Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Kucke: Jo jag hoppades på att du skulle komma med något lugnande ord :) 
    Men hur gör ni nu med högtider osv med henne? Eller ordnar hon sådant med din pappa?
    Tycker inte heller det verkar rättvist med ekonomin för din pappa. Kan du då tänka dig att den här kvinnan inte betalar ett jota där hemma och gör inget heller.. 
    Det här med polsk kvinna kan jag dessutom förstå, båda mina föräldrar är från Polen, men vi har väl alltid hållit oss borta från "de polskorna".. den här är från Ukraina.. Vet därför precis hur det känns! 
    Jag har verkligen känt oro för min lilla flicka när hon sparkat så pass mkt att jag fått ont dessa dagar. Nu har jag lugnat ner mig och det har hon också gjort. Men snacka att jag kommer få dåligt samvete om det hänt henne något pga min stress.. Jag kunde nämligen inte låta bli att städa och fixa för min pappa såg verkligen SLITEN ut när vi kom fram. När jag ringer honom kl 21 så svarar han inte, med förklaring att han sover.. Ja inte undra på att han inte bara gör för sig själv, han gör för en latmask också.. 
    Men det är som ni säger, finns ingenting jag kan göra, jag och min sambo pratar hela tiden om att VI får se till att skapa VÅRAT, vilket jag verkligen får koncentrera mig på helt enkelt. 

Bilen åkte in på verkstan och jag hoppas att den blir klar till tisdag för annars blir jag kvar här! (skulle nog inte klaga allt för mycket, många vänner att träffa :) )

Vad  har ni för planer inför nyår? Sista nyår som "bara vi"!
    Själv åker jag, sambon, svägerska och hennes sambo till Tallinn med fyllefärja och är där till den 2 januari. Något jag aldrig gjort och kommer inte kunna göra heller de nästkommande 5-6 åren :)

• MagdalenaZ

Hej tjejer!

Gott nytt år :) 

carina87: såg att du haft problem med fk och gravpenning.. Tråkigt att det ska vara så att vissa får det beviljat och vissa inte, speciellt när det handlar om samma yrke! 
    Jag har behövt läsa in 5 sidor för att jag inte hunnit gå in och läsa (och varit i Estland 2 dagar) och minns nu inte om det var du som var sjukskriven för foglossning och ischias.. 
    Tänk på skillnaden, "jag är för sjuk för att arbeta" (sjukpenning), "jag är frisk men har för tungt arbete för att kunna arbeta 100%" (gravpenning).. 
    Du har två alternativ, överklaga (kan ta tid) eller ansöka på nytt.. Kolla på beslutet på varför du fått avslag och överklaga på just detta. Du får gärna mejla mig ditt beslut så kan jag försöka hjälpa dig. 
    Oftast så har handläggaren fått "för lite info" om på vilket sätt ditt arbete är tungt och många vill gärna slänga in att man har foglossning och smärta. Men som sagt, antingen fortsätter du med sjukskrivning eller går stenhårt på att du har för tungt arbete!

Någon frågade även om hur det blir med pappan; och det beror på, vill man ha föräldrapenning för föräldrakurserna så får man ordna det innan barnet fått personnr, lite krångligare.
    Eller är det 10-pappa-dagar så kan man ordna det per sms när barnet är fött!

Idag är jag hos min syster och hon håller på att sorterar en massa kläder och tillbehör och imorgon bär det av till Ullared som jag såg nån annan ska till! Trevlig shopping :D

Sen ÄNTLIGEN efter 1 ½ vecka får jag åka hem.

28+3 idag! Och snart är det är v 30! Det sparkas hej-vilt i magen, det är så att min sambo gärna vill att jag lägger mig nära honom så han kan känna sparkarna han med :)

• MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-02 22:31:53 följande:
    Det går inte för sig att åka till Estland bara sådär :)

Vad roligt med din kille. Min är likadan. När vi ska sova ligger jag bakom honom, så att han får sparkarna i ryggen :P
    Jo vi bokade Tallinn till nyår :) Riktigt trevligt, tänkte faktiskt passa på att göra något sista nyår som "bara vi två".
    Det är så mysigt att se sin macho sambo bli så blödig.. :)
  • MagdalenaZ

Kucke: Jag har fått vila upp mig, men nu är det är efterspelet med pappa och parasiten. Satt med min syster och diskuterade nästa jul och det kommer bli riktigt intressant hur det slutar :)

Apropå gravpenning och aktivitetstöd så går det inte. Du kan däremot vara sjukskriven från programmet pga dina diagnoser, men har du ingen sjukskrivning så är det som zobeideh skriver, sök på bara, släng iväg ditt cv lite här och där så du får.behålla aktivitetsstödet och ha god kontakt med af handläggaren.

Du kan välja att ta föräldrapenning två månader innan beräknad födselom du känner alltför stor press från af, men då kan du inte vara hemma med barnen lika länge.

Det här med hur man.söker och med jobb osv.

