MiCorazon skrev 2014-02-15 09:10:37 följande:
Tänk att läkare ska behöva ringa fk och skälla...det är helt otroligt! Läkaren vet ju mer om vårt tillstånd än fk som inte ens träffat oss så de borde lita på deras intyg. Bra att läkaren ringde! Pluspoäng till hen och läkarkåren :)!
Jag kan nästan bli lite ledsen när jag läser sånt här..
Anaconda hade nog inte haft problem från första början om läkaren beskrivit sjuktillståndet ordentligt.
Vad folk inte förstår är hur dåliga vissa läkarintyg kan vara.. o sen blir det FKs fel för att man överväger avslag?
Jag tar ännu mer illa vid mig då det enda jag gör är att läsa läkarintyg halva dagarna, där ser man läkare som sjukskriver personer med depression i 1 år. Jag tror gärna på ett solidariskt samhälle där vi ska hjälpa, men en sjukskrivning för någon som redan är arbetslös, i ett år, tror jag stjälper mer än hjälper. (har själv haft ångesttillstånd och jag är glad att läkaren sa att det är bättre att du går tillbaka till arbetet så snart som möjligt)
Sen finns det är patientens beteende och läkarens observationer så vagt beskrivna att man undrar ju verkligen vad läkaren studerat i minst 5 år. Jag hör då hur mina kollegor ringer till dessa läkare för att få en muntlig komplettering (för att man då inte ska stressa patienten) och då attackerar läkarna mina kollegor (en av mina kollegor är latinoamerikan och bryter lite fick till och med höra "förstår du inte svenska?").. När handläggaren dividerat med läkaren ett tag, får ingen komplettering så måste man skicka ett brev för komplettering, vägrar då läkaren yttra sig, så skickar man då till patienten som då redan mår dåligt, ska behöva må ännu sämre..
Jag tycker dock att vi ska skatta oss jävligt lyckliga att vi har det skyddsnätet vi har.. Jag ska inte ens börja berätta hur mina släktingar i Polen har det, då vi ändå är med i EU båda länder är det en skam hur medborgare behandlas där.
Sen tror jag att trycket på läkarna ökar (precis som för lärare i samhället idag) att de kanske inte har tid att sitta och skriva långa läkarintyg för varje patient som de har då 15 min till...
Jag gick till läkaren nu och sa vilka besvär jag hade så säger läkaren till mig, "Vill du att jag sjukskriver dig heltid?".. Jag är ingen läkare, hade jag varit läkare hade jag väl inte behövt dennes bedömning? Men hennes tid tog ju mest till att skriva detta läkarintyg...
Skönt att du fått igenom detta Anaconda! Som jag sagt, står man på sig och bevisar och har underlag för sin sak så går det igenom. Synd att du fastnat med en handläggare som motarbetat dig... :(