• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • anaconda

Någon prata om att de är "fel" på rul's datum?

Jag har oxå de, enligt äl och test har vi bf 15 Mars enligt rul 21 mars, tycker inte de stämmer eftersom jag plussa 4 juli och fick gravid 1-2, enligt rul skulle ägget inte äns fäst 4juli än, konstigt de där tycker jag!

Btw så har jag lagt in lite bilder på vår renovering :)

• Sirek
    majsa88 skrev 2013-11-28 22:03:20 följande:
    Funderar över en sak. Man hör från många att om man motionerar under graviditeten så får man en lättare förlossning. Har t.om hört från vänner där deras bm har sagt så.

Jag har också hört detta och jag tänker rent spontant att om man har bra kondition så är man mer uthållig och orkar me. Men att man lättare för att öppna sig ser jag ingen direkt koppling till. Just öppningsskedet handlar väl mer om att slappna av? Då är väl snarare andning och stretch som är i fokus. Det är först när det är dags att krysta som man ska ta i? Eller så tänker jag.
  • ananas86
    Sirek skrev 2013-11-27 07:47:06 följande:
    Ananas86: hur gammalt var badrummet? Lite det som avgör ersättning i detta fall. Som köpare