Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

tvetalan skrev 2013-11-18 12:11:10 följande:
    Födde inte kronprinsessan på karolinska i solna? Astrid lingrens är väl ett barnsjukhus bara? Om jag inte missminer mig ;) tror prinsessan madeleine kommer föda på ks solna också, förhoppningsvis några dagar före mig :)

Varför ska hon föda i Sverige? Vem ska stå för den kostnaden då hon inte är skriven i Sverige?
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-19 20:10:18 följande:
    Jag sa upp mig i juli från ett jobb som jag haft i 5.5 år. Visste inte att jag var gravid när jag sa upp mig. Jag hade en tjänst på 100 % men hade senaste tiden varit sjukskriven 25-50 %. Mådde så dåligt på mitt jobb & med alla krav. Jag var utbränd helt enkelt. Skulle påbörjat IVF i augusti & tänkte att det lär ta ett tag. Planerade att arbeta som förskollärare i en bemanningspool & testa på att jobba på förskolor i kommunen & se hur det var & sen söka ett nytt fast jobb i januari. Allt var planerat & klart. Då bestämde sig en liten bebis för att bli till . Underbart & så efterlängtad men ack så otajmat. Fick ju panik att jag skulle få jätte dålig föräldrapenning. Jag menar först sjukskriven av & till i 6-7 månader & sen arbetslös. Så när försäkringskassan ringde mig i somras & ville ha uppgifter om inkomst & kontaktuppgifter till min fd arbetsgivare tänkte jag mig värsta scenariot. MEN det damp ner ett brev ett kort tag efter där det stod att min SGI är beslutad. Eftersom jag anmälde mig som arbetslös första arbetslösa dagen så har de räknat SGI:n på min årsinkomst utan sjukskrivningen inräknad. Så jag har tjänat MASSOR både psykiskt, fysiskt & ekonomiskt på att säga upp mig. Lustigt
    Så det gick bra till slut? :)

• MagdalenaZ
    anaconda skrev 2013-11-19 19:43:46 följande:
    Ja jag ringde och dubbel kollade och visst 372kr/dag INNAN SKATT, och eftersom jag är tim tidare så är jag en av dom som INTE FÅR RÄKNA med semester ersättningen så dåligt för om man är månads anställd så ingår de i grundlönen men inte för mig, tar jag ut 7 dagar får jag ut 7200kr/per 4 veckor och eftersom jag har 240 dagar mamma penning så kan jag vara hemma 34 veckor endast! Tjänar mer att gå arbetslös så funderar på att säga upp mig och stämpla då tjänat jag mer!

Är knäck nu så jag bara gråter hela tiden
    Men på vilka grunder har de fattat din SGI och överensstämmer inte FKs uppgifter med vad du själv räknat på?
  • MagdalenaZ
    Heene skrev 2013-11-19 21:58:11 följande:
    Idag har min mage växt jättemkt känns det som! Hur kan det gå så fort vissa dagar?
    Nu känner jag mig verkligen gravid och att magen tillhör 6e månaden. Så kände jag inte igår.
    Fram till idag så har folk påpekat hur liten jag är för att vara så långt gången. Men idag fick jag min fösta kommentar av en kund "åh, jag ser att du ska ha barn snart"... snart!? njae, bara i helgen så trodde folk knappt på mig när jag berättade att jag är gravid haha =)

Mitt bäcken har vart lite segare idag också, har liksom vaggat fram som en pingvin nu på eftermiddagen =) hoppas det bara är idag så att inte den snygga gravidgången redan börjar visa sig.
    Smidigheten kan gärna få försvinna dagarna innan BF och inte nu =P
    Ja din mage har verkligen växt ! :) va roligt!!
  • MagdalenaZ
    anaconda skrev 2013-11-19 20:57:05 följande:
    Har pratat med mitt Lönekontor och då har jag en grundlön på 169695kr plus 4332,3(ob) men i min grundlön ingår inte semester ersättningen och den va typ 18000kr så min SGI blir uträknat på ca 175.000 sen har jag räknat som fk visar på hemsidan och fick fram 370kr sen är skatt på de! Jobbar 81,2% som personlig assistent (32,5tim/vecka) min tim penning är 156,64kr

Känner mig bara fruktansvärt förnedrad när inte alls får lägga in lika!
    Ja det är ju "rätt" uträknat, men det blir lite tråkigt för dig.. :(
    Har du kollat om du kan få ihop en slant på bostadsbidrag? Glöm inte att ju mer mannen går in med föräldrapenning och du jobbar så får ni även ut mer i jämställdhetsbonus.
    Tex du har föräldrapenning måndag-torsdag, han : fredag - söndag, du jobbar fredag-söndag..

Försök tänka positivt och tänk på knodden du får träffa i mars .. Hjärta

• MagdalenaZ

Det här med sexet.. här har jag bpde sexdrömmar och är på min sambo, det är inte det att jag känner mig sexig eller snyggare än vanligt utan lusten har ökat, medan min sambo verkligen inte vill. Vi är väldigt öppna med varandra och jag har frågat om han hjälper sig själv men han säger att han inte gör det.. han gillar iaf inte tanken att "det finns något där", han tycker dessutom att magen är läskig! Det är bara att acceptera, vi är ju trots allt så olika...

• MagdalenaZ
    tvetalan skrev 2013-11-21 12:05:16 följande:
    Verkar som att jag kommer få fp ändå. Men självfallet de dagar jag inte har något obligatoriskt i skolan. Skönt! Om man lägger på csn bidraget så blir det ändå en ok summa i månaden.

Mannen kanske tar ut fredag lördag söndag och använder sina dagar. Men jag tänkte på en sak, för att få fp som grundas på mannens lön under helgen, måste han ta ut fp för hela fredagen då, eller går det för halva också? Någon som har koll på min flummiga fråga? 

Han måste ta ut hela fredagen för att kunna ta ut hela lördag och söndag.
    Tar han halva fredag, får han ta halva lördag och söndag. Samma omfattning har tar ut en arbetsdag innan helg(vilket kan vara måndag eller fredag) kan han ta under helgen.
  • MagdalenaZ

Ni som studerat och har arbetat innan, ska ändå försöka skicka in de uppgifter om era tidigare arbetsgivare.. alla inkomster över 10700 kr /år räknas (det blir ca 22 kr / dag, men det är alltid något)
    Har man "så låga inkomster" så har ändå ändå garanterat 225 kr / dag innan skatt i föräldrapenning.
    Men om man då blir sjuk, kan det vara värt att ha en SGI fastställd..  

Det kommer komma lite regeländringar från och med 1 januari 2014, men återkommer med en sammanfattning kring det! :)

• MagdalenaZ

Vet inte om ni menar att det drar på utsidan av magen, jättemärklig känsla, jag hade så ont att jag knappt kunde stå upp till slut. Har ont idag med, men inte lika jävligt som igår..

Imorse insåg jag verkligen att jag är "tjock".. jag har ett par jeans som är mina "tjockis"byxor De har passat trots att man gått upp några kilo, idag kunde jag inte ens stänga gylfen.. jag stannade upp och iaktog mig själv i spegeln, gylfen öppen, magen står ut (den har hittills inte gjort det på morgonen), innan jag ens hann säga något så kom min sambo och sa : "nej du är inte tjock älskling, du är gravid och du har aldrig varit vackrare".. Ganska mysigt när jag precis var på väg att gråta :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014