• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah

Jag har haft längtan efter barn väldigt länge, sedan jag var 12 eller något (men var såklart smart nog att skydda mig och vänta sedan ändå när jag började med sex).
    Vi fick en obeskrivligt bra känsla när vi satt där med plusset och oron för missfall och alla möjliga komplikationer har varit stor under hela graviditeten nu. Jag har mått ganska dåligt både fysiskt och psykiskt under graviditeten men först nu börjar det bli tyngre och jobbigare.

Jag har flera gånger storlipat för absolut ingenting och i lördags natt blev jag så ledsen och förbannad. Kände mig så hjälplös att jag vände min ilska mot bebis. Såklart gjorde jag inget men det var väldigt läskigt att känna all lycka och kärlek för barnet bara förvandlas till förakt på bara några minuter. Jag skäms över att jag kände så, vet inte alls hur jag kunde bli så arg på bebis som ingenting gjort... Inte likt mig alls..

Jag har också blivit extremt mycket tröttare nu det senaste och vill bara att graviditeten ska vara över. Ibland önskar jag att förlossningen kunde starta innan vecka 30 (hemsk tanke). Är så rädd för att gå över BF sedan, det är riktigt ångestframkallande... Jag hoppas verkligen på att kunna tjata mig till att bli igångsatt precis efter min födelsedag då jag har gått mer än 37 hela veckor, men det känns så hopplöst... Man känner sig så liten och som att ingen lyssnar. Men jag har sagt det till min BM nu att om jag går över tiden sedan får dom lägga in mig på psyket tills förlossningen startar. Jag vill verkligen inte känna och tänka så, jag vill ju kunna njuta av att vara gravid! Men jag mår inte så bra för tillfället...

• Hallonpaj88

Usch har haft ont i magen i två dagar nu. Riktig magknip. Kan man ha ont i hela magen om man är förstoppad? Har iofs kunnat gå två gånger idag men ibland dröjer det dagar. Vet inte om jag inbillar mig att magen blir hårdare ibland oxå, alltså att den spänner, som en sammandragning.

• Hallonpaj88
    Ziiah skrev 2013-11-06 21:01:38 följande:
    Jag har haft längtan efter barn väldigt länge, sedan jag var 12 eller något (men var såklart smart nog att skydda mig och vänta sedan ändå när jag började med sex).

Vi fick en obeskrivligt bra känsla när vi satt där med plusset och oron för missfall och alla möjliga komplikationer har varit stor under hela graviditeten nu. Jag har mått ganska dåligt både fysiskt och psykiskt under graviditeten men först nu börjar det bli tyngre och jobbigare.

Jag har flera gånger storlipat för absolut ingenting och i lördags natt blev jag så ledsen och förbannad. Kände mig så hjälplös att jag vände min ilska mot bebis. Såklart gjorde jag inget men det var väldigt läskigt att känna all lycka och kärlek för barnet bara förvandlas till förakt på bara några minuter. Jag skäms över att jag kände så, vet inte alls hur jag kunde bli så arg på bebis som ingenting gjort... Inte likt mig alls..

Jag har också blivit extremt mycket tröttare nu det senaste och vill bara att graviditeten ska vara över. Ibland önskar jag att förlossningen kunde starta innan vecka 30 (hemsk tanke). Är så rädd för att gå över BF sedan, det är riktigt ångestframkallande... Jag hoppas verkligen på att kunna tjata mig till att bli igångsatt precis efter min födelsedag då jag har gått mer än 37 hela veckor, men det känns så hopplöst... Man känner sig så liten och som att ingen lyssnar. Men jag har sagt det till min BM nu att om jag går över tiden sedan får dom lägga in mig på psyket tills förlossningen startar. Jag vill verkligen inte känna och tänka så, jag vill ju kunna njuta av att vara gravid! Men jag mår inte så bra för tillfället...

