• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah

Jag funderar ibland på om något kanske är fel med bebis, att han inte växer ordentligt...

Jag började må illa och bli svintrött 17 juni i år, det datumet kommer jag ihåg. Jag hade varit iväg och jobbat fyra timmar och under de timmarna gick jag spänd och tänkte på vart som hade varit närmast och enklast att spy och vad jag skulle skylla på så att ingen trodde att jag smittade. Själv visste jag inte vad illamåendet berodde på då, det kopplade jag ihop efter plusset.
    När jag sedan kom hem den dagen somnade jag direkt, var helt slut! Dagen efter försökte jag gå till jobbet, jobbade fem timmar då och mådde förjävligt. Jag var rädd för att kanske smitta. Efter det sjukskrev jag mig då jag trodde jag hade maginfluensa eller något och att jag smittade. Sen var jag jävligt trött också.

Enligt RUL blev jag befruktad den 21a juni. Det betyder alltså att illamåendet och den extrema tröttheten som följde med resten av graviditeten började redan fyra dagar innan befruktning.
    Enligt mina och BMs beräkningar innan så skulle jag blivit befruktad 10 juni och då iaf varit gravid i en vecka innan jag började känna av det.
    När jag var inne och mätte magen så skulle jag enligt de första beräkningarna varit i vecka 25+0 men enligt RUL 23+3. Då låg magmåttet så att det hade kunnat stämt riktigt bra med 25+0 så efter det har jag börjat räkna på det ist.

Jag frågar er:

Kan ett ultraljud verkligen mäta fel på 11 dagar? Eller är det bebis som inte vuxit som han ska? Det skiljer ju 6 dagar mellan de två ultraljuden de mätt på...

Tycker ni jag gör rätt i att räkna på mina egna beräkningar? Räknar ju med att han kommer ut senare ändå...

• tvetalan
    Ziiah skrev 2013-11-25 21:17:57 följande:

Jag funderar ibland på om något kanske är fel med bebis, att han inte växer ordentligt...

Jag började må illa och bli svintrött 17 juni i år, det datumet kommer jag ihåg. Jag hade varit iväg och jobbat fyra timmar och under de timmarna gick jag spänd och tänkte på vart som hade varit närmast och enklast att spy och vad jag skulle skylla på så att ingen trodde att jag smittade. Själv visste jag inte vad illamåendet berodde på då, det kopplade jag ihop efter plusset.
    När jag sedan kom hem den dagen somnade jag direkt, var helt slut! Dagen efter försökte jag gå till jobbet, jobbade fem timmar då och mådde förjävligt. Jag var rädd för att kanske smitta. Efter det sjukskrev jag mig då jag trodde jag hade maginfluensa eller något och att jag smittade. Sen var jag jävligt trött också.

Enligt RUL blev jag befruktad den 21a juni. Det betyder alltså att illamåendet och den extrema tröttheten som följde med resten av graviditeten började redan fyra dagar innan befruktning.
    Enligt mina och BMs beräkningar innan så skulle jag blivit befruktad 10 juni och då iaf varit gravid i en vecka innan jag började känna av det.
    När jag var inne och mätte magen så skulle jag enligt de första beräkningarna varit i vecka 25+0 men enligt RUL 23+3. Då låg magmåttet så att det hade kunnat stämt riktigt bra med 25+0 så efter det har jag börjat räkna på det ist.

Jag frågar er:

Kan ett ultraljud verkligen mäta fel på 11 dagar? Eller är det bebis som inte vuxit som han ska? Det skiljer ju 6 dagar mellan de två ultraljuden de mätt på...

Tycker ni jag gör rätt i att räkna på mina egna beräkningar? Räknar ju med att han kommer ut senare ändå...

