Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Längtanefter: Hur går det för dig? Jag vågar inte öppna den länken från läkartidningen, jag kommer bara få för mig saker.. Min tjej är supervarierande i sin rörlighet, vissa dagar har jag knappt märkt om henne. Men som idag har jag svårt att sitta på jobbet, hon sparkar åt alla möjliga håll vilket är gulligt första en eller två timmen, men när hon sparkat så hon väckt mig kl 5 fram tills nu måste jag säga att det är mindre gulligt.

• MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-10 14:35:56 följande:
    Jag har tipsat om denna sida: www.foraldraledighet.se/ tidigare, där sammanställs allt på ett väldigt lättöverskådligt sätt. 

Har du haft möjlighet att kolla upp hur man kan göra med föräldraledigt för pappan för kurser innan förlossning?
    Jag skrev om det igår, borde kanske länkat till dig..

Föräldrapenning för sambo för föräldrautbildning måste man alltså "avstå" dagar. Mamma måste avstå dagar till pappa för att nu ligger alla 480 dagar på mamma. Så avstå de dagar han behöver för föräldrautbildningen.

Detta sköts manuellt och kommer inte kunna göras via mina sidor. 
    Blanketten heter 7470 avstå föräldrapenning och ligger på hemsidan. Har man inte skrivare kan man beställa hem den. Sedan måste pappan anmäla föräldrapenning manuellt, alltså via handläggare via telefon eller email.
  • MagdalenaZ
    Ms TomCat skrev 2014-01-13 13:34:29 följande:
    Det här kommer att låta konstigt, men jag nästan önskar att något sånt hände mig (att livmodertappen blivit påverkad som för TomMon och qwerty1234) för då har man inte mycket till val än att just vila och stanna hemma. Problemet för mig just nu är att jag vill så mycket och inser inte mina begränsningar.

Har det jätte stressigt på jobbet stundvis och det är itne så trevlig stämning pga hög arbetsbelastning, och det tar verkligen emot att gå dit på mornarna... precis som hallonpaj88 skriver så har min bebis värsta gymnastikpassen under natten så sömnen är verkligen påverkad, och det gör inte mornarna roligare direkt.

Det är så surt att man förlorar så mycket inkomst på att vara sjukskriven, det är det som får mig att bita ihop tjurskalligt och plåga mig igenom veckorna som är kvar nu.

Men TomMon och qwerty1234 jag hoppas allt går bra för er - förstår att när man väl befinner sig i situationen är det inte lika önskvärt...

Jag vill bara att något annat ska ta beslutet åt mig att jag ska sjukskrivas och stanna hemma - så man inte har något val och inte behöver känna illojalitet mot arbetsgivaren eller behöva oroa sig över ekonomin - för man har just INGET val.

Men jag vill ju inte att något ska hända min lilla älskling...

konstigt inlägg det här blev... är väl kanske mest bara otålig.

Ingen annan som är trött på att vänta på D-dagen?

Jag är dock hemma idag. Fick så ont i kordryggen som strålade ner till vänster ben. Smärtan ilade så pass mkt att jag inte kunde somna. Kl 3 på natten kände jag INGEN kommer tacka mig och händer det mitt framtida barn så kommer jag inte förlåta mig själv.. så jag blev hemma!

Jag hade faktiskt velat gå ner i arbetstid åtminstone, för det blir mycket hem-jobb-hem-jobb.. när ska man hinna förberda allt?
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2014-01-16 13:06:52 följande:
    Helt plötsligt har det gått upp för mig på allvar att vi faktiskt ska bli föräldrar. Att det ska komma ut en bebis förhoppningsvis(?) samma väg som den kom in. Och de gör mig fan livrädd! Har inte tänkt ett dugg på förlossningen innan, utan mer att "ja de e klart bebisen ska ju ut på ett eller annat sätt" hur fasiken ska man klara det här? Tror egentligen de bästa för mig är att inte läsa om olika förlossningar o vara lite påläst, utan mer bara "rulla med" och lita på att bm på förlossningen hjälper till på bästa vis. Det enda jag är 100% säker på är att jag inte vill ha sterila kvaddlar eller vad de hette som smärtlindring.

