• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • kucke
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 09:13:49 följande:
    Jag har oxå varit sjuk konstant, speciellt förkyld! Jag kan dock jobba hemifrån så det är skönt. Min bm sa igår att immunförsvaret blir försämrad som gravid så inte konstigt att man åker på allt.

Hoppas min huvudvärk försvinner av järntabletterna. Tog min första niferex igår. Kan inte svälja tabletter men skönt att man kunde tömma kapslarna. Nån annan som gör det?
    Har haft sån magknip sen igår. Är hemskt o kunde knappt sova i natt. Ska handla plommon o kiwis för att få igång magen. Har ni nåt annat tips?
    Torkade plommon, aprikoser och linfrön funkar för mig. Men jag äter istället Duroferon så kanske är snällare mot min mage. Är ju så individuellt vad som funkar bäst för en :)

• Prinsessan på ärten
    lele79 skrev 2013-11-06 03:40:26 följande:

Ni som tar Niferex, när på dagen tar ni och gör ni det i samband med måltid?

Tänkte börja med mina nu, skulle gjort det vecka 20 enligt bm.

Jag tar mina när jag är uppe och kissar på natten :) det är den enda tiden på dygnet jag inte har mat i magen / äter :)

Min bm tyckte det var en riktigt smart taktik men förutsätter givetvis att man är uppe och kissar på natten :)
  • Galaxy79a
    Foreverandever skrev 2013-11-06 09:07:18 följande:

Välkommen och grattis galaxy79 :) Tror det är vanligt med huvudvärk som kommer och går. Men bör du inte fortsätta äta järntabletter? Ofta börjar man med dem runt v 22 och äter dem hela graviditeten. Såg du var 34 år och undrar om du gjort KUB ?
    Tack jo man ska nog fortsätta äta tabletterna egentligen, men jag fick dem så pass tidigt i graviditeten så tänkte att jag gör ett uppehåll iom att jag känner mig bättre. Så kan jag alltid börja med dem igen om blodvärdet är dåligt även nästa gång jag ska till BM. 

Japp har gjort KUB och allt såg jättefint ut fick värdet 1: 20 000 , så det kunde ju inte bli bättre  
  • kucke
    Galaxy79a skrev 2013-11-06 08:50:35 följande:
    Hej alla, hoppar in i denna tråd och hoppas det går bra. 
    Väntar första barnet den 27e mars enligt RUL, vet inte vilket kön då vi valt att inte ta reda på det.
    Har en sk. riskgraviditet pga tidigare blodproppar så jag tar dagligen blodförtunnande sprutor och har av den anledningen fått några extra UL och BM/läkarbesök. Men nu ska det visst vara lite lugnare ett tag på den fronten och allt ska bara rulla på som vanligt, skönt!
    Har dock fått veta att jag ska ha ett RUL2 i  v 32 pga att jag har en lågt sittande moderkaka i framvägg, därav jag heller inte har känt några rörelser från mini ännu, men hoppas snart att jag börjar känna, längtar sååå!!!

Ni som har huvudvärk, jag hade också det för några veckor sedan, långvarig ihållande huvudvärk som jag bara kunde ta 'toppen av' med alvedon. Tog kontakt med BM för att höra om det var vanligt, vilket det enligt henne var. Men hon ville ändå att jag skulle komma in och mäta blodtryck, samt ta blodvärdet och lämna urinprov. Vilket jag gjorde. Allt var fint förutom mitt blodvärde som hade sjunkit endel sedan inskrivningen jag fick därmed börja käka järntabletter. Gjorde det några veckor och blev bättre. Nu har jag slutat med dem igen och det återstår att se vid nästa BM besök om jag måste börja käka dem igen eller ej?

Kul med en till i bästa tråden på familjeliv! Stort grattis till bäbisen :)
  • Ziiah

Happ... Ska iväg till apoteket idag och köpa amningsinlägg då brösten läckt som satan idag! Flera fläckar på tröjan, en väldigt stor fläck också. Tur att det inte var någon fin tröja iaf, verkar ju som att det är svårt att få bort det... Jag tycker det är sjukt att jag läcker så redan! Det är ju 18 veckor kvar till lillen kommer liksom!

