• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Hallonpaj88

Idag har jag äntligen varit hos sjukgymnasten efter att jag varit sängliggande och åkt ambulans pga av att jag har så ont i ryggen och vänstra skinkan.
    Mina fogar är överrörliga och kroppen förbereder sig redan på förlossning. Rätt coolt ändå.
    I ryggen har jag en låsning så den ska jag bara vila så släpper det. I vänstra skinkan har jag en nerv i kläm så ska stretcha för att få bort det. Jag fick också ett foglossningsbälte. Känner redan hur den är till hjälp men min bebis verkar inte gilla den för han sparkar som tusan mot den. Lilla busungen :)

Känns skönt att jag vet vad det är och hoppas det nu blir bättre.    

• MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-11-26 11:18:36 följande:
    Vi var tvungna att meddela 2 månader innan sa dom precis. Jag har iofs tänkt ta lite semester men vet inte riktigt hur många veckor jag hinner få. Det lär väl HR få räkna ut innan Hur lång tid tar det tills papprena om föräldraledighet kommer efter att moderskapsintyget är inskickat? Börjar känna mig stressad över att inte fixa det än men det behöver jag kanske inte vara..

Nej var inte stressad! I början på januari kan du eventuellt fundera på att skicka in moderskapsinyug. Får du det tidigare kan du givetvis skicka in det..

2 månader? Då har du en snäll arbetsgivare :)
  • MagdalenaZ
    Tinapina skrev 2013-11-26 12:07:27 följande:
    Ni som vet kön på bebis- stämmer det med hjärtfrekvensen? Skriv gärna kön och vilken frekvens om ni vet.

Som j3nny. Flicka, 147 i hjärtslag :)
  • Awanata
    Tinapina skrev 2013-11-26 12:07:27 följande:
    Ni som vet kön på bebis- stämmer det med hjärtfrekvensen? Skriv gärna kön och vilken frekvens om ni vet.
    Min barnmorska sa att det är ett friskhetstecken för bebisar att pendla mellan 120-160. Vi väntar en tjej och hon låg på 132 hjärtslag nu vid senaste besöket men hon sa att vi skulle vänta oss ett annat resultat vid nästa besök
  • Awanata
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 13:21:22 följande:

Nej var inte stressad! I början på januari kan du eventuellt fundera på att skicka in moderskapsinyug. Får du det tidigare kan du givetvis skicka in det..
    2 månader? Då har du en snäll arbetsgivare :)
    Haha ja, dom är väldigt snälla här. Jag har fått fast schema efter nyår så jag själv kan välja om jag behöver gå ner i tid så jag är väldigt tacksam! Jag tycker så synd om dig som får alla frågor om försäkringskassan, haha, du får dubbeljobba
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 12:25:44 följande:

Jo, men du blir inte automatiskt sjukanmäld för att läkaren skickar ett läkarintyg.
    Nu ligger läkarintyget hos FK, men din arbetsgivare MÅSTE sjukanmäla dig för att ett ärende ska sättas igång. Så börja med att höra med FK om du ens är sjukanmäld, är du inte det så är det arbetsgivaren du ska jaga (för det är endast hen som kan sjukanmäla dig).
    Är du sjukanmäld så kan du gå in via e-leg och ansöka om sjukpenning 50% (för att göra det så snabbt som möjligt), ska du vänta på papper kommer det ta tid!
    Sen är det 30 dagars handläggningstid...
    Oj känns som att det inte blir några pengar i december alltså... Ringde min chef dom har missat att sjukanmäla mig, tack för det... Hon skulle kontakta lönekontoret direkt
  • MagdalenaZ
    Awanata skrev 2013-11-26 13:54:03 följande:
    Haha ja, dom är väldigt snälla här. Jag har fått fast schema efter nyår så jag själv kan välja om jag behöver gå ner i tid så jag är väldigt tacksam! Jag tycker så synd om dig som får alla frågor om försäkringskassan, haha, du får dubbeljobba

Ja det är ju riktigt bra!
    Jag har sagt till min framtida chef att jag ska gå på föräldraledighet i slutet av mars, men ska även ta ut mina 20 semester dagar. Så eventuellt att jag går redan i februari! Det är då under förutsättning att allting går som det ska :D

Jag tycker det är jätteroligt att informera, det är ju det jag jobbar med. Jag tycker det är så viktigt att all denna information kommer ut till folk, för jag kan säga en sak helt ärligt, hade jag inte jobbat med föräldrapenning och nu med alla tre myndigheter, hade jag ALDRIG vetat ett skvatt om nånting... så jag försöker verkligen dela med mig av allt jag kan! 
    Jag träffar för många nyblivna eller ska-bli föräldrar som känner ren oro jämtemot Försäkringskassan och dess regler vilket jag kan förstå... 
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 13:54:33 följande:
    Oj känns som att det inte blir några pengar i december alltså... Ringde min chef dom har missat att sjukanmäla mig, tack för det... Hon skulle kontakta lönekontoret direkt

Som sagt, så fort det anmäls till FK, så kan du gå in via Mina sidor (har du inte ordnat med e-leg så gör det, du får en mkt bättre översikt med föräldrapenningen sen) och ansöka sjukpenning. Då kommer ansökan åtminstone in! Då kan du påskynda ärendet genom att e-maila till FKs kundcenter så hinner du kanske med en utbetalning så fort som möjligt. Fks handläggare jobbar som galningar nu för att alla ska hinna få sin ersättning innan jul!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014