Har man ett arbete som man hoppa.in på vissa helger så kan man ändra det, dock.vet jag inte ännu hur det ser ut på mina sidor med just ändringsmöjligheten, fram till nu måste man kontakta handläggare på kundcenter (via telefon eller mejl) för att ta bort dagar.

Ett ex; jag lägger in min ansökan från den 23 mars till 30 juni, men inser den 10 april att jag jobbat 23-26 mars för att jag gick över. Då måste jag ringa eller mejla för att en handläggare ska ta bort 23-26 mars. Men som sagt, lite ändringar inför 2014 årets regler som jag.måste läsa mig in på :)

• MagdalenaZ

Kucke: inga problem, hoppas det löser sig för dig bara!

Va precis på ullared, mia86gbg!

Hade planerat att köpa ALLT, men fick lite ångest och det skrek i mitt huvud "för tidigt".. Kanske för att de andra tjejerna som var där såg det ut som att vattnet kunde gå närsomhelst och jag och min lilla kula blev.dömt av de andra som var där. Jag tog det jag kunde och sprang till kassan! Så nu sitter jag i bilen och ångrar mig lite att jag inte tog babysittern, skötbordsbädden osv..

• MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2014-01-03 23:50:49 följande:

Tror vår expert Magdalena kan svara bättre på det än vad jag kan..

Jag har ett fast schema, så jag jobbar alltid varannan helg i vanliga fall.

Kommer vara helt ledig från 24/2 (en vecka semester först) sen föräldraledig från 3/3.
    Kommer börja jobba var fjärde helg f.o.m. 21/6.
    Har redan meddelat min arbetsgivare om det, så kommer inte söka föräldrapenning för de dagarna från början.

Men som Magdalena skrev kan man ju ändra i efterhand också, även om det är lite krångligare.

Funderar på hur långt i förväg man ska fylla i föräldrapenningsdagarna på "Mina sidor"?
    Man måste väl kunna fylla i en eller ett par månader åt gången?

Hur gör man när man har tänkt dela lika på föräldraledigheten och inte är gifta?
    Min sambo kan ju inte skicka in några uppgifter till Fk förrän efter förlossningen, då faderskapet är fastställt

Kan jag fylla i för de första 3 månaderna redan nu?
    Min sambo kommer inte ta ut några föräldradagar förrän i september (utom de 10 fösta tillfälliga dagarna då), så han ska väl inte behöva skicka in papper till Fk redan nu?

Jag blir helt snurrig av det här!
    Vi vet hur vi vill lägga upp föräldraledigheten, men allt blir så krångligt när vi inte kan fastställa faderskapet och ansöka om gemensam vårdnad innan förlossningen.

Någon, kanske Magdalena, kan hjälpa mig att förstå hur det fungerar?
    Vet nu inte hur många dagar i veckan du ska ha men låt oss säga nu att du ska ha 7 dga i veckan.
    Föräldraledigheten ansöker du alltså från den 3 mars - 21 juni måndag - söndag S-dagar (den ansökan kan du skicka in redan nu om du skickat in moderskapsintyget)
    sen OM du vill kan du fortsätta från den 22 juni - 27 juni måndag till fredag s dagar
    30 juni - 25 juli måndag till söndag s dagar . 28 juli - 29 augusti måndag till söndag, Kolla i kalendern så kanske du hänger med. Men som sagt, så här lägger du upp ansökan om du redan nu vet vilka helger. 

Dela lika, får ni helt enkelt planera att ni ska dela lika många föräldrapenningsdagar, men han kan inte göra något förrän barnet fått personnr och faderskapet är fastställt. För han skulle ju ta ut föräldrapenning i september (då är vårdnaden klar)
    10-pappadagar hänger inte samman med själva föräldrapenningen, det är alltså 10 dagar (tillfällig föräldrapenning vid barnets födelse) extra.. dessa dagar kan man ta ut utan att vara vårdnadshavare.

Så här ser planen ut för mig och min sambo (han egenföretagare)
    24 feb semester. 23 mars 4 dagar i veckan tills jag börjar arbeta. 
    Sambon tar ut 10 pappa-dagar (förutsättning att flickan vill komma ut) den 23 mars och ska ta ut 20 halvdagar (arbetsdagar).

