Prinsessan på ärten skrev 2013-12-09 15:18:16 följande:
Vi ska ha barnet i spjälsäng nära sängen. Antingen "fristående" på tvär vid huvudändan eller så sätter vi den kloss mot min sida sängen och tar bort ena sidan så att det blir som en liten "hage" men att jag och barnet kan ligga nära varandra endå.
Vi kommer även ha ett babynest, har hört bara bra om det från vänner och bekanta så ett sånt blir det.
Dock har vi de senaste dagaran fått ett nytt kort på bordet så att säga.
VI bor idag i en tvåa på 50 kvm. LITET badrum men lugnt fint område, stor trädgård och balkong med kvällssol... på balkongen är det skugga på förmiddagen och jag kan se mig ligga och gosa med knodden under äppelträden eller sitta och amma på balkongnen (trädgården är även bra för våra 3 katter) Men det är litet, 50 kvm är trångt för oss och bebisen.
Alternativ två är att köpa en trea :) 90 kvm och månadskostnaden skulle bli samma som för våra nuvarande 50 kvm. Dock är det en lägenhet utan balkong, liten innergård och inte samma grönska som i vår nuvarande. Och så kan katterna inte vara ute. Rummen är stora nog för två barn att LÄTT dela ena sovrummet, sambons bröder bor mot samma innergård och det är ett fint bra område det med. Dessutom skulle vi få plats med en tvättmaskin i badrummet.. nu får vi inte ens plats med skötbord....
Är dock ett totalt renoveringsobjekt, kök, bad you name it! Men det skulle kunna bli en väldigt fin lägenhet...
Så, där är problemet, fortsätta bo trångt, men med trädgård och balkong, utekatter och alla bekvämligheter som en nyrenoverad inbodd lägenhet har.. eller ta flytten och renoveringen nu för att ha ordentligt med plats när knodden kommer ut (med innekatter då...) och inte behöva flytta igen föräns en bit in på barn nummer två....
Jag hade bott kvar i den mindre lägenheten. Det gör oerhört mycket att få vara ute på terassen på sommaren, vilket du kommer ha jättenytta av nu... utan balkong kommer bli tråkigt!
Låt oss säga att du köper nu, inflytt tidigast om 1 månad, kommer du orka dig på att renovera och flytta?
Nja.. du har exakt samma situation som mig, vi bor på 55 kvm (skötbord blir vägghängt i badrummet) och vi har försökt ordna så mycket förvaring som möjligt, ska försöka klämma in lite bilder ikväll så ni får se..
Men vi kommer bo kvar tills dess att barn nr två är på g :D