Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Det här med 10 pappadagar ska ni inte anmäla än.
    När barnet föds, ska pappan anmäla "tillfällig föräldrapenning vid barns födelse", sen ska han vara hemma dessa 10 arbetsdagar (man kan tex ta 5 hela dagar och 10 halvdagar, men totalt 10 hela arbetsdagar), sen ANSÖKA.. det går alltså inte att ansöka dessa dagar i förhand. Sen kan man ta ut dessa 10 dagar inom 60 dagar (två månader från att barnet är fött). Så han kan tex välja att vara hemma måndag-tisdag i 5 veckor..
    MEN, dagen måste ha passerat för att kunna ansöka. Det funkar på samma sätt med VAB.. Föräldrapenningen är de enda dagar man kan planera framåt i tiden.

10 pappadagar görs på samma sätt oavsett om föräldrarna är gifta eller sambo. 1) Barnet föds 2) Pappa anmäler tillfällig föräldrapenning vid barns födelse 3) Pappan är hemma 10 hela arbetsdagar 4) Ansöker om ersättning för de arbetsdagar han förlorat

• MagdalenaZ

tillfällig föräldrapenning baseras tiden på den ÅRSARBETSTID man har fått fastställt. Om man får det baserat i dagar eller timmar.. tillfällig föräldrapenning räknas inte ut på samma sätt som föräldrapenningen.

EX. årsinkomst 200 000 kr. 1 dag föräldrapenning 200 000 x 0,97 x 0,8 / 365 (antal dagar per år) = 425 kr / dag
    1 dag tillfällig föräldrapenning (årsarbetstid - dag) 200 000 x x0,97 x 0,8 / 260 (antal arbetsdagar per år beräknat på heltid) = 596 kr / dag.
    1 dag TFP (årsarbetstid i timmar, de som arbetar timmar) 200 000 x 0,97 x 0,8 / 2080 (antal arbetstimmar per år) = 74,5 (skulle man då arbetat 8 timmar den dagen blir det 596 kr)

Vet inte om detta hjälper eller stjälper , men ville bara påvisa att det är en viss skillnad på dagersättningen beroende på vilken ersättning man får,

• MagdalenaZ
    ananas86: har faktiskt inte köpt så oerhört mkt. Jag ska beställa vagn från utlandet och betalar 3500 kr för babyskydd (som man kan klicka fast på chassit), ligg och sittdel, skötväska och adapter till bilen. Jag har letat på blocket men inte funnit den vagn med mina krav, så tyvärr blir det nytt. :)
    Spjälsäng ska vi köpa från grannen, allt till sängen har jag fått från min syster, skötbord väntar jag fortfarande på blocket.. sen vet jag inte om jag ska köpa så mkt mer.. Alla varnar mig att inte köpa för mycket! 

Min första dag på jobbet igår var ett skämt. Cyklade in till stan, var 5 min sen för att jag blev HELT slut när jag cyklade, har aldrig känt mig så utmattad av att cykla..
    När jag väl kom på plats så hinner jag inte sitta mer än 5 min och blir fruktansvärt illamående, frågar efter toalett, när jag reser mig upp så faller jag ihop. Går på toaletten, sitter där i 10 min, går tillbaka och känner mig utstirrad, för att i princip kollapsa IGEN. Fick lägga mig i vilorummet i 1 timme. Jag måste fått nått blodtrycksfall...

Nu är det inte länge kvar hörrni.. som vissa skriver, känns obeskrivligt! Längtar tills man får pussa på den lilla som håller en vaken om nätterna :)

FK har givetvis ändrat på hemsidan och Mina sidor, så jag får gå in och titta och gå in ni och kolla av läget också! Har fått hem mitt "Hej, blivande förälder"-brev, ska fylla i blanketten om årsinkomsten och skicka in den!
  • MagdalenaZ

LillsmurfanLisa: Jag kan inte svara direkt, blir lite osäker då vårdnaden inte är fastställd, och förutsättning för att ta ut föräldrapenning är ju att man är vårdnadshavare, Jag tar med mig frågan till jobbet imorgon.

