Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

Längtan: Om du bara vill ändra antalet dagar i veckan så rekommenderar jag dig att mejla eller ringa! För har man skickat in ansökan från tex 1 mars - 31 december så kan du alltid ta bort eller lägga till dagar under denna tid, men det går alltså inte att förlänga via kundcenter, utan då måste man skicka in ny ansökan. Men skickar man in ny ansökan så tas bara den i beaktning... Börjar man alltså skicka in flera ansökningar för samma period så tar man bara den sista i beaktning..

Anledning till ansökan kan ni absolut kryssa i "tar hand om barnet".. för det är ju det som är anledning till era ansökningar :)

Skånetjejer: Jag kan alla dagar, så länge det är efter kl 12 :) Vi kan ses i Helsingborg då de flesta verkar bo där eller nära..?

• MagdalenaZ
    Emelie e skrev 2014-02-14 15:36:05 följande:
    Jag vet faktiskt inte när man måste ha ansökt för att man ska få pengarna men det känns som att det är bäst att ansöka snart så det inte blir något knas med betalning :)
    Tänk på att det är 30 dagars handläggningstid, ni som har krånglig SGI (egen företagare, timanställd) och inte fått det bestämt ännu får längre tid än 30 dagar. 
    Är man oerhört beroende av ersättningen kan det vara en idé att skicka in ansökningen så snart som möjligt!
  • MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2014-02-14 14:39:58 följande:
    Låter toppen =)
    Någon som inte känner till helsingborg? För i så fall kanske man ska ta knutan?  Lättast för dem som inte hittar. 
    Knutpunkten alltså? :) 
  • MagdalenaZ
    lele79 skrev 2014-02-15 09:07:30 följande:

Vi skulle kunna ta Espressohouse på Bruksgatan. Om alla hittar dit????
    Låter bra! :)
  • MagdalenaZ
    Joma skrev 2014-02-15 00:17:00 följande:
    Nej ingenting visste jag :) Han hade mätt mina ringar på toa å beställt å fixat allting i smyg! Riktig överraskning alltså :)
    Grattis!! :) Har du funderat på bröllop eller blir det att vänta? :)
  • MagdalenaZ
    MiCorazon skrev 2014-02-15 09:10:37 följande:
    Tänk att läkare ska behöva ringa fk och skälla...det är helt otroligt! Läkaren vet ju mer om vårt tillstånd än fk som inte ens träffat oss så de borde lita på deras intyg. Bra att läkaren ringde! Pluspoäng till hen och läkarkåren :)!
    Jag kan nästan bli lite ledsen när jag läser sånt här..
    Anaconda hade nog inte haft problem från första början om läkaren beskrivit sjuktillståndet ordentligt.

Vad folk inte förstår är hur dåliga vissa läkarintyg kan vara.. o sen blir det FKs fel för att man överväger avslag?
    Jag tar ännu mer illa vid mig då det enda jag gör är att läsa läkarintyg halva dagarna, där ser man läkare som sjukskriver personer med depression i 1 år. Jag tror gärna på ett solidariskt samhälle där vi ska hjälpa, men en sjukskrivning för någon som redan är arbetslös, i ett år, tror jag stjälper mer än hjälper. (har själv haft ångesttillstånd och jag är glad att läkaren sa att det är bättre att du går tillbaka till arbetet så snart som möjligt)
    Sen finns det är patientens beteende och läkarens observationer så vagt beskrivna att man undrar ju verkligen vad läkaren studerat i minst 5 år. Jag hör då hur mina kollegor ringer till dessa läkare för att få en muntlig komplettering (för att man då inte ska stressa patienten) och då attackerar läkarna mina kollegor (en av mina kollegor är latinoamerikan och bryter lite fick till och med höra "förstår du inte svenska?").. När handläggaren dividerat med läkaren ett tag, får ingen komplettering så måste man skicka ett brev för komplettering, vägrar då läkaren yttra sig, så skickar man då till patienten som då redan mår dåligt, ska behöva må ännu sämre..
    Jag tycker dock att vi ska skatta oss jävligt lyckliga att vi har det skyddsnätet vi har.. Jag ska inte ens börja berätta hur mina släktingar i Polen har det, då vi ändå är med i EU båda länder är det en skam hur medborgare behandlas där.
    Sen tror jag att trycket på läkarna ökar  (precis som för lärare i samhället idag) att de kanske inte har tid att sitta och skriva långa läkarintyg för varje patient som de har då 15 min till...

Jag gick till läkaren nu och sa vilka besvär jag hade så säger läkaren till mig, "Vill du att jag sjukskriver dig heltid?".. Jag är ingen läkare, hade jag varit läkare hade jag väl inte behövt dennes bedömning? Men hennes tid tog ju mest till att skriva detta läkarintyg...

