• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Hallonpaj88

Jag tycker oxå det är superbra att man får vara hemma men jag tycker ändå att man jobbar, sliter o skattar så sjukt mkt o så kan man knappt vara hemma med sitt barn utan att vända på pengarna.

Jag får liksom bättre a-kassa än mammapeng :)

• Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-06 16:39:55 följande:
    Jag kommer plocka ut 5 dagar i veckan. Får då ut cirka 7500 kronor. Kan vara hemma då tills oktober 2015.

Får jag fråga vad det är baserat på för inkomst? :) är det efter skatt?
  • Heene
    majsa88 skrev 2013-11-06 16:21:27 följande:
    Men är inte mammaledigheten 1år oavsett om man tar ut 5 eller 7 dagar? Asså jag fattar verkligen ingenting av detta.
    Man får tillsammans med barnets far ta ut 480 betalda dagar. Sen hur man delar upp det på föräldrarna och per vecka är upp till var och en =)
    I de flesta fall är ofta mamman hemma mest eller hela tiden. Men ibland  funkar det bättre om pappan är hemma mer. Då har man de där 480 dagarna att dela upp som man vill.
    Sen får man välja hur många dagar i veckan man vill ha betalt. Om du tex väljer 5 dagar så får du ut en mindre summa varje månad än om du tar ut 7 dagar. Men du kan däremot vara hemma längre då du för varje vecka som går "spar" 2 dagar.
    Hoppas det inte lät för krångligt =)

Jag vet inte alls än hur vi kommer göra. Som egen företagare vet jag inte alls än hur mkt jag kan räkna med att få ut i FP. Men förmodligen kommer jag att ta ut 7 dagar, men försöka börja jobba lite smått rätt så fort.
    Sambon lägger sitt eget schema och kan jobba mer helger och då vara hemma med barnet fler vardagar så vi antingen kan vara hemma tillsammans eller jag vara och jobba en stund. Kommer iaf inte att ha företaget vilande ett helt år...
    Svårt det där =P
  • Längtanefterlilladig
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 16:42:16 följande:
    Får jag fråga vad det är baserat på för inkomst? :) är det efter skatt?

Årsinkomst 295.000. Ja efter skatt
  • Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-06 16:52:48 följande:
    Årsinkomst 295.000. Ja efter skatt

Då har vi ungefär samma :)
  • anaconda
    Sopp skrev 2013-11-06 16:25:53 följande:
    Nej du får dagar, inte år - hur du sedan disponerar dessa dagar är till största del upp till dig (men även din arbetsgivare då det finns lite reglement) - Här kan du läsa mer:

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

man får 480 dagar sammanlagt i föräldrar dagar oftast delar man på de så man får 240 dagar var, sen hur man fördelar dagarna mellan föräldrarna och hur många dagar man tar ut är upp till mamman/pappan.
    Sopp skrev 2013-11-06 16:30:05 följande:
    Nu tycker ju jag iofs att det absolut inte finns någon anledning att klaga på föräldrarpenningen i sverige - vi er ett av få (kanske det enda?) länder i världen där du kan vara hemma så länge med ditt barn och får ut 75% av din lön. Sedan tycker jag att det är upp till varje par att se till att man har en stabil ekonomi där man kan klara sig på den inkomsten om man väl skaffar barn - Det kan man inte beskylla samhället för (jag vet att jag låter lite hård nu men jag tycker faktiskt att man ska vara tacksam som bor i Sverige där vi har en sådan enorm förmån som vi har)
    självklart har vi de bra med tanke på andra länder, vi kommer klara oss gått och väl med min mans lön plus min penning men de kommer ju kännas från att få ut ca 13-14.000 till att få ut ca 6-8.000
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • Hallonpaj88
    anaconda skrev 2013-11-06 16:56:20 följande:
    man får 480 dagar sammanlagt i föräldrar dagar oftast delar man på de så man får 240 dagar var, sen hur man fördelar dagarna mellan föräldrarna och hur många dagar man tar ut är upp till mamman/pappan.självklart har vi de bra med tanke på andra länder, vi kommer klara oss gått och väl med min mans lön plus min penning men de kommer ju kännas från att få ut ca 13-14.000 till att få ut ca 6-8.000

Håller med. Jag får 20.000 efter skatt o gå ner till under hälften kommer vara jobbigt men man klarar ju det, bara att lägga om sina vanor och prioriteringar.
  • Sirek

Vi fick tips om att utnyttja jämställdhetsbonusen så fort mina 60 dagar vigda åt mig var slut. Det ger 100 kr extra/dag. Jag kommer ta för 2 dagar och min man också 2 dagar. Då får vi ut ca 10 000 från fk + min mans lön. Han jobbar varannan helg och är då ledig ons-tors så vi har tänkt ta fp för honom dessa dagar. Det gör att jag kan vara hemma till sommaren 2015 och sen är mannen hemma till jan 2016. Så går våra tankar i alla fall:)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014