• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2013-11-25 20:06:10 följande:
    Hon bokade in mig hos läkaren idag så var där imorse för att kolla blodtrycket igen. Det var fortfarande 140/90 så nu ska jag få gå dit 2 gånger i veckan och kolla blodtrycket och lämna urinprov.  Fick lämna prodprov och urinprov idag med. Dom hittade en höjning av vita blodkroppar i urinet idag så jag ska dit imorgonbitti igen och lämna morgonurin som dom ska skicka på odling.

Sen pratade läkaren nånting om att fixa en remiss till mama mia i kista (den är närmast) för att göra ett till ultraljud för att se hur mycket fostervatten det är och nånting med moderkakan i och med att mitt SF-mått var lite högt uppe (på gränsen till ovanför den översta kurvan) Hur gick det för dig hos BM? 
    Vad skönt att de håller "koll" på dig och ser till att du träffar människor som är noggranna. 

Det gick bra hos BM. SF-måttet låg på 23-24 (precis på den där linjen i mitten), men järnvärdet i blodet var lite lågt (105) så nu ska jag äta järntabletter varannan dag men det har jag inte börjat med än. Jag drar mig lite för det.

Mitt blodtryck är raka motsatsen till ditt 95/50. BM trodde hon hörde fel, men lågt blodtryck är jag att föredra har jag förstått (även om jag kan vara lite extra yr) så det är väl bara att tacka och ta emot. 

Lycka till med allt!  
  • tvetalan

Heter det bakflyttad eller framflyttad om kompisen blev flyttad så hennes graviditet blev två veckor längre? Blandar dom 2 konstant!

• jesspett

Första advent i helgen! Jisses vad tiden går fort. Jag brukar ha full fokus på jul men nu har väntan på julen liksom kommit lite i skymundan. Har satt upp lite lampor ute nu och bytt ut sommargardinerna så jag kan börja få lite julkänsla. =)

Julbak borde man ju börja med också, har någon några toppenrecept så dela gärna! Själv brukar jag göra lussebullar som vanliga kanelbullar fast med lussedeg och istället för kanel och socker så penslar jag med smör, river mandelmassa och strör hackade mandlar på degen. Blir grymt!

• MagdalenaZ
    jesspett skrev 2013-11-25 22:18:35 följande:
    Första advent i helgen! Jisses vad tiden går fort. Jag brukar ha full fokus på jul men nu har väntan på julen liksom kommit lite i skymundan. Har satt upp lite lampor ute nu och bytt ut sommargardinerna så jag kan börja få lite julkänsla. =)

Julbak borde man ju börja med också, har någon några toppenrecept så dela gärna! Själv brukar jag göra lussebullar som vanliga kanelbullar fast med lussedeg och istället för kanel och socker så penslar jag med smör, river mandelmassa och strör hackade mandlar på degen. Blir grymt!

Ja oj! Äntligen. . Jag har längtat oerhört på att få börja julpynta och boa in mig! :)

Denna helg/vecka har vi handlat nya möbler till badrum och till vardagsrummet. Även minn sambo har börjat boa in sig mer, mysigt att se sambon typ "känner ansvar" redan nu.

Jag måste berätta en riktigt pinsam grej.. jag har ju läst mig till att bäckenmusklerna blir lite förslappade under graviditeten och att man kan "läcka" när man skrattar och hostar.

Tror ni inte att jag nyser årets nys på mataffären och jag känner att jag i princip kissar på mig. Usch vad pinsamt.. det var ju bara att åka hem igen och träna muff-musklerna.. :)
  • LillsmurfanLisa
    jesspett skrev 2013-11-25 22:18:35 följande:

Jag gör lussebullar som du, men eftersom mandelmassa inte är min favorit fyller jag dem med smör- och vaniljsockerblandning istället. Väldigt gott det också! 

Något annat jag alltid gör till jul är ischoklad och fudge. Traditionen hos mina föräldrar är julkola men efter ett antal akutbesök hos tandläkaren just i juletid har vi helt bytt ut kolan mot fudge. Ischoklad brukar jag göra med olika smaker, då "naturell" är lite tråkig tycker jag. Apelsin och mint är alltid gångbart - och i år tänkte jag prova med glöggsmak också. Fudgereceptet har jag tyvärr inte här just nu. Är det någon som vill ha det är det bara att skrika till så letar jag upp det. 

Generellt är jag mest för sötsakerna kring jul. Maten på julbordet har aldrig varit någon favorit!  :D
  • ananas86

Oj, det har hänt mycket här det senaste!

Skönt att ni som har haft ont/varit orolig verkar ha fått positiva besked! :)

Man vill ju verkligen att allt ska gå vägen för oss alla och att vi får friska bebisar i mars allihopa! :)

Själv har jag haft en fruktansvärd vecka!

Våra planer på att renovera badrummet innan vi flyttade in i huset har gått åt helvete. Vi upptäckte fukt och mögelskador i en vägg när vi började riva.

Efter mängder av samtal, tusen frågetecken, stress, oro, en bebis som slutat röra sig i magen och sömnlösa nätter verkar det äntligen som vi är på väg mot en lösning. Säljarnas försäkring står för halva skadan och antagligen blir säljarna tvungna att betala resten. Men detta kommer ta tid!

