Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

jesspett skrev 2013-11-25 22:18:35 följande:
    Första advent i helgen! Jisses vad tiden går fort. Jag brukar ha full fokus på jul men nu har väntan på julen liksom kommit lite i skymundan. Har satt upp lite lampor ute nu och bytt ut sommargardinerna så jag kan börja få lite julkänsla. =)

Julbak borde man ju börja med också, har någon några toppenrecept så dela gärna! Själv brukar jag göra lussebullar som vanliga kanelbullar fast med lussedeg och istället för kanel och socker så penslar jag med smör, river mandelmassa och strör hackade mandlar på degen. Blir grymt!

Ja oj! Äntligen. . Jag har längtat oerhört på att få börja julpynta och boa in mig! :)

Denna helg/vecka har vi handlat nya möbler till badrum och till vardagsrummet. Även minn sambo har börjat boa in sig mer, mysigt att se sambon typ "känner ansvar" redan nu.

Jag måste berätta en riktigt pinsam grej.. jag har ju läst mig till att bäckenmusklerna blir lite förslappade under graviditeten och att man kan "läcka" när man skrattar och hostar.

Tror ni inte att jag nyser årets nys på mataffären och jag känner att jag i princip kissar på mig. Usch vad pinsamt.. det var ju bara att åka hem igen och träna muff-musklerna.. :)
  • MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2013-11-26 09:50:54 följande:
    Oj, det har hänt mycket här det senaste!
    Skönt att ni som har haft ont/varit orolig verkar ha fått positiva besked! :)
    Man vill ju verkligen att allt ska gå vägen för oss alla och att vi får friska bebisar i mars allihopa! :)

Själv har jag haft en fruktansvärd vecka!
    Våra planer på att renovera badrummet innan vi flyttade in i huset har gått åt helvete. Vi upptäckte fukt och mögelskador i en vägg när vi började riva.

Efter mängder av samtal, tusen frågetecken, stress, oro, en bebis som slutat röra sig i magen och sömnlösa nätter verkar det äntligen som vi är på väg mot en lösning. Säljarnas försäkring står för halva skadan och antagligen blir säljarna tvungna att betala resten. Men detta kommer ta tid!

Tyvärr kommer vi antagligen inte kunna flytta in i huset förrän i januari, som det ser ut nu. En vägg har fått rivas och nu står det fläktar som ska torka ut fukten i två rum. Det finns bara ett badrum, så det går inte att bo där förrän allt är klart.

Vi gjorde ändå en besiktning innan vi skrev kontrakt, utan att det visade något tecken på fukt, så detta är som att leva sin egen mardröm!

Nu på lördag måste vi flyta från vår lägenhet. Vi kommer bo hos min sambos mamma tills allt är klart, ca en månad..

Vi hade sett fram emot att fira jul och fixa i huset de närmsta veckorna, men allt bara togs ifrån oss! Det känns fruktansvärt tungt just nu! :(
    Oj va tråkigt! 
    Sen blir man så ledsen när folk säger: "men ni får flyttta in innan barnet kommer åtminstonde"
    Deras huvuden vill man nästan bara slita loss :)
    Man har mentalt redan flyttat in och så rivs liksom drömmarna pga en besiktningsman som inte har gjort sitt jobb. Usch, lider verkligen med dig...
    Men för att komma med något positivt, du får vila upp dig hos svärmor (slippa städa och laga mat och dela ansvar lite) så du har kraft att flytta in sen när det är dags... Bit bara ihop !

• MagdalenaZ

Awanta, jag har faktiskt precis meddelat min nya chef om att jag ska vara föräldraledig från och med slutet av mars (bf 23 mars) och att jag ska även ha semester.
    Lagen säger att man måste meddela arbetsgivaren tre månader innan. Om chefen redan vet att du är gravid så antar jag att hen förstår att du ska gå hem förr eller senare :)

Jenny3 : Sjukpenning / föräldrapenning / graviditetspenning utbetalas 24,25,26 beroende på när i månaden du är född, den här utbetalningen i november gäller för perioden mellan 21 oktober - 20 november. Detta gäller även föräldrapenningen när den kommer utbetalas. Om man då ansökt föräldrapenning från 1 mars 2014 och framåt, kommer första utbetalningen 24,25 elr 26 mars och den utbetalningen kommer då gälla 1 mars - 20 mars, sen blir nästa utbetalning i april (för tiden 21 mars till 20 mars) Hoppas ni alla förstår vad jag menar.

När var första dagen du blev sjukskriven från jobbet? Tänk på att 14 första dagar är ju arbetsgivaren som står för. Har du skickat in ansökan om sjukpenning? Har du fått beslutet? För om allt är grönt från FKs sida ska du ha ersättningen 30 dagar från det att du skickat in ansökan. 

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 11:14:13 följande:
    Jag har inte skickat något alls till fk. Fick ett läkarintyg som jag lämnade till jobbet, sen sa han att han skickade ett intyg direkt till fk via datorn (läkaren då alltså) o menade på att jag behöver inte göra någonting utan att dom ska skicka ut papper som jag ska fylla i. Fr.o.m. 16/11 blev jag halvtidssjukskriven.