Skönt att du fått igenom detta Anaconda! Som jag sagt, står man på sig och bevisar och har underlag för sin sak så går det igenom. Synd att du fastnat med en handläggare som motarbetat dig... :( 
  • MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2014-02-15 21:10:43 följande:
    Måste fråga dig magdalenaZ. Efter folk sett min mage och hur den sjunkit tror alla att han kommer komma innan vecka 39. Vilket blir i slutet på feb början av mars. Och jag har ansökt om mammaledighet från och med den 10 mars. Tycker du att jag ska in och ändra de till tidigare eller där e inga problem om han kommer komma innan och jag ändrar i efterhand?

Du kan lägga till vilka dagar du vill bara du ansöker om dem, även i efterhand flera månader senare! :) det är väl ersättningen som kan bli eftersläpande..
  • MagdalenaZ
    flowers skrev 2014-02-17 06:04:05 följande:
    Hemska natt!

Varit inne på förlossningen pga. magont och fick utskrivet penicillin, har ev. urinvägs infektion.

Väl där inne sitter jag och min "kille" och pratar om att han nu den här månaden ska avsluta sitt överförande till sin mamma varje månad.

Han hade lovat att i mitten på feb. så skulle det avslutas men nu visade det sig att et inte blir först barnet är fött!

Nu står vi i stora problem.

Pappan ska nämligen ta ut fulla pappa dagar ett tag framöver men hans inkomst kommer inte stämma då han ger "svarta pengar till hans mamma" som då använder dem för att betala hennes hyra.

Vi kan ännu inte flytta ihop. 

Vi kommer inte ens ha råd att betala hyran om han nu ska hjälpa sin mamma.

Han sa till mig att i min kultur så måste man hjälpa sin mamma.

Jag satt och grät floder inne på förlossningen, barnmorska, läkare och en psykolog kom.

Såg ju att jag va väldigt förtvivlad.

Sa till dem att det är ingen ide att barnet lever för det skapar bara problem...

Fick ungefär höra så i från min killes syskon.

Som sa att varför skaffa barn nu, det är taskigt mot våran mamma.

Hon använder ju pengarna som hon får från sin son till att betala hyran, kunde ni inte väntat tills hon har en annan bostad!

Det som är lite tokigt i det här är att min killes mamma har råd att resa utomlands i 2 veckor varje år.

Ja, tur att nån njuter iaf.

Här sitter jag och killen och knappt kan betala mat och hyra om vi måste bo ihop.

Men jisses, stackars dig och stackars din kille.. vilken hemsk familj han har!! Men jag känner mkt väl till en sådan "kultur", där mamman och familjen styr. Jag tycker du ska ta ett steg tillbaka och se till att du ffår ensam vårdnad för barnet. Sök underhållsstöd och bostadsbidrag när barnet är fött så du får din egen ekonomi på fötter. Vill han då dela sitt liv med dig så kan du ställa ultimatum.. men detta beteende kommer långt ifrån sluta och han "kommer inte inse" det här heller.

Mitt ex kommer från en sådan kultur där jag visste att mamman en dag skulle ställa någon kusin till honom framför honom och be dom.gifta sig. Dessutom visste jag att han skulle göra det då han var oerhört svag för sin familj.. för vad som får skilja på är att man ska visserligen ha respekt för sin ursprungliga familj, men du ska förr eller senare skapa en egen och då vill man att mannen i fråga är avnavlad från sin mamma!
  • MagdalenaZ
    Melt77 skrev 2014-02-18 11:23:39 följande:
    Hej tjejer!

NU är jag inne för IGÅNGSÄTTNING!!! Helt sjukt att det är på gång. Klådan har inte blivit bättre och nu misstänker dom dessutom havandeskapsförgiftning så det var väl tur i oturen att jag fick sån förbaskad klåda att jag fick åka in.

Legat med ctg i snart en och en halv timme (!) Lilla tjejen där inne är verkligen av eller på, superaktiv med puls på ca 175 el helt stilla med puls på ca 145.

Kommer få cytotec i små doser varannan timme sen i max åtta doser. Dom kollar om jag mjuknar annars gel med prostaglandin el vad det heter som dom för in.

Tänk att jag snart ska få träffa vår lilla tjej. Känns helt galet

Va spännande!:) håll oss uppdaterade !!

Kramar
  • MagdalenaZ
    carina87 skrev 2014-02-18 11:52:42 följande:
    Min solstråle är helt tvärtom :P han gillar gravidmagen. Inte på något creepy sätt, men han säger att den representerar vår kärlek likt inget annat och det får honom att vilja ha mig mer :)
    Ni får förföra järnet ur dem så de inte kan motstå er! :)
    Förföra? Min man vill inte ens hångla, för då "går han igång" och det vill han absolut inte.. sista gången var nu för 3 veckor sen och han totalvägrar nu (sista gångerna har jag åmat mig maximalt för att få igång honom)...
    Man får väl respektera att han inte vill, men det är inte roligt...
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014