Tänk bara på att ni som räknar med jämställdhetsbonus, räknas inte förrän faderskapet och vårdnaden är klar!
  • MagdalenaZ
    Mia86gbg skrev 2014-01-03 21:42:19 följande:
    Undrar om vi sågs..jag ser mig själv som ganska liten så jag var nog ingen av de största iaf
    Jo det är säkert jättebra..men chocken i kassan när vi blir dryga 7000 fattigare var sådär haha. Men nu har vi bara badbalja (ska köpa hopfällbar från stokke) vagn (blir en Buffalo) o spjälskydd, blöjor o ev en bärsele om vi inte får låna det. Skönt med allt fixat i tid
    Jo självklart är det skönt att få det ordnat i tid.. kände mig bara lite dum med min lilla mage och de andra stirrade.. aja, nu vet jag vad det kostar på Ullared och har tittat lite på nätet.. så det blir att beställa hem allt istället!
  • MagdalenaZ
    SEM skrev 2014-01-04 20:03:54 följande:
    Nu är jag inne i mammapengen frågan igen... men visst går det bara att göra ansökan när bebisen är registrerad?? alltså att man inte kan göra ansökan nu innan barnet är fött? Jag kunde iaf inte göra ansökan nu... digitalt..
    Jag kan göra det? 
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-04 18:38:40 följande:
    Jag måste prata av mig. Jag är på så sjukt dåligt humör. Jag vet inte varför egentligen. Jag är jätte rastlös & vill att tiden ska gå SNABBT men den går ju såååå långsamt. Skulle vilja fixa barnrummet men tapeterna är precis beställda & kommer ta ett tag. Sen tycker jag ändå det känns för tidigt med att fixa barnrummet, vad ska jag göra sen om jag fixar det nu? Min man är hemma med mig hela dagarna. Har en massa projekt jag skulle vilja göra. Men dels har vi absolut ingen ekonomi till det sen orkar jag ingenting. Får sammandragningar av minsta lilla & blir anfådd. Jag tror jag är arg för allt jag vill göra men inte kan. Sen är jag irriterad på min man. Han gör mycket hemma. Lagar mat, diskar, tar hand om djuren. Men annars tar han inga initiativ till något husligt. Det är alltid jag som påpekar att vi behöver städa/tvätta m.m. det kan vara jobbigt nog som icke gravid nu är det ännu värre. Han har haft en kompis boende här nu i tre dagar. Jag har suttit själv nästan hela tiden. Då tänker jag alldeles för mycket dåliga tankar. Om att barnet ska dö, skadas under förlossningen, att det ska dö av plötsligt spädbarnsdöd. ALLT skit tänker jag på & jag maler även tankar med min egen familj. Min oerhört egoistiska syster & hennes problem med mamma som nu även blivit mitt problem. Iallfall jag har flera gånger pikat min man att vi ska passa på att göra roliga, mysiga saker innan bebis kommer. Jag vill att han planerar & tar initiativ. Men icke. En enkel fika på stan hade piggat upp. Men det blir aldrig något. Nu påpekade jag det igen, får se om något händer. Jag kanske målar upp min man som jätte hemsk. Det är han absolut inte. Han är mycket omtänksam & mån om mig & bebisen att vi ska ha det bra. Låter inte mig lyfta tungt, han hämtar saker åt mig, fixar mat osv. Men jag får väl inse att jag är kvinna & har högre krav på hur mitt hem ska se ut än min man. FÖRLÅT för gnälligt inlägg
    Glöm inte, han är man, han har ingen aning vad du går igenom.. jag kan inte själv fatta att jag inte kan göra allt jag gjorde förr. En man kommer aldrig förstå vad kvinnor går igenom!
    Men varför föreslår du inte en fika? Gör dig fin och säg, nu tar vi en sväng på stan ;)

Jag har precis packat upp alla saker jag fått från min syster och vad jag handlat på Ullared ! Plus att vi var idag och tittade på vagnar och bytte spår.. får se vad det blir :)
  • MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2014-01-04 21:40:45 följande:

Tack för infon! :)

Tur att vi har dig här i tråden, känns lite lyxigt! :) Men du får säga till om du tycker det blir för mycket frågor!

Jag har tänkt ta 5 föräldradagar per vecka. Har räknat ut att det borde gå ihop sig ekonomiskt. Får föräldralön de första 3 månaderna, sen börjar jag jobba en helg.

Har inte vågat fylla i något på Mina sidor än, även om jag vet hur jag vill ha det.
    Alla uppgifter finns där, men alla dagar står ju på mig nu eftersom min sambo inte är registrerade ännu.

Funderar bara på om hälften av dagarnar förs över på honom automatiskt när hans uppgifter är registrerade?

I Göteborg kan man tyvärr inte fastställa faderskapet i förväg om det inte finns speciella medicinska skäl, så då får vi väl vänta tills alla papper har gått igenom alla instanser innan han kommer kunna planera sin ledighet.

Känns lite konstigt att det ska behöva vara så, synd att vi inte är gifta..
    Som sagt, inga problem! Föräldrapenningen är en av de krångligaste förmånerna hos FK, så självklart delar jag med mig, precis som ni alla gör om ni vet något.. skönt bara att det finns bollplank :D

Men om du ska ha föräldrapenning 5 dagar i veckan (månd-fred) behöver du inte säga till FK om du ska jobba lör-sön! Då är det bara att köra på. Problemet blir om du ska jobba på fredagen, då måste du plocka bort den dagen. 
    När han är registrerad som vårdnadshavare så kommer det gå automatiskt, men som sagt, tänk bara på att jämställdhetsbonusen räknas inte förrän han är vårdnadshavare.

Jo jag har själv funderat på att bara gå till stadshuset och gifta sig som snabbast. Speciellt när situationen ser ut som den gör i familjen... MEN nu är det på tapeten att jag och syster (och våra familjer) ska åka till Aruba nästa vinter, så då gifter vi oss där! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014