Tyvärr kommer vi antagligen inte kunna flytta in i huset förrän i januari, som det ser ut nu. En vägg har fått rivas och nu står det fläktar som ska torka ut fukten i två rum. Det finns bara ett badrum, så det går inte att bo där förrän allt är klart.

Vi gjorde ändå en besiktning innan vi skrev kontrakt, utan att det visade något tecken på fukt, så detta är som att leva sin egen mardröm!

Nu på lördag måste vi flyta från vår lägenhet. Vi kommer bo hos min sambos mamma tills allt är klart, ca en månad..

Vi hade sett fram emot att fira jul och fixa i huset de närmsta veckorna, men allt bara togs ifrån oss! Det känns fruktansvärt tungt just nu! :(

• Awanata

När ska ni andra gå hem? Det slog mig att jag snart måste meddela jobbet hur jag gör och jag har inte ens fått papper från försäkringskassan än! Hur lång tid tog det för er att få papper efter att ni skickat in moderskapsintyget?

• j3nnyy
    Awanata skrev 2013-11-26 10:32:05 följande:

När ska ni andra gå hem? Det slog mig att jag snart måste meddela jobbet hur jag gör och jag har inte ens fått papper från försäkringskassan än! Hur lång tid tog det för er att få papper efter att ni skickat in moderskapsintyget?

Jag jobbar sista dagen 27/12 :) sen har jag en och en halv vecka semester innan jag går på grav. penning. Har fått godkänt av försäkringskassan, men inte fått hem "vanliga föräldrarledighets papper." Konstigt det har jag inte tänkt på förrän nu haha

Vet någon hur det är med halvtidssjukskrivning? När betalar fk ut dom pengarna? Har inte fått något från dom ang min sjukskrivning och det är på fredag två veckor sen jag blev sjukskriven. Känns ju lagom kul precis vid jul o allt om det ska krångla..
  • MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2013-11-26 09:50:54 följande:
    Oj, det har hänt mycket här det senaste!
    Skönt att ni som har haft ont/varit orolig verkar ha fått positiva besked! :)
    Man vill ju verkligen att allt ska gå vägen för oss alla och att vi får friska bebisar i mars allihopa! :)

Själv har jag haft en fruktansvärd vecka!
    Våra planer på att renovera badrummet innan vi flyttade in i huset har gått åt helvete. Vi upptäckte fukt och mögelskador i en vägg när vi började riva.

Efter mängder av samtal, tusen frågetecken, stress, oro, en bebis som slutat röra sig i magen och sömnlösa nätter verkar det äntligen som vi är på väg mot en lösning. Säljarnas försäkring står för halva skadan och antagligen blir säljarna tvungna att betala resten. Men detta kommer ta tid!

Tyvärr kommer vi antagligen inte kunna flytta in i huset förrän i januari, som det ser ut nu. En vägg har fått rivas och nu står det fläktar som ska torka ut fukten i två rum. Det finns bara ett badrum, så det går inte att bo där förrän allt är klart.

Vi gjorde ändå en besiktning innan vi skrev kontrakt, utan att det visade något tecken på fukt, så detta är som att leva sin egen mardröm!

Nu på lördag måste vi flyta från vår lägenhet. Vi kommer bo hos min sambos mamma tills allt är klart, ca en månad..

Vi hade sett fram emot att fira jul och fixa i huset de närmsta veckorna, men allt bara togs ifrån oss! Det känns fruktansvärt tungt just nu! :(
    Oj va tråkigt! 
    Sen blir man så ledsen när folk säger: "men ni får flyttta in innan barnet kommer åtminstonde"
    Deras huvuden vill man nästan bara slita loss :)
    Man har mentalt redan flyttat in och så rivs liksom drömmarna pga en besiktningsman som inte har gjort sitt jobb. Usch, lider verkligen med dig...
    Men för att komma med något positivt, du får vila upp dig hos svärmor (slippa städa och laga mat och dela ansvar lite) så du har kraft att flytta in sen när det är dags... Bit bara ihop !

• MagdalenaZ

Awanta, jag har faktiskt precis meddelat min nya chef om att jag ska vara föräldraledig från och med slutet av mars (bf 23 mars) och att jag ska även ha semester.
    Lagen säger att man måste meddela arbetsgivaren tre månader innan. Om chefen redan vet att du är gravid så antar jag att hen förstår att du ska gå hem förr eller senare :)

Jenny3 : Sjukpenning / föräldrapenning / graviditetspenning utbetalas 24,25,26 beroende på när i månaden du är född, den här utbetalningen i november gäller för perioden mellan 21 oktober - 20 november. Detta gäller även föräldrapenningen när den kommer utbetalas. Om man då ansökt föräldrapenning från 1 mars 2014 och framåt, kommer första utbetalningen 24,25 elr 26 mars och den utbetalningen kommer då gälla 1 mars - 20 mars, sen blir nästa utbetalning i april (för tiden 21 mars till 20 mars) Hoppas ni alla förstår vad jag menar.

När var första dagen du blev sjukskriven från jobbet? Tänk på att 14 första dagar är ju arbetsgivaren som står för. Har du skickat in ansökan om sjukpenning? Har du fått beslutet? För om allt är grönt från FKs sida ska du ha ersättningen 30 dagar från det att du skickat in ansökan. 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014