• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon

Tack! Ja det där med vila ja... Inte min starka sida..

Åkte tillbaka till jobb igår, alla undrade varför jag inte låg och sov!

Men med en på 6 och en på 4 blir det inte mycket sova av här hemma! :)

• Sirek

Ananas86: hur gammalt var badrummet? Lite det som avgör ersättning i detta fall. Som köpare har ni ju att förvänta att badrummet håller en viss standard, men då utgår man från teknisk livslängd för att bedöma den. Men gjorde inte besiktningsmannen någon fuktmätning när han kollade badrummet? Brukar göras runt brunnen och på väggen i våtzonen. Fukt är så himla tråkigt men hoppas det löser sig snabbt för er!

• Längtanefterlilladig

Idag fyller jag år & jag är så lessen & deppig. Denna veckan verkar någon slags depression ha nått mig & mitt humör är inte att leka med. Jag har taggarna utåt hela tiden som en kaktus. Ingenting känns roligt längre. Jag känner inte igen mig själv. Blir lessen för minsta lilla. Min syster väljer att fira sin nya killes dotters födelsedag istället för min i helgen. Min farmor har legat inne på sjukhus hela veckan & HON tycker i princip att hon är döende så hon firar inte heller mig. Alla i familjen pratar skit om varandra. Om min farmor & min syster & jag hamnar i mitten av allt. När jag hade varit på förlossningen i måndags så var det ju inte jätte många av mina nära som brydde sig. Jag får aldrig prata om bebisen eller visa saker jag köpt. För det är ju alldeles för tidigt att köpa något tycker dem. En av mina bästa kompisar ignorerar mig fast jag skickat sms & ringt. Vet inte varför. Berättade för min ena syster att jag gärna vill göra barnrummet nu när jag går hemma för att ha lite & pyssla med. Får man ett skratt till svar att det är typiskt mig att alltid göra allt så tidigt. Som jag mår nu kan barnet komma närsom & då dör det ju! TACK FÖR DEN kände jag då. Och konstigt nog var jag än går & vad jag än läser så är det om döda barn & spädbarnsdöd. På förlossningen i måndags hade de radio P1 på där de granskade förlossningen vården i Sverige & att många barn dör pga dålig koll på Ctg kurvan. I väntrummet låg en bok om spädbarnsdöd. Slog upp en tidning hemma & hittade samma sak. Man undrar ju lite om det är ett tecken. Jag är LIVRÄDD att något ska hända bebisen. Usch vilket deppigt inlägg. Förlåt men behövde verkligen skriva av mig. Min man är iallfall världens underbaraste & idag har han tagit ledigt efter 12 för att hitta på något med mig. Men vad vet jag inte

• Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-27 08:27:49 följande:
    Idag fyller jag år & jag är så lessen & deppig. Denna veckan verkar någon slags depression ha nått mig & mitt humör är inte att leka med. Jag har taggarna utåt hela tiden som en kaktus. Ingenting känns roligt längre. Jag känner inte igen mig själv. Blir lessen för minsta lilla. Min syster väljer att fira sin nya killes dotters födelsedag istället för min i helgen. Min farmor har legat inne på sjukhus hela veckan & HON tycker i princip att hon är döende så hon firar inte heller mig. Alla i familjen pratar skit om varandra. Om min farmor & min syster & jag hamnar i mitten av allt. När jag hade varit på förlossningen i måndags så var det ju inte jätte många av mina nära som brydde sig. Jag får aldrig prata om bebisen eller visa saker jag köpt. För det är ju alldeles för tidigt att köpa något tycker dem. En av mina bästa kompisar ignorerar mig fast jag skickat sms & ringt. Vet inte varför. Berättade för min ena syster att jag gärna vill göra barnrummet nu när jag går hemma för att ha lite & pyssla med. Får man ett skratt till svar att det är typiskt mig att alltid göra allt så tidigt. Som jag mår nu kan barnet komma närsom & då dör det ju! TACK FÖR DEN kände jag då. Och konstigt nog var jag än går & vad jag än läser så är det om döda barn & spädbarnsdöd. På förlossningen i måndags hade de radio P1 på där de granskade förlossningen vården i Sverige & att många barn dör pga dålig koll på Ctg kurvan. I väntrummet låg en bok om spädbarnsdöd. Slog upp en tidning hemma & hittade samma sak. Man undrar ju lite om det är ett tecken. Jag är LIVRÄDD att något ska hända bebisen. Usch vilket deppigt inlägg. Förlåt men behövde verkligen skriva av mig. Min man är iallfall världens underbaraste & idag har han tagit ledigt efter 12 för att hitta på något med mig. Men vad vet jag inte
    Det där med tecken har jag också märkt av men försöker tänka att det säkert är för att man själv är gravid och lägger märke till allt plötsligt. När vi försökte bli gravida såg jag tex gravidmagar överallt.
     Vad jobbigt med din familj. Att de inte kan glädjas för din skull. Min mamma är sådär fast tvärtom...hon tycker att det är helt sjukt att jag bestämmer hur allt ska vara innan bebisen ens kommit. För enligt henne har hon också rätt att säga vad som är bäst bara för att hon fött tre barn. Är så trött på henne så har inte haft någon kontakt på över en månad. 

Skönt att du är en underbar sambo. Det har jag med. Vi åker till Sälen under helgen och medans han ska åka skidor har jag bokat in mig på dagspa på Experium. Någon som varit där? :)   
  • Heene

Grattis på födelsedagen längtanefter!

