• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Emelie e
    Lovely90 skrev 2013-11-06 14:52:11 följande:
    lindaviola.blogg.se bloggar jag på :).
    Såg på din blogg att du varit på ullared, vi ska åka dit om några veckor. Hur ser utbudet av när det gäller barnsaker, tex. sängkläder, madrass, kläder osv.. hur är priserna jämfört med hemma?
  • Emelie e

Jag har ännu inte räknat ut hur mycket pengar jag kommer få men jag kommer antagligen bara vara hemma i ett halvår då jag behöver börja jobba tidigt. Men allt beror på om jag får jobb eller inte. Tar examen i januari och det kommer bli tufft ekonomiskt men ingen av oss ville vänta med barn så vi kommer klara det. Bara spara mer och prioritera saker :)

• godistroll82

Hej! Har smygläst den här tråden ett bra tag nu men nu är det dags att hoppa in och skriva lite. Har från det vi fick reda på att vi väntade en liten knodd varit väldigt försiktiga att ta ut något i förskott men efter rul för några veckor sedan och att man nu känner rejäla sparkar så känner jag att man måste få njuta av den här tiden, inte oroa sig. Även om oron puttrar i bakgrunden. Är beräknad till den 9 mars, v23 nu alltså, och det blir en pojke till pappas förtjusning:) Har mått hyfsat förutom konstant illamående första 2 månaderna. Sen tror jag att det är foglossning som spökar men bara till och från vissa dagar. Trodde det var något som höll i sig hela tiden? Sen börjar jag redan känna mig rätt tung i kroppen:/ Har hela livet varit underviktig och sett ut som en flaggstång men har nu på 2 mån gått upp 6 kg och skaplig kula på magen. Det är lite skräckblandad förtjusning att ställa sig på vågen nu. Gått upp några hg varje gång så undrar vart det ska sluta.:)

• Zobeideh

Aldrig hört talas om de :-0
    Skrämmande.

Hur har det gått för dig? Har din bm svarat?

• Anki84

Grattis och välkommen till tråden :)

Vart i landet bor du? Du är inte den enda som gått upp i vikt redan så det är nog inget att oroa sig över :)

godistroll82 skrev 2013-11-06 18:59:35 följande:
    Hej! Har smygläst den här tråden ett bra tag nu men nu är det dags att hoppa in och skriva lite. Har från det vi fick reda på att vi väntade en liten knodd varit väldigt försiktiga att ta ut något i förskott men efter rul för några veckor sedan och att man nu känner rejäla sparkar så känner jag att man måste få njuta av den här tiden, inte oroa sig. Även om oron puttrar i bakgrunden. Är beräknad till den 9 mars, v23 nu alltså, och det blir en pojke till pappas förtjusning:) Har mått hyfsat förutom konstant illamående första 2 månaderna. Sen tror jag att det är foglossning som spökar men bara till och från vissa dagar. Trodde det var något som höll i sig hela tiden? Sen börjar jag redan känna mig rätt tung i kroppen:/ Har hela livet varit underviktig och sett ut som en flaggstång men har nu på 2 mån gått upp 6 kg och skaplig kula på magen. Det är lite skräckblandad förtjusning att ställa sig på vågen nu. Gått upp några hg varje gång så undrar vart det ska sluta.:)

• Hallonpaj88

Nån som har tips på ett lite smalare skötbord? I vår nuvarande lägenhet är badrummet rätt liten så Ikeas kommer bli för stora :( vill inte ha någon som hänger från väggen.

• Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2013-11-06 19:00:22 följande:
    Aldrig hört talas om de :-0 Skrämmande. Hur har det gått för dig? Har din bm svarat?

Den värsta värken la sig under natten. BM svarade aldrig. Dålig stil tycker jag. Hon tycker väl att jag tjatar. Tack för visad omtanke
  • Joma

Jag har varit på Ullared idag, IGEN ;) Nu har vi handlat jättemycket till bäbis därifrån å de har vi verkligen tjänat på! :) Köpt alltifrån madrass, täcke, kudde, sängkläder, skötväska, skötbädd, amningskudde, nappar å Gud vet allt! Kläder däremot är de riktigt dåligt med - enligt mig! En liten kub med 50/56 bara.. :/

Usch nu är vi flera som har frågat efter dig flowers!! Börjar bli riktigt orolig nu.. :/

Annars är de sådär med mig faktiskt.. Lider fruktansvärt mycke av min foglossning, äter fortf tabletter mot illamående å ändå slår de till ibland med riktig kraft. Törstig också som sagt.. I allmänhet mår jag inte heller så bra psykiskt så har blivit sjukskriven nu. Blandade känslor ang de. Hur är det med er andra? Lite såhär allmänkoll :)

• MagdalenaZ

Månadsinkomst (INNAN skatt, alltså bruttolön) x 12 = Årsinkomst = SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Jobbar man oregelbundet kan man ta tre senaste lönespecar, ta ett genomsnitt och där ligger månadsinkomst. Ta den x 12 och så har man årsinkomst.

Egna företagare kan räknas som nystartade upp till två år. Är man etablerad längre än så, så är det näringsverksamhetens överskott året innan man tittar på. Kan man styrka att man har mycket mer i överskott detta år, så ska man givetvis styrka detta.

Glöm inte att om man inte är nöjd med FK´s uträkning kan man alltid överklaga och hävda annat så länge man har underlag!

Helt rätt om 480 dagar, och att det blir 240 dagar för vardera vårdnadshavare. För oss som är sambo måste man genomgå ett faderskapserkännande och även ordna med gemensam vårdnad  för att pappan ska få dessa dagar. Det skulle man kunna ordna runt v 35 (om jag inte minns rätt, BM hade faktiskt info kring detta)
    Jämställdhetsbonus gäller de dagar båda föräldrar har tagit ut "sina" 60 S-dagar, vilket gäller totalt 270 dagar. Det förutsätter att mamman arbetar de dagar pappan är hemma. :) 

Föräldrapenningen: SGI (årsinkomst) x 0,97 x 0,8 / 365 = dagpenning

:) 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014