Aja, är det fler som har ganska ont i ryggen, i sidorna och benen? Jag känner av foglossning allt mer nu, och det trycker och gör ont vid revbenen på sidorna och har känt av som kramp i benen. Halsbrännan har börjat komma allt oftare också! Jag är redan helt slut, vill bara att bebis ska komma ut... Men det är ju alldeles för tidigt än... Varför kan inte männen ta lite av smärtan ibland?! Man borde få dela på det iaf tycker jag..

• Lovely90

Jag vet att det är ett bra tag kvar tills bebisen är här men det där med pojknamn är ju helt omöjligt. Jag och sambon kommer verkligen inte överrens om något namn, vi tycker helt olika. Flicknamn är redan klart men pojknamn skall ju också finnas tillgång till. Jag vet att det inte gör något att man inte bestämt innan bebisen kommer men jag vill inte att bebisen skall gå flera dagar utan namn!

Tips på fina killnamn? Jag gillar mer gamla traditionella, sambon är mer för nya/moderna. Någon som har något mitt emellan?

• Zobeideh
    Ziiah skrev 2013-11-06 13:02:50 följande:
    Happ... Ska iväg till apoteket idag och köpa amningsinlägg då brösten läckt som satan idag! Flera fläckar på tröjan, en väldigt stor fläck också. Tur att det inte var någon fin tröja iaf, verkar ju som att det är svårt att få bort det... Jag tycker det är sjukt att jag läcker så redan! Det är ju 18 veckor kvar till lillen kommer liksom!

Aja, är det fler som har ganska ont i ryggen, i sidorna och benen? Jag känner av foglossning allt mer nu, och det trycker och gör ont vid revbenen på sidorna och har känt av som kramp i benen. Halsbrännan har börjat komma allt oftare också! Jag är redan helt slut, vill bara att bebis ska komma ut... Men det är ju alldeles för tidigt än... Varför kan inte männen ta lite av smärtan ibland?! Man borde få dela på det iaf tycker jag..
    Jag har börjat få håll rätt kraftigt emellanåt. Skit jobbig när man ska kissa för de gör så (förlåt) helvetes ont.. sidan och revbenen har jag oxå börjat känna. Denna vecka känns de som det hänt riktigt mycket. Förra veckan kände man inget men nu så känner man av den mer, man har lite smärta titt som tätt i magen. Precis som något håller på där inne (vilket det gör) hehe. Så idag satt jag och undra hur det faktiskt kommer kännas mot slutet :O. 
  • Skärgårdsmamman01

Jag ska strax ha mitt andra barn. Bloggar om vad jag lärde mig från mitt första barn som jag nu tar med mig inför förlossning och föräldraledighet med nummer två. Kolla in på blogg.alltforforaldrar.se/skargardsmamman/ där finns massor med tips och trix om hur man ska tänka med inköp inför förlossningen, val av barnvagn, hur man räknar ut föräldrapenning osv.

• MagdalenaZ
    Lovely90 skrev 2013-11-06 13:21:11 följande:
    Jag vet att det är ett bra tag kvar tills bebisen är här men det där med pojknamn är ju helt omöjligt. Jag och sambon kommer verkligen inte överrens om något namn, vi tycker helt olika. Flicknamn är redan klart men pojknamn skall ju också finnas tillgång till. Jag vet att det inte gör något att man inte bestämt innan bebisen kommer men jag vill inte att bebisen skall gå flera dagar utan namn!

Tips på fina killnamn? Jag gillar mer gamla traditionella, sambon är mer för nya/moderna. Någon som har något mitt emellan?

Åh, killnamn är ju så roligt! Jag har problem med namn för jag måste se till att det kan passa bland mina släktingar, min sambos släktingar och givetvis här i Sverige oxå.
    Jag älskar ju namnen Daniel och Adrian, de är namn som funkar lite varstans i världen. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014