• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • j3nnyy

Jag har inte skickat något alls till fk. Fick ett läkarintyg som jag lämnade till jobbet, sen sa han att han skickade ett intyg direkt till fk via datorn (läkaren då alltså) o menade på att jag behöver inte göra någonting utan att dom ska skicka ut papper som jag ska fylla i. Fr.o.m. 16/11 blev jag halvtidssjukskriven.

• Awanata
    MagdalenaZ skrev 2013-11-26 11:06:19 följande:
    Awanta, jag har faktiskt precis meddelat min nya chef om att jag ska vara föräldraledig från och med slutet av mars (bf 23 mars) och att jag ska även ha semester.
    Lagen säger att man måste meddela arbetsgivaren tre månader innan. Om chefen redan vet att du är gravid så antar jag att hen förstår att du ska gå hem förr eller senare :)

Jenny3 : Sjukpenning / föräldrapenning / graviditetspenning utbetalas 24,25,26 beroende på när i månaden du är född, den här utbetalningen i november gäller för perioden mellan 21 oktober - 20 november. Detta gäller även föräldrapenningen när den kommer utbetalas. Om man då ansökt föräldrapenning från 1 mars 2014 och framåt, kommer första utbetalningen 24,25 elr 26 mars och den utbetalningen kommer då gälla 1 mars - 20 mars, sen blir nästa utbetalning i april (för tiden 21 mars till 20 mars) Hoppas ni alla förstår vad jag menar.

När var första dagen du blev sjukskriven från jobbet? Tänk på att 14 första dagar är ju arbetsgivaren som står för. Har du skickat in ansökan om sjukpenning? Har du fått beslutet? För om allt är grönt från FKs sida ska du ha ersättningen 30 dagar från det att du skickat in ansökan. 
    Vi var tvungna att meddela 2 månader innan sa dom precis. Jag har iofs tänkt ta lite semester men vet inte riktigt hur många veckor jag hinner få. Det lär väl HR få räkna ut innan Hur lång tid tar det tills papprena om föräldraledighet kommer efter att moderskapsintyget är inskickat? Börjar känna mig stressad över att inte fixa det än men det behöver jag kanske inte vara..
  • Tinapina

Ni som vet kön på bebis- stämmer det med hjärtfrekvensen? Skriv gärna kön och vilken frekvens om ni vet.

• j3nnyy
    Tinapina skrev 2013-11-26 12:07:27 följande:

Ni som vet kön på bebis- stämmer det med hjärtfrekvensen? Skriv gärna kön och vilken frekvens om ni vet.

En flicka, hjärtfrekvensen låg på 147 :)
  • Saltad

Stämmer inte på oss i alla fall. Väntar en liten pojke, men hjärtfrekvensen har varit runt 150 de gånger vi varit hos bm och lyssnat.

• Saltad
    tvetalan skrev 2013-11-25 22:00:52 följande:
    Heter det bakflyttad eller framflyttad om kompisen blev flyttad så hennes graviditet blev två veckor längre? Blandar dom 2 konstant!
    Ingen aning vilket som är vilket! Alla säger olika känns det som!

Jag vill ju påstå att fram blir senare och bak blir tidigare. 
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-11-26 11:14:13 följande:
    Jag har inte skickat något alls till fk. Fick ett läkarintyg som jag lämnade till jobbet, sen sa han att han skickade ett intyg direkt till fk via datorn (läkaren då alltså) o menade på att jag behöver inte göra någonting utan att dom ska skicka ut papper som jag ska fylla i. Fr.o.m. 16/11 blev jag halvtidssjukskriven.

Jo, men du blir inte automatiskt sjukanmäld för att läkaren skickar ett läkarintyg.
    Nu ligger läkarintyget hos FK, men din arbetsgivare MÅSTE sjukanmäla dig för att ett ärende ska sättas igång. Så börja med att höra med FK om du ens är sjukanmäld, är du inte det så är det arbetsgivaren du ska jaga (för det är endast hen som kan sjukanmäla dig).
    Är du sjukanmäld så kan du gå in via e-leg och ansöka om sjukpenning 50% (för att göra det så snabbt som möjligt), ska du vänta på papper kommer det ta tid!
    Sen är det 30 dagars handläggningstid...
  • Saltad
    Zobeideh skrev 2013-11-26 12:20:23 följande:
    Jag väntar pojke med hjärtslagen ligger på 155 så de stämmer inte
    En rackarns söt liten pojke enligt dina bilder! :) Kanske därför? ;)

Jag har fått fruktansvärt dålig hy vilket gör att många gissat att jag väntat en tjej, men jag har sagt att det blir en vacker liten pojk istället :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014