Igår berättade en bm om en tjej och en kille som innan förlossningen hade diskuterat o hon hade sagt till honom att hon absolut inte ville ha epidural utan ville absolut föda naturligt. Det var deras första barn och när de väl var dags så gallskrek hon i Högan sju och ville absolut ha epidural men den blivande pappan sa nej, som han hade blivit tillsagd sen innan, så hon fick inte. Efter att hon hållt på bra länge så såg dom att bebisen började bli stressad och då bestämde läkarna att dom skulle ge epidural trots pappans vilda protester, då tog de inte ens en kvart så va bebisen ute. Hon ville väl kanske säga att man gärna ska kolla upp lite om dom olika alternativen, men vara öppen för förslag när det väl är dags.
    Hur tänker ni kring smärtlindring? Jag känner att jag mer eller mindre vill ha allt haha
    Har också starkt börjat fundera kring förlossning.. Jag har sagt att jag ska försöka så långt det går med epidural och försöka med alternativen, typ TENN och badkar.. allt finns på Lunds förlossning.
    Min sambo har dock börjat uttrycka riktig oro inför förlossningen, jag känner nästan lite att jag inte vill tvinga honom till något han mår riktigt dåligt inför (han hatar verkligen sjukhus, blod och dylikt).. har väl sagt att han får gärna vara med mig så länge han orkar! Lite tråkigt kan jag tycka nu, men han har ändrat sitt tänk i mycket här på vägen, så han kanske ändrar sig kring detta också..

Apropå sex så är jag som tjatar, fram till dess att min sambo vill, då vill jag inte.. jag känner sammandragning och annat som gör att jag ångrar mig ! :)
  • MagdalenaZ

Jag har haft; Alicia, Antonia, Valentina, Adriana (älskar namnet Adrian på pojkar) mm mm.. Men min sambo har sagt tvär NEJ. Så vi har landat på Simone eller Simona! Vi måste dock se henne först har vi kommit fram till.
    :)

• MagdalenaZ

Jag har inte skrivit så mycket, men jag har läst hela tiden. Jag är HELT slut, HELA tiden.. var hemma hela föra veckan.. sov bort den veckan, gick tillbaka till jobbet igår, men var hos läkaren som sjukskrev mig 50%. Blir faktiskt lite irriterad över hur sjukvården funkar, efter jag berättat mina krämpor: konstant huvudvärk, trött och hängig och gör ingenting förutom att jobba och gå hem. Helgerna går ut på att sova så mkt som möjligt .. 
    Då frågar läkaren mig: Hur länge vill du vara sjukskriven? ... Öhh, är det inte läkarens uppgift att bedöma det?

Hur som helst, första dagen med 50% och jag kom hem kl 12 och sov till kl 16.. när ska den här tröttheten lägga sig? Jag har bra blodvärden, ingen urinvägsinfektion och inget fel på mig.. kan man vara så här trött bara av graviditeten? Ahh, just de.. foglossning har jag , fruktansvärd foglossning, vilket resulterade i foglossningsbälte som har kommit som levererats från himlen :)

Hur går det med Skåneträffen? Kan alla på helger? Jag har nämligen förslag.. 1 februari?

• MagdalenaZ

j3nny: Jo men hur är det nu för dig?

Längtanefter: Det va ju tråkigt! Men då blir det ingen träff i Skåne om jag förstått det rätt?

Ni som beställt babynest via nätet, var har ni beställt och hur mycket kostade de?

• MagdalenaZ
    anaconda skrev 2014-01-21 21:23:49 följande:
    får jag fråga varför era män tänker ge er (nästan) alla dagarna av ledigheten, är bara nyfiken

Han är egenföretagare och lämnar han skeppet så sjunker det. Jag har en trygg anställning som gör att jag inte får bekymmer med föräldrapenning ellrr vab.

Fast hade det varit så att vi båda hade anställning så hade jag nog ändå tagit alla dagar :)
  • MagdalenaZ

Svullna ben, trötthet och en helvettes natt bakom mig. Sitter nu på jobbet och tur nog är det bara till kl 11.30 man jobbar!

Ska unna mig lite vaxning idag. :)

Var på TUL igår och allt ska se bra ut, jag som varit lite orolig kring min icke existerande mage. Ingen tror mig att jag ska föda om mindre än 2 månader. Men som sagt, bevis i full storlek och väger 1953 gr :)

Jag gick runt och kollade lite kläder och annat och kunde inte ta fingret ur *piip* och köpa något. Är fortfarande nojig att något ska hända. Men jag satt och funderade mest kring förlossningsväskan.. förutom de meterlånga listorna, vad är det mest absolut nödvändiga enligt er? Jag måste faktiskt börja packa den.

Annars har jag beställt vagn och spjälsäng från utlandet och lär få den om 2-3 veckor. Skötbord och badbalja ligger i källare. Alla material till sängen ligger också klara. Vad mer? Ni som inte heller förberett så mkt, vad är era tankar kring detta?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014