Men usch vad trist att du har mått så sista veckan =( har förmodligen med grav.hormoner att göra men är ändå inte kul att ta. Det blir nog lätt att överanalysera allt när det blir sak på sak som kommer över en hela tiden.Och att din familj beter sig så är ju verkligen inte snällt. Det räcker ju med allt annat som du behövt tänka på sista tiden. Håller man inte med om saker och ting som du tänker och känner så kan man hålla det för sig själv för att inte såra.
    Alla tänker inte lika dant och du har rätt att göra precis så som du tycker känns rätt!
    Varför inte bara glädjas med dig istället kan man ju undra...

Själv tycker jag absolut att du kan börja fixa med barnrum och köpa grejer. Tänk att behöva göra allt och lägga alla dom pengarna i feb/mars. Då kommer du nog varken vara lika smidigt eller ha lika bra ekonomi som om du sprider ut det nu under tiden du ändå bara går och väntar. För det är faktiskt ett friskt barn som kommer  komma i mars som du bär på, inte ett dött för tidigt fött foster. Och du ska planera därefter!
    Nu är ju den perfekta tiden att pyssla med sånt när du inte har så mkt annat att göra hemma =)

Och vad spännande med överraskning av sambon =) du kommer säkert få en toppendag!
    Och som vi har sagt till flera här i tråden när det känns tungt. Försök att suga åt dig av allt positivt som finns runtomkring dig och försök släppa det negativa så gott det går. Du kan inte styra över hur andra människor väljer att bete sig, men omringa dig av dem som ger energi istället för att ta =) Och din sambo verkar vara en sån person.

Ha en bra dag!

• MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 17:31:24 följande:
    Känns ju inte som att de borde spela nån roll för dom? Jag kommer ju hur som helst inte jobba, men man vet ju aldrig. Blev så ledsen när jag ringde idag och "dom hade visst glömt att sjukanmäla mig" men hallå?! Om jag inte hade kollat upp det? De e ju knappast första gången som nån är sjukskriven.. Känner även att man blir lite straffad för att man faktiskt VILL jobba halvtid och inte vara hemma på heltid (försökte oxå förklara för min chef att oavsett om jag skulle vilja va hemma helt så skulle fk inte godkänna det, men lika sur va hon för det) så känns inte som jag skulle bli förvånad om dom sätter sig på tvären och inte godkänner semester tyvärr.
    Man är ju lite extra känslig just nu, min sambo tror att jag inbillar mig allt på jobbet bara för jag är så känslig så jag hoppas väl de

Dom får sätta sig på vilken tvär de vill, du har dina rättigheter och det är oftast vid föräldraledighet man får kämpa för sina rättigheter!

Har du fått in din sjukanmälan och har du ansökt?

Klart man är extra känslig, jag var idag hos kuratorn i 2 timmar och hon konstaterade till slut att vi ska ses med 10 dagars mellanrum.. jag är inte bara känslig, jag är nog lite störd också!
    Det var oerhört befriande samtal med henne och jag blir av nån konstig anledning mkt lugnare och mår mkt bättre när jag varit hos henne :)
  • majsa88

Har ni förstått på riktigt att ni har en riktig, levande liten bebis som ser ut som en riktig bebis nu i magen? Och att ni på riktigt har förstått att det är eran bebis som sparkar? Jag har så svårt o fatta det på riktigt. Känns så overkligt. Känns som en dröm. Fast på ett positivt sätt

• Hallonpaj88

Haha nej jag kan inte fatta att jag har en liten trollunge i magen som just nu sparkar och grejar för fullt. Att vi ska få en miniatyr av mig och min sambo som jag älskar mest på denna jord. Det är så sjukt och overkligt allting :)

• MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-27 08:27:49 följande:
    Längtarefterlilladig:
    GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!! {#emotions_dlg.flower}
    Vet du att det negativa kommer aldrig ensamt, så det någon säger till dig nu blir nog 10 ggr värre bara för allt annat runt om dig är negativt, säker 100 ggr pga gravidhormoner dessutom!
    MEN, efter regn kommer sol.. INRED, KÖP och skriv här så kan vi dela din glädje... låt inte andras dåliga dagar förstöra din tillvaro!
    Tänk på att du skapar din egen familj och det är du, din sambo och barn som ska må bra!

Jag kan tänka mig om din syn nu på spädbarnsdöd... jag blev påhoppad i mataffären av en handikappad kvinna när jag var 4år gammal, misshandlad alltså. Det har resulterat i att jag får panik när jag har en handikappad i närheten (folk brukar skratta och tycka jag är töntig, men det är verkligen något som är riktigt jobbigt för mig)... problemet är att sedan jag blivit gravid ser jag bara barn som är handikappade. Senast förra veckan hamnade jag på bussen med en hel klass och jag fick panik och hoppade av bussen och tog nästa buss. Jag mår väldigt dåligt av det, men jag förstår att jag är mkt mer mottaglig mot sånt just nu,,,

• LillsmurfanLisa

Här är en till som tycker det hela är lite ogreppbart. Vissa stunder kan jag tänka på att det är en verklig (om än liten) människa som lever där inne. En människa som min sambo och jag har skapat tillsammans. Dessa tankar är inte så konkreta utan känns mer som fantasierna jag alltid haft om ett eget barn. Jag har svårt att greppa att det faktiskt är på riktigt, trots att grodan sparkas så att det både känns och syns flera gånger om dagen. 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014