Jo, men du blir inte automatiskt sjukanmäld för att läkaren skickar ett läkarintyg.
    Nu ligger läkarintyget hos FK, men din arbetsgivare MÅSTE sjukanmäla dig för att ett ärende ska sättas igång. Så börja med att höra med FK om du ens är sjukanmäld, är du inte det så är det arbetsgivaren du ska jaga (för det är endast hen som kan sjukanmäla dig).
    Är du sjukanmäld så kan du gå in via e-leg och ansöka om sjukpenning 50% (för att göra det så snabbt som möjligt), ska du vänta på papper kommer det ta tid!
    Sen är det 30 dagars handläggningstid...
  • MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-11-26 11:18:36 följande:
    Vi var tvungna att meddela 2 månader innan sa dom precis. Jag har iofs tänkt ta lite semester men vet inte riktigt hur många veckor jag hinner få. Det lär väl HR få räkna ut innan Hur lång tid tar det tills papprena om föräldraledighet kommer efter att moderskapsintyget är inskickat? Börjar känna mig stressad över att inte fixa det än men det behöver jag kanske inte vara..

Nej var inte stressad! I början på januari kan du eventuellt fundera på att skicka in moderskapsinyug. Får du det tidigare kan du givetvis skicka in det..

2 månader? Då har du en snäll arbetsgivare :)
  • MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-11-26 12:07:27 följande:
    Ni som vet kön på bebis- stämmer det med hjärtfrekvensen? Skriv gärna kön och vilken frekvens om ni vet.

Som j3nny. Flicka, 147 i hjärtslag :)
  • MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-11-26 13:54:03 följande:
    Haha ja, dom är väldigt snälla här. Jag har fått fast schema efter nyår så jag själv kan välja om jag behöver gå ner i tid så jag är väldigt tacksam! Jag tycker så synd om dig som får alla frågor om försäkringskassan, haha, du får dubbeljobba

Ja det är ju riktigt bra!
    Jag har sagt till min framtida chef att jag ska gå på föräldraledighet i slutet av mars, men ska även ta ut mina 20 semester dagar. Så eventuellt att jag går redan i februari! Det är då under förutsättning att allting går som det ska :D

Jag tycker det är jätteroligt att informera, det är ju det jag jobbar med. Jag tycker det är så viktigt att all denna information kommer ut till folk, för jag kan säga en sak helt ärligt, hade jag inte jobbat med föräldrapenning och nu med alla tre myndigheter, hade jag ALDRIG vetat ett skvatt om nånting... så jag försöker verkligen dela med mig av allt jag kan! 
    Jag träffar för många nyblivna eller ska-bli föräldrar som känner ren oro jämtemot Försäkringskassan och dess regler vilket jag kan förstå... 
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 13:54:33 följande:
    Oj känns som att det inte blir några pengar i december alltså... Ringde min chef dom har missat att sjukanmäla mig, tack för det... Hon skulle kontakta lönekontoret direkt

Som sagt, så fort det anmäls till FK, så kan du gå in via Mina sidor (har du inte ordnat med e-leg så gör det, du får en mkt bättre översikt med föräldrapenningen sen) och ansöka sjukpenning. Då kommer ansökan åtminstone in! Då kan du påskynda ärendet genom att e-maila till FKs kundcenter så hinner du kanske med en utbetalning så fort som möjligt. Fks handläggare jobbar som galningar nu för att alla ska hinna få sin ersättning innan jul!
  • MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-26 15:24:25 följande:

Är det du som arbetar på FK? Perfekt ju! Då tänkte jag fråga dig en sak. Jag har BF 14/3 och har ett stillasittande kontorsjobb. När är det ok för mig att ta ut föräldrapenningen? Eller heter det havandeskapspenning innan man fött? Jag skulle gärna vilja gå 14/2, dvs en månad innan, men har inte kvar några betalda semesterdagar.

Graviditetspenning (Havandeskapspenning som det hette fram till 1 januari 2012, så många BM säger fortfarande så), får man när man har ett tungt arbete, eller arbete som kan skada barnet (äldrevården, frisörer osv är exempel på vilka yrken som ofta får graviditetspenning). Max 50 dagar tidigast 2 månader innan BF. Sen finns det de yrken där man har förbud på att arbeta där gäller det från den dagen förbudet är. 

Men har man inte rätt till graviditetspenning KAN man ta vanlig föräldrapenning 2 månader innan BF. Du kan tex ta det för att gå ner i arbetstid (50% fp och 50% arbete), eller vara helt ledig.
    Tänk bara på att då påbörjar du ta från den föräldrapenning du ska ha för att vara med barnet.
    480 dagar totalt - 240 dagar / förälder. 240 dagar, med 7 dagar i veckans uttag räcker ca 8 månader, med 5 dagars uttag räcker det i 10 månader. Pappan kan som max ge oss 180 dagar, vilket kan ge ca 6 månader till. Men här gäller det att titta på fördelningen av dagar samt uttag / vecka. Gå in på fks hemsida, där kan ni med eller utan e-leg planera föräldraledigheten!

Jag har också ett stillasittande arbete och kommer därför inte "få" gå förrän det är dags, men jag får 20 dagars semester (föräldrapenning är semesterberättigat, så ni vet det oxå) som jag ska försöka ta innan 23 mars. :) 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014