• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • kucke
    anaconda skrev 2013-11-06 15:55:10 följande:
    urs, har precis räknat ut vad ja kommer få ut i grav penning/ föräldrar penning. 412kr om dagen (tar ut 5 dagar/veckandå)  hur fan ska man klara sig på de när man nästan har 200,000kr (innan skatt) i årslön.

rena rama rånet för att skaffa familj och vara lycklig, deprimerande iaf 

Förstår vad du menar. Är själv långtidsarbetslös trots högskoleutbildning och har aldrig haft en fast tjänst. Oroar mig också över ekonomin.

Men vi klara det! Allt går och det enda som räknas är att våra små mår bra :)  
  • MagdalenaZ
    anaconda skrev 2013-11-06 15:55:10 följande:
    urs, har precis räknat ut vad ja kommer få ut i grav penning/ föräldrar penning. 412kr om dagen (tar ut 5 dagar/veckandå)  hur fan ska man klara sig på de när man nästan har 200,000kr (innan skatt) i årslön.

rena rama rånet för att skaffa familj och vara lycklig, deprimerande iaf 
    Kolla vad du kan få med bostadsbidrag. Det ökar oftast markant när man får barn.
  • anaconda
    kucke skrev 2013-11-06 15:59:04 följande:

Förstår vad du menar. Är själv långtidsarbetslös trots högskoleutbildning och har aldrig haft en fast tjänst. Oroar mig också över ekonomin.

Men vi klara det! Allt går och det enda som räknas är att våra små mår bra :)  
    vad kommer du få ut om dagen om du räknar på din inkomst du haft eller ja hur mycket får du i mamma penning?
    MagdalenaZ skrev 2013-11-06 16:01:49 följande:
    Kolla vad du kan få med bostadsbidrag. Det ökar oftast markant när man får barn.
    eftersom vi bor i hus och min sambo tjänar ganska bra (snitt 17-20,000) i månaden så lär vi inte få bostads bidrag alls =(
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • Hallonpaj88

Jag är oxå lite orolig över mammapenningen. Tjänar 300.000 om året och är sjukt att man jobbar och sliter men får så lite när man sen ska vara hemma.

Kommer ni ta ut 5 dgr/vecka? Tar man 7 får man väl mer pengar men då tar dagarna slut fortare..

• kucke
    anaconda skrev 2013-11-06 16:06:11 följande:
    vad kommer du få ut om dagen om du räknar på din inkomst du haft eller ja hur mycket får du i mamma penning?
    eftersom vi bor i hus och min sambo tjänar ganska bra (snitt 17-20,000) i månaden så lär vi inte få bostads bidrag alls =(

Har ännu inte vågat räkna ut det :P
  • anaconda
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 16:09:10 följande:
    Jag är oxå lite orolig över mammapenningen. Tjänar 300.000 om året och är sjukt att man jobbar och sliter men får så lite när man sen ska vara hemma.
    Kommer ni ta ut 5 dgr/vecka? Tar man 7 får man väl mer pengar men då tar dagarna slut fortare..
    precis om man tar ut 7 dagar som är max får man ju ut mer i penningen men dagarna försvinner fortare, så jag vill bara ta ut 5 dagar max
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • Hallonpaj88
    anaconda skrev 2013-11-06 16:11:08 följande:
    precis om man tar ut 7 dagar som är max får man ju ut mer i penningen men dagarna försvinner fortare, så jag vill bara ta ut 5 dagar max

Jag hoppas jag oxå bara kan ta ut 5.
  • majsa88

Men är inte mammaledigheten 1år oavsett om man tar ut 5 eller 7 dagar? Asså jag fattar verkligen ingenting av detta.

• Sopp

Nu tycker ju jag iofs att det absolut inte finns någon anledning att klaga på föräldrarpenningen i sverige - vi er ett av få (kanske det enda?) länder i världen där du kan vara hemma så länge med ditt barn och får ut 75% av din lön. Sedan tycker jag att det är upp till varje par att se till att man har en stabil ekonomi där man kan klara sig på den inkomsten om man väl skaffar barn - Det kan man inte beskylla samhället för (jag vet att jag låter lite hård nu men jag tycker faktiskt att man ska vara tacksam som bor i Sverige där vi har en sådan enorm förmån som vi har)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014