Det låter som du kan ha drabbats av förlossningsdepression. Det börjar ofta under graviditeten och drabbar 1 av 10 så jättevanligt. Barnmorskor är utbildade i det så ta upp igen hur du verkligen mår så du får hjälp redan nu. Jag fick en folder om detta från min bm i måndags. Det är viktigt att veta att det är vanligt o att man inte är ensam om att känna så. Det har inte med dig som person eller bebis att göra, du kan inte hjälpa det men låt proffs få hjälpa dig. Kram
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-11-06 21:01:38 följande:
    Jag har haft längtan efter barn väldigt länge, sedan jag var 12 eller något (men var såklart smart nog att skydda mig och vänta sedan ändå när jag började med sex). Vi fick en obeskrivligt bra känsla när vi satt där med plusset och oron för missfall och alla möjliga komplikationer har varit stor under hela graviditeten nu. Jag har mått ganska dåligt både fysiskt och psykiskt under graviditeten men först nu börjar det bli tyngre och jobbigare. Jag har flera gånger storlipat för absolut ingenting och i lördags natt blev jag så ledsen och förbannad. Kände mig så hjälplös att jag vände min ilska mot bebis. Såklart gjorde jag inget men det var väldigt läskigt att känna all lycka och kärlek för barnet bara förvandlas till förakt på bara några minuter. Jag skäms över att jag kände så, vet inte alls hur jag kunde bli så arg på bebis som ingenting gjort... Inte likt mig alls.. Jag har också blivit extremt mycket tröttare nu det senaste och vill bara att graviditeten ska vara över. Ibland önskar jag att förlossningen kunde starta innan vecka 30 (hemsk tanke). Är så rädd för att gå över BF sedan, det är riktigt ångestframkallande... Jag hoppas verkligen på att kunna tjata mig till att bli igångsatt precis efter min födelsedag då jag har gått mer än 37 hela veckor, men det känns så hopplöst... Man känner sig så liten och som att ingen lyssnar. Men jag har sagt det till min BM nu att om jag går över tiden sedan får dom lägga in mig på psyket tills förlossningen startar. Jag vill verkligen inte känna och tänka så, jag vill ju kunna njuta av att vara gravid! Men jag mår inte så bra för tillfället...

Jag kan tala för mig själv. Efter att ha kämpat så länge med att bli gravid så tänkte jag att när jag väl blev gravid så skulle det gå hur lätt som helst och allt skulle bli rosa skimrande,magen skulle bli stor & jag skulle inte ha några problem alls. Så har det ju dock inte blivit. Känner att all oro jag har & har haft samt mitt magont,foglossning & kräkningar gjort att jag inte glatt mig så som jag trodde. Tror det är vanligt att känna så. Ibland tänker jag "bara jag går över vecka 25 så bebisen förmodligen klarar sig" känner också att det är jobbigt att gå länge & gå över tiden. Men vill ha en frisk & normalstor bebis såklart. Det du känner är du inte ensam om!! Du kan säkert gå till din BM & prata om detta
  • Längtanefterlilladig
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 21:32:02 följande:
    Usch har haft ont i magen i två dagar nu. Riktig magknip. Kan man ha ont i hela magen om man är förstoppad? Har iofs kunnat gå två gånger idag men ibland dröjer det dagar. Vet inte om jag inbillar mig att magen blir hårdare ibland oxå, alltså att den spänner, som en sammandragning.

Förstoppning gör klart ont. Men om magen blir hård för att sen släppa är det sammandragningar. Tydligen är vi många som har det nu i dessa veckorna
  • Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-06 21:58:55 följande:
    Förstoppning gör klart ont. Men om magen blir hård för att sen släppa är det sammandragningar. Tydligen är vi många som har det nu i dessa veckorna

Har googlat runt (vet att man inte ska) men verkar som du säger vanligt i dessa veckor. Ger det en dag till sen ringer jag min bm.
  • Lovely90
    Emelie e skrev 2013-11-06 18:24:00 följande:
    Såg på din blogg att du varit på ullared, vi ska åka dit om några veckor. Hur ser utbudet av när det gäller barnsaker, tex. sängkläder, madrass, kläder osv.. hur är priserna jämfört med hemma?

Har inte varit där än, skall dit på fredag kan berätta då hur utbudet var :)
  • Längtanefterlilladig

Har läst på massa om GBS nu. Verkar som det är det jag har. Känslan att ha urinvägsinfektion fast jag inte har det. Ont inuti slidan. Molande värk i blygdbenet & i mitten av ryggen. Imorgon ringer jag BM & kräver en odling från mig.

• Nyfniken83

Idag blev jag sjukskriven 50% fram till sista december... Känns faktiskt ganska skönt! Först kändes det jobbigt men efter ett peppande samtal med både bm och min man så inser jag att jag behöver vila. Mitt bråck och min foglossning pallar inte att jobba heltid och ingen tackar mig för att kämpa. Så nu ska jag banne mig vila! Försöker också fylla i ansökan om graviditetspenning. Går sådär! Någon annan som ska ansöka?

• ananas86
    MagdalenaZ skrev 2013-11-06 20:47:03 följande:
    Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.

Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.

Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!

Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad  för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)

Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :) 

Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning

:) 

Skönt att vi har en expert här i tråden! :)

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för en vecka sen, så väntar på att få hem papper från FK nu.

När måste man bestämma hur man vill fördela föräldraledigheten mellan mamman/pappan? Vi har kommit så långt att jag har tänkt vara hemma första halvåret, sen ska vi fördela resten av tiden så det blir så jämt i antal dagar som möjligt.

Jag har tänkt börja jobba nån helg först innan min sambo tar över föräldraledigheten helt. Man måste väl inte planera hela föräldraledighet i förväg, så länge man är överens med sin arbetsgivare?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014