Carina87: Enklast är att du pratar med en handläggare på Kundcenter, är det för mkt i kö, hade jag slängt in ett mejl till FK. Gå in på hemsidan, tryck på kontakt som ligger uppe på höger sida. 
    Där finns det lite val: 
    Kundcenter för privatpersoner
    Ring eller e-posta. Vi svarar på dina ärendefrågor.
    I vänster spalt finns det en länk Skicka e-post. Skriv ditt namn, mejl och personnr. 
    I fältet väljer du föräldrapenning, där skriver du vilka dagar du vill ta bort.
    Skriv även att du vill ha svar när detta är åtgärdat så ska du ha svar inom 48 timmar :)

• MagdalenaZ

Nu så!

Föräldrapenning för sambo för föräldrautbildning måste man alltså "avstå" dagar. Mamma måste avstå dagar till pappa för att nu ligger alla 480 dagar på mamma. Så avstå de dagar han behöver för föräldrautbildningen.

Detta sköts manuellt och kommer inte kunna göras via mina sidor.

Blanketten heter 7470 avstå föräldrapenning och ligger på hemsidan. Har man inte skrivare kan man beställa hem den. Sedan måste pappan anmäla föräldrapenning manuellt, alltså via handläggare via telefon eller email.

• MagdalenaZ

Jag träffas gärna med skåne-tjejerna! :)

Sthlm tjejerna får gärna höra av sig när ni har er träff. Ska upp till sthlm snart och hade gärna träffat er oxå!

• MagdalenaZ
    carina87 skrev 2014-01-09 14:57:38 följande:
    De här 140 dagarna, är det 240 arbetsdagar eller 240 dagar-dagar? Hur räknas helgdagar och sånt?

Jag kommer inte komma upp i 240 dagar oavsett, men jag har varit heltidsstuderande innan dess så jag har verkligen ingen aning om hur illa det här blir.. jag utgår från grundbeloppet :(

Du ska ha haft en SGI exakt 240 dagar före barnets beräknade födsel.

Så om du pluggade så kanske du jobbade innan du började plugga så man kan räkna på den inkomsten?

En sgi är en inkomst man haft längre än 6 månader..

Mitt råd är att skicka in papper och underlag till fk så får de räkna ut..
  • MagdalenaZ
    carina87 skrev 2014-01-09 14:57:38 följande:
    De här 140 dagarna, är det 240 arbetsdagar eller 240 dagar-dagar? Hur räknas helgdagar och sånt?

Jag kommer inte komma upp i 240 dagar oavsett, men jag har varit heltidsstuderande innan dess så jag har verkligen ingen aning om hur illa det här blir.. jag utgår från grundbeloppet :(

Du ska ha haft en SGI exakt 240 dagar före barnets beräknade födsel.

Så om du pluggade så kanske du jobbade innan du började plugga så man kan räkna på den inkomsten?

En sgi är en inkomst man haft längre än 6 månader..

Mitt råd är att skicka in papper och underlag till fk så får de räkna ut..
  • MagdalenaZ
    Mia86gbg skrev 2014-01-10 12:05:22 följande:
    Senaste kvällarna när jag har gått och lagt mig har jag blivit väldigt yr i huvudet. Börjat må lite illa, inte så jag behöver spy men det har blivit som en bubbla eller ett tryck uppåt i halsen. Det kommer nästan direkt när jag har lagt mig. Har blivit väldigt törstig och fått ont i magen (tarmmage, inte bebismage) och behöver då gå på toaletten. Efter ca 1 timma är allt ok igen. Någon som haft något liknande?

Exakt så har jag också! Kunde knappt utföra nr 2 igår! Törstig som bara den..
  • MagdalenaZ

Tänkte se om ni tittat på den uppdateringen som gjorts för barn födda 2014. Största förändringen är följande; Om ditt barn är fött eller adopterat 2014 eller senare Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag att barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs fem i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Har ni fler än 96 dagar kvar så kommer dagarna att fördelas emellan er.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014