Jag har en kompis som blev framflyttad 14 dagar, fastän hon visste exakt när hon hade ägglossning och när befruktning skedde. Hon borde alltså inte blivit flyttad. Födde en fullt frisk pojk på 4 kilo ungefär 2 veckor över tiden. Jag tror inte du behöver oroa dig. Även andra vänninor har blivit flyttade väldigt många dagar så det är inget som är väldigt ovanligt.
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-11-25 21:17:57 följande:
    Jag funderar ibland på om något kanske är fel med bebis, att han inte växer ordentligt... Jag började må illa och bli svintrött 17 juni i år, det datumet kommer jag ihåg. Jag hade varit iväg och jobbat fyra timmar och under de timmarna gick jag spänd och tänkte på vart som hade varit närmast och enklast att spy och vad jag skulle skylla på så att ingen trodde att jag smittade. Själv visste jag inte vad illamåendet berodde på då, det kopplade jag ihop efter plusset. När jag sedan kom hem den dagen somnade jag direkt, var helt slut! Dagen efter försökte jag gå till jobbet, jobbade fem timmar då och mådde förjävligt. Jag var rädd för att kanske smitta. Efter det sjukskrev jag mig då jag trodde jag hade maginfluensa eller något och att jag smittade. Sen var jag jävligt trött också. Enligt RUL blev jag befruktad den 21a juni. Det betyder alltså att illamåendet och den extrema tröttheten som följde med resten av graviditeten började redan fyra dagar innan befruktning. Enligt mina och BMs beräkningar innan så skulle jag blivit befruktad 10 juni och då iaf varit gravid i en vecka innan jag började känna av det. När jag var inne och mätte magen så skulle jag enligt de första beräkningarna varit i vecka 25+0 men enligt RUL 23+3. Då låg magmåttet så att det hade kunnat stämt riktigt bra med 25+0 så efter det har jag börjat räkna på det ist. Jag frågar er: Kan ett ultraljud verkligen mäta fel på 11 dagar? Eller är det bebis som inte vuxit som han ska? Det skiljer ju 6 dagar mellan de två ultraljuden de mätt på... Tycker ni jag gör rätt i att räkna på mina egna beräkningar? Räknar ju med att han kommer ut senare ändå...

Ja det verkar ju lite konstigt om du skulle få symtom INNAN du ens var gravid. Låter ju också konstigt om BM mäter fel på 11 dagar. 6 dagar är väl mer normalt. Vad säger din BM om detta?Jag blev flyttad 6från BF 14/3 till 19/3 på RUL. De kan ju göra UL och kolla om bebisen är tillväxthämmad och växer som det ska. Men om barnmorskan inte har misstanke om det så är det säkerligen inget att oroa sig för.
  • j3nnyy

Jag skulle nog försöka lita på ultraljudet :)
    Du kan ju ha haft nått virus eller så i kroppen som gjorde att du mådde illa och var trött.
    Jag försöker att inte överanalysera så mycket själv, märkte att jag började tänka för mycket så jag tillslut blev lite knäpp. Nu försöker jag lyssna och lita på vad barnmorskorna säger :)

• kucke
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-25 21:16:38 följande:

Tror att det är helt naturligt att ha sånna tankar. Tänker också att något kan vara fel på barnet. Man försöker nog skydda sig inför vad som SKULLE kunna hända. Hormoner är verkligen jobbigt att tackla & alla tål hormoner på olika sätt. Man får försöka tänka att man är som man är pga graviditeten. Läste en text där en läkare sa att en graviditet är det värsta en kvinnokropp kan gå igenom psykiskt & fysiskt. Bra att du tar & får hjälp

Dina ord värmer mer än du förstår och jag uppskattar till tusen din peppning :) {#emotions_dlg.flower}
  • Ziiah

Tack för svaren! BM tyckte att min egna uträkning från början (då jag sa att jag var beräknad till 9 mars) stämde lite konstigt in på hur starkt testet visat när jag gjorde det hos henne och att hon tyckte att 2 mars lät mycket mer rimligt bara med tanke på det. Och sedan sade RUL 13 mars.
    Men nu är hon inte så orolig för något så.. Hon är väldigt förstående och skulle kunna fixa ett ul om jag känner att jag är orolig över det osv. Men när hon inte verkar så orolig så känner jag att jag lika gärna kan vänta och se hur det blir i framtiden. Ändå känns det fel att räkna på vad RUL visade och jag väljer att räkna på det BM tyckte var rimligt från början ist och på det som faktiskt stämmer med alla symptom och mängd hormoner.

Men det är så jobbigt för jag vet inte vad jag ska svara när någon undrar vilket datum bebis är beräknad... Pratade lite med killens mormor om det idag och hon tyckte att jag ska gå på vad jag känner känns bäst och stämmer bäst.

Sen vet jag inte om rökning kan spela in lite så att bebis kanske inte växer så bra heller? För jag har (tyvärr..) rökt hela graviditeten och mått så illa att jag haft svårt att få i mig mat (har därför haft magkatarr två gånger under grav. också).

• Längtanefterlilladig
    Heene skrev 2013-11-25 20:30:42 följande:
    Här har det hänt grejer idag! skönt att ni mår bra! Och vad roligt att få se 3Dbilderna zobeideh =) Måste har vart en sån fantastisk upplevelse! Idag tog jag lite ledigt från jobbet på fm och åkte och handlade. Kunde inte hålla mig längre =) Så nu har jag införskaffat en skötbädd, en badbalja och lite kläder från newbie. Om nån vecka ska vi beställa vagn också. Detta är sista veckan som vi bor hemifrån också. helt sjukt att 8 veckor har gått så fort ändå. Trots att man längtar och väntar konstant. Men det blir så fint i vårt nya badrum så det är värt varenda minut av hemlängtan =P Det är så mkt roligt som händer just nu så jag kan knappt sitta still! Tror att jag har börjat få "boa in mig"-hormoner. Så mkt som jag vill fixa och dona med nu är ju inte klokt! Har tom starkt funderat på att skaffa mig en symaskin och börja sy! och DET är inte likt mig haha. Och för första ggn någonsin så vill jag verkligen julpynta hemma. Vi ska tom köpa julgran i år och jag är så lycklig hehe. Min första julgran sen jag flyttade hemifrån...

Va mysigt att shoppa & inreda. Det sägs ju att gravida kvinnor gärna vill "boa". Dagarna kommer ju bara flyga iväg för dig nu med allt du ska shoppa & fixa
  • Längtanefterlilladig
    kucke skrev 2013-11-25 21:39:54 följande:
    Dina ord värmer mer än du förstår och jag uppskattar till tusen din peppning :)

Glad jag blir!Klart man ska peppa & stötta den som behöver det
  • Ziiah
    j3nnyy skrev 2013-11-25 21:32:13 följande:
    Jag skulle nog försöka lita på ultraljudet :)
    Du kan ju ha haft nått virus eller så i kroppen som gjorde att du mådde illa och var trött.
    Jag försöker att inte överanalysera så mycket själv, märkte att jag började tänka för mycket så jag tillslut blev lite knäpp. Nu försöker jag lyssna och lita på vad barnmorskorna säger :)

Jag tänker så att jag är nog beräknad till 2 mars men att bebis tittar ut någon gång runt 13 mars som bebis är beräknad till enligt RUL.. Illamåendet och tröttheten har varit likadan under hela graviditeten typ, bara det att illamåendet sedan gick över till kräkningar lite senare. Min pappa som jag bodde hos då märkte t.o.m skillnad på hur jag var och mådde och anade nog redan innan jag anade att jag var gravid, haha...
  • Längtanefterlilladig
    Ziiah skrev 2013-11-25 21:42:22 följande:
    Tack för svaren! BM tyckte att min egna uträkning från början (då jag sa att jag var beräknad till 9 mars) stämde lite konstigt in på hur starkt testet visat när jag gjorde det hos henne och att hon tyckte att 2 mars lät mycket mer rimligt bara med tanke på det. Och sedan sade RUL 13 mars. Men nu är hon inte så orolig för något så.. Hon är väldigt förstående och skulle kunna fixa ett ul om jag känner att jag är orolig över det osv. Men när hon inte verkar så orolig så känner jag att jag lika gärna kan vänta och se hur det blir i framtiden. Ändå känns det fel att räkna på vad RUL visade och jag väljer att räkna på det BM tyckte var rimligt från början ist och på det som faktiskt stämmer med alla symptom och mängd hormoner. Men det är så jobbigt för jag vet inte vad jag ska svara när någon undrar vilket datum bebis är beräknad... Pratade lite med killens mormor om det idag och hon tyckte att jag ska gå på vad jag känner känns bäst och stämmer bäst. Sen vet jag inte om rökning kan spela in lite så att bebis kanske inte växer så bra heller? För jag har (tyvärr..) rökt hela graviditeten och mått så illa att jag haft svårt att få i mig mat (har därför haft magkatarr två gånger under grav. också).

Lita på ultraljudet säger jag också. Tror det är rätt det de kommer fram till. Rökning kan ju påverka barnets storlek. Barn vars mammor rökt kan ju födas små har jag läst. Mängden mat tror jag har mindre betydelse. Barnet får det den behöver & tar av det som finns.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014