppas vi alla kan berätta vad som händer under förlossning sen! 

Kvinna28: Grattis och välkommen hit! :)

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-12-12 13:14:54 följande:
    Lycka till hos läkaren Magdalena! Jag sitter i väntrummet hos min nu oxå :) hoppas att jag får förlängd halvtidssjukskrivning nu sista två veckorna. Borde inte vara några problem men vi får se. Har tagit semester i två veckor oxå innan grav. penning. Borde jag be om sjukskrivning dom två veckorna oxå? Eller bara ta ut semestern som tänkt?

Det är rätt sjukt, att man ska känna att man ska be om att få bli sjukskriven.. När jag ringde så sa jag att jag är gravid v 26 och är helt slut och sover hela dagarna och jag skulle behöva träffa en läkare. "jaha, men du kanske ska börja med en distriktssköterska"

Kan en sköterska sjukskriva mig? Nej, och när jag jobbar så går jag hemifrån kl 7 och är hemma kl 19. Lägg på att man ska äta osv.. En läkare måste sjukskriva mig.

Jag tycker hela samtalet var helt galet. Idag måste man googla sjukdom, läkemedel och hur länge man ska vara sjukskriven.. I och med att jag inte vet vad det är med mig är jag lite nervös..
  • MagdalenaZ

Jo det finns läkare på mvh men det tar extremt lång tid innan man kommer fram. Var precis hos läkaren och hon var själv gravid! :) hon förstod precis och gav läkarintyg för åtminstone 14 första dagarna, sen.sa hon att fk är stenhårda. Jo tack, jag vet :) men det räcker iaf att få vara hemma.några dagar och ta igen.sig. Hon.skickade dessutom mig att ta alla.blodprover.. Skönt att få en.läkare som.lyssnar!

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-12-12 21:52:50 följande:
    Alltså vad är de med folk att tro att de är okej att kommentera ens utseende bara för att man är gravid? En tant sa till mig idag att ååååh nu e de inte långt kvar! Ehm jo.. Typ tre månader "vaaa!? E du säker på att de inte e två?" Men TACK! Det måste dom missat på ultraljudet tur att du sa de din jäkla kärring!!!
    Va?? En främling?? Än så länge har jag bara fått en kommentar av en kassörska på ICA i Sthlm som såg mig hålla i magen.. hon frågade när det var dags., hahah! 
    Jag ser verkligen bara tjock ut, och så klär jag mig lite så att magen inte ska synas just pga sådana fula kommentarer...
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-12-13 19:50:52 följande:
    Nu har lillan börjat buffa ordentligt efter att pappan kom hem och började prata :)

Hör o häpna kollade jag mitt konto idag!! Och jag ska få ersättning av fk redan på måndag för en halvmånads halvtidssjukskrivning! (Fr.o.m. 30/11-16/12) vilken chock! Vad snabba dom var. Blev verkligen positivt överraskad även om de inte va nån stor summa alls.. Är fortsatt sjukskriven från 16/12-9/1 på halvtid är det någon som vet om jag behöver göra något mer nu? Eller ska jobbet sjukanmäla mig igen bara? Läkaribtyget har dom redan fått. När borde jag kunna räkna med nästa utbetalning? Magdalena? ;)
    Oj vad märkligt att de betalade ut till 16/12! FK gör inte utbetalningar fram i tiden. Ex fick du utbetalt idag kan du räkna med ersättning fram till idag och inte framåt i tiden... jaja, eller så jobbar de oerhört effektivt..
    Jobba som enligt läkarintyget, alltså 50% till den 9/1.. får du fortsatt sjukskrivning från läkaren fyller du bara på med läkarintyget i sjukpenningärendet så kommer det fortlöpa bara! :)
    Nästa utbetalning ska ske den 23 december, men då kommer det vara för tiden 17/12-20/12, sen är nästa utbetalning nästa månad den 25te..
  • MagdalenaZ

j3nny: Ja du fick mig att tveka en stund.. tänkte att de ändrat reglerna utan min vetskap :) har som sagt varit borta en vecka snart :)
    Då blir det eventuellt utbetalning den 23dje också.. :)

• MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-12-16 20:58:21 följande:
    Nej han är ett riktigt pucko o jag ser fram emot den dagen jag hittar ett annat jobb. Känns surt när jag skickat in alla papper o var så glad över lönen jag hade för mammapengen skulle bli så bra. Så irriterande och uppstressande!
    Jag vill inte låta så, men enligt lag får han väl inte bara sänka din lön sådär? 
    Från och med när gäller den här lönen?
    Vad säger facket?
  • MagdalenaZ

j3nny:
    Håller med dig.. jag känner mig stor och otymplig, inget passar och allt känns bara helt fel.
    Var dessutom hos frissan i helgen och färgade och klippte mig, och för TREDJE gången gör hon INTE som jag säger och ALLT blev fel, lägg på det dåliga självförtroendet..
    Var dessutom och försökte shoppa och såg att en ung och smal tjej som smålog mot min sambo och hela min värld rasade!
    Hahhaha det är kul att man kan skratta åt det nu, men när man väl är i det så mår man verkligen dåligt...

Apropå svullnad så sväller mina fötter lite då och då.. annars så sitter ringarna på så länge!

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-12-18 15:02:46 följande:
    Hur mår du annars?
    Jag kom precis hem från en shoppingtur, hittade faktiskt en klänning. Jättetråkig och svart, men satt som den skulle o framhävde magen fint. Älskar ju att magen växer men måste ALLT annat oxå göra det? :/ tänkte piffa upp med lite accessoarer :)
    Jo jag mår väl hyggligt.. är tillbaka på jobb nu trots att jag fick sjukskrivning resten av veckan, är HELT slut efter en hel dag.. men jag kunde inte låta bli och åka in idag, skulle ju faktiskt bli avtackad från jobbet!

Meeeen, semester är SJUKT efterlängtad! 3 veckor :)

Klänningar kan jag säga att det inte finns så mkt utbud.. inga festklänningar , som du tänkte, jul och nyår.. Jag ska försöka hitta något i mammas garderob, hon hade rätt många fina klänningar!

Imorgon är det glukosbelastning... har laddat upp med musik, tidningar och annat :) får se hur det går!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014