• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 14:41:29 följande:

Som sagt, så fort det anmäls till FK, så kan du gå in via Mina sidor (har du inte ordnat med e-leg så gör det, du får en mkt bättre översikt med föräldrapenningen sen) och ansöka sjukpenning. Då kommer ansökan åtminstone in! Då kan du påskynda ärendet genom att e-maila till FKs kundcenter så hinner du kanske med en utbetalning så fort som möjligt. Fks handläggare jobbar som galningar nu för att alla ska hinna få sin ersättning innan jul!
    Tack snälla för hjälpen! Tur att du kan hjälpa till, sparar mycket tid i teletid till fk hoppas dom får in sjukanmälan fort nu från mitt jäkla jobb...
  • Hallonpaj88
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 14:41:29 följande:

Som sagt, så fort det anmäls till FK, så kan du gå in via Mina sidor (har du inte ordnat med e-leg så gör det, du får en mkt bättre översikt med föräldrapenningen sen) och ansöka sjukpenning. Då kommer ansökan åtminstone in! Då kan du påskynda ärendet genom att e-maila till FKs kundcenter så hinner du kanske med en utbetalning så fort som möjligt. Fks handläggare jobbar som galningar nu för att alla ska hinna få sin ersättning innan jul!

Är det du som arbetar på FK? Perfekt ju! Då tänkte jag fråga dig en sak. Jag har BF 14/3 och har ett stillasittande kontorsjobb. När är det ok för mig att ta ut föräldrapenningen? Eller heter det havandeskapspenning innan man fött? Jag skulle gärna vilja gå 14/2, dvs en månad innan, men har inte kvar några betalda semesterdagar.
  • Saltad
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-26 15:24:25 följande:

Är det du som arbetar på FK? Perfekt ju! Då tänkte jag fråga dig en sak. Jag har BF 14/3 och har ett stillasittande kontorsjobb. När är det ok för mig att ta ut föräldrapenningen? Eller heter det havandeskapspenning innan man fött? Jag skulle gärna vilja gå 14/2, dvs en månad innan, men har inte kvar några betalda semesterdagar.
    Jag jobbar inte på fk, men tänkte att jag kunde svara ändå när jag såg det.

Du har rätt att ta ut föräldrapenning f.o.m. 60 dagar innan bf, och då dras det alltså från era fp-dagar. Grav.penning kommer du garanterat inte bli beviljad då du har ett kontorsjobb, vilket gör att det inte är lönt att ens ansöka om det.
  • MagdalenaZ
    Hallonpaj88 skrev 2013-11-26 15:24:25 följande:

Graviditetspenning (Havandeskapspenning som det hette fram till 1 januari 2012, så många BM säger fortfarande så), får man när man har ett tungt arbete, eller arbete som kan skada barnet (äldrevården, frisörer osv är exempel på vilka yrken som ofta får graviditetspenning). Max 50 dagar tidigast 2 månader innan BF. Sen finns det de yrken där man har förbud på att arbeta där gäller det från den dagen förbudet är. 

Men har man inte rätt till graviditetspenning KAN man ta vanlig föräldrapenning 2 månader innan BF. Du kan tex ta det för att gå ner i arbetstid (50% fp och 50% arbete), eller vara helt ledig.
    Tänk bara på att då påbörjar du ta från den föräldrapenning du ska ha för att vara med barnet.
    480 dagar totalt - 240 dagar / förälder. 240 dagar, med 7 dagar i veckans uttag räcker ca 8 månader, med 5 dagars uttag räcker det i 10 månader. Pappan kan som max ge oss 180 dagar, vilket kan ge ca 6 månader till. Men här gäller det att titta på fördelningen av dagar samt uttag / vecka. Gå in på fks hemsida, där kan ni med eller utan e-leg planera föräldraledigheten!

Jag har också ett stillasittande arbete och kommer därför inte "få" gå förrän det är dags, men jag får 20 dagars semester (föräldrapenning är semesterberättigat, så ni vet det oxå) som jag ska försöka ta innan 23 mars. :) 
  • j3nnyy

Magdalena en fråga ang. Semester. I sommar hade vi tänkt att min sambo tar fyra v föräldrarledighet och jag då tar semester dom fyra veckorna, för att kunna hemma tillsammans med bebisen. Kan jag göra det? Alltså avbryta min föräldrarledighet o ta semester istället för att sen fortsätta på föräldrarledigheten? Känns som jag skrivit rörigt, men du kanske förstår hur jag menar?

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 16:15:15 följande:
    Magdalena en fråga ang. Semester. I sommar hade vi tänkt att min sambo tar fyra v föräldrarledighet och jag då tar semester dom fyra veckorna, för att kunna hemma tillsammans med bebisen. Kan jag göra det? Alltså avbryta min föräldrarledighet o ta semester istället för att sen fortsätta på föräldrarledigheten? Känns som jag skrivit rörigt, men du kanske förstår hur jag menar?
    Förstår precis och i det här läget är det arbetsgivaren som bestämmer! Godkänner din arb.givare det så är det bara att köra på :) man förlänger semestern lite ...
    OM man vill finns det ju även dubbeldagar, 30 dagar som föräldrarna kan ta föräldrapenning samtidigt (om ni nu vill förlänga ytterligare semester).

FK "bryr" sig inte vad du gör första året från att barnet föds. Du behöver inte ta ut något alls och skyddar ändå din sgi.
    SGI problematiken börjar sen när barnet fyller 1 år. DÅ måste man ha "en sysselsättning som avser en heltid" man ska alltså göra något 5 dagar i veckan...
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 16:38:35 följande:
    Förstår precis och i det här läget är det arbetsgivaren som bestämmer! Godkänner din arb.givare det så är det bara att köra på :) man förlänger semestern lite ...
    OM man vill finns det ju även dubbeldagar, 30 dagar som föräldrarna kan ta föräldrapenning samtidigt (om ni nu vill förlänga ytterligare semester).

FK "bryr" sig inte vad du gör första året från att barnet föds. Du behöver inte ta ut något alls och skyddar ändå din sgi.
    SGI problematiken börjar sen när barnet fyller 1 år. DÅ måste man ha "en sysselsättning som avser en heltid" man ska alltså göra något 5 dagar i veckan...
    Känns ju inte som att de borde spela nån roll för dom? Jag kommer ju hur som helst inte jobba, men man vet ju aldrig. Blev så ledsen när jag ringde idag och "dom hade visst glömt att sjukanmäla mig" men hallå?! Om jag inte hade kollat upp det? De e ju knappast första gången som nån är sjukskriven.. Känner även att man blir lite straffad för att man faktiskt VILL jobba halvtid och inte vara hemma på heltid (försökte oxå förklara för min chef att oavsett om jag skulle vilja va hemma helt så skulle fk inte godkänna det, men lika sur va hon för det) så känns inte som jag skulle bli förvånad om dom sätter sig på tvären och inte godkänner semester tyvärr.

Man är ju lite extra känslig just nu, min sambo tror att jag inbillar mig allt på jobbet bara för jag är så känslig så jag hoppas väl de
  • Längtanefterlilladig

Idag är en riktig barnfödardag. Min kusin & hans fru fick en liten kille inatt förlossningen tog 22 timmar. Och min mans bästa vän fick en liten tjej vid lunch idag. Hennes förlossning tog 45 minuter.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014