• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Galaxy79a

Hej alla, hoppar in i denna tråd och hoppas det går bra. 
    Väntar första barnet den 27e mars enligt RUL, vet inte vilket kön då vi valt att inte ta reda på det.
    Har en sk. riskgraviditet pga tidigare blodproppar så jag tar dagligen blodförtunnande sprutor och har av den anledningen fått några extra UL och BM/läkarbesök. Men nu ska det visst vara lite lugnare ett tag på den fronten och allt ska bara rulla på som vanligt, skönt!
    Har dock fått veta att jag ska ha ett RUL2 i  v 32 pga att jag har en lågt sittande moderkaka i framvägg, därav jag heller inte har känt några rörelser från mini ännu, men hoppas snart att jag börjar känna, längtar sååå!!!

Ni som har huvudvärk, jag hade också det för några veckor sedan, långvarig ihållande huvudvärk som jag bara kunde ta 'toppen av' med alvedon. Tog kontakt med BM för att höra om det var vanligt, vilket det enligt henne var. Men hon ville ändå att jag skulle komma in och mäta blodtryck, samt ta blodvärdet och lämna urinprov. Vilket jag gjorde. Allt var fint förutom mitt blodvärde som hade sjunkit endel sedan inskrivningen jag fick därmed börja käka järntabletter. Gjorde det några veckor och blev bättre. Nu har jag slutat med dem igen och det återstår att se vid nästa BM besök om jag måste börja käka dem igen eller ej?

• Awanata

Fy tusan jag börjar bli trött på att vara sjuk! Jag har varit konstant förkyld sen en månad tillbaka och vissa dagar vill jag bara krypa under jorden. Har varit hemma från jobbet minst en gång i månaden sen jag blev gravid och det känns inte bra. Förut var det för illamåendet men nu har det varit för att jag varit sjuk.

I natt har jag hostat så mycket så jag har fått sammandragningar och har blivit ordinerad vila, så nu sitter jag blixtstilla på jobbet och försöker få bort det. Kommer väl antagligen få åka hem om det inte släpper ändå. Känner mig så himla kass Rynkar på näsan

• Foreverandever
    Galaxy79a skrev 2013-11-06 08:50:35 följande:
    Hej alla, hoppar in i denna tråd och hoppas det går bra.  Väntar första barnet den 27e mars enligt RUL, vet inte vilket kön då vi valt att inte ta reda på det. Har en sk. riskgraviditet pga tidigare blodproppar så jag tar dagligen blodförtunnande sprutor och har av den anledningen fått några extra UL och BM/läkarbesök. Men nu ska det visst vara lite lugnare ett tag på den fronten och allt ska bara rulla på som vanligt, skönt! Har dock fått veta att jag ska ha ett RUL2 i  v 32 pga att jag har en lågt sittande moderkaka i framvägg, därav jag heller inte har känt några rörelser från mini ännu, men hoppas snart att jag börjar känna, längtar sååå!!! Ni som har huvudvärk, jag hade också det för några veckor sedan, långvarig ihållande huvudvärk som jag bara kunde ta 'toppen av' med alvedon. Tog kontakt med BM för att höra om det var vanligt, vilket det enligt henne var. Men hon ville ändå att jag skulle komma in och mäta blodtryck, samt ta blodvärdet och lämna urinprov. Vilket jag gjorde. Allt var fint förutom mitt blodvärde som hade sjunkit endel sedan inskrivningen jag fick därmed börja käka järntabletter. Gjorde det några veckor och blev bättre. Nu har jag slutat med dem igen och det återstår att se vid nästa BM besök om jag måste börja käka dem igen eller ej?  

Välkommen och grattis galaxy79 :) Tror det är vanligt med huvudvärk som kommer och går. Men bör du inte fortsätta äta järntabletter? Ofta börjar man med dem runt v 22 och äter dem hela graviditeten. Såg du var 34 år och undrar om du gjort KUB ?
  • Hallonpaj88

Jag har oxå varit sjuk konstant, speciellt förkyld! Jag kan dock jobba hemifrån så det är skönt. Min bm sa igår att immunförsvaret blir försämrad som gravid så inte konstigt att man åker på allt.

Hoppas min huvudvärk försvinner av järntabletterna. Tog min första niferex igår. Kan inte svälja tabletter men skönt att man kunde tömma kapslarna. Nån annan som gör det?

Har haft sån magknip sen igår. Är hemskt o kunde knappt sova i natt. Ska handla plommon o kiwis för att få igång magen. Har ni nåt annat tips?

• lele79

Ni som tar Niferex, när på dagen tar ni och gör ni det i samband med måltid?

Tänkte börja med mina nu, skulle gjort det vecka 20 enligt bm.

• Hallonpaj88
    lele79 skrev 2013-11-06 09:40:26 följande:

Jag tar innan läggdags. Man ska ta två timmar efter måltid eller en timma innan och då passar kvällen bäst för mig för äter frukost direkt när jag går upp.
  • Sopp
    lele79 skrev 2013-11-06 09:40:26 följande:
    Som det står i bipacksedeln så ska man inte ta dem i samband med måltid pga sämre järnupptagning. Jag tar dem mellan frukost och lunch då jag fick problem att sova på nätterna när jag tog de på kvällstid
  • Tinapina

Sopp. Jag har nog samma upplevelse som du att de bidrar till min dåliga sömn men får inte ihop det med omeprazolen och måltider:/

• Emelie e
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 09:13:49 följande:
    Jag har oxå varit sjuk konstant, speciellt förkyld! Jag kan dock jobba hemifrån så det är skönt. Min bm sa igår att immunförsvaret blir försämrad som gravid så inte konstigt att man åker på allt.

Hoppas min huvudvärk försvinner av järntabletterna. Tog min första niferex igår. Kan inte svälja tabletter men skönt att man kunde tömma kapslarna. Nån annan som gör det?
    Har haft sån magknip sen igår. Är hemskt o kunde knappt sova i natt. Ska handla plommon o kiwis för att få igång magen. Har ni nåt annat tips?
    Jag har också problem med att svälja tabletter, så jag tömmer kapslarna vilket ska ha samma effekt. Det är skönt tycker jag och det fungerar bra. Tar numera mina tabletter på kvällen innan läggdags då man inte ska dem i samband med vissa livsmedel samt mellan måltiderna.
  • Sopp
    Emelie e skrev 2013-11-06 10:56:49 följande:
    Jag har också problem med att svälja tabletter, så jag tömmer kapslarna vilket ska ha samma effekt. Det är skönt tycker jag och det fungerar bra. Tar numera mina tabletter på kvällen innan läggdags då man inte ska dem i samband med vissa livsmedel samt mellan måltiderna.
    Det är ju svårt att undvika att ta dem mellan måltiderna om du inte planerar att aldrig mer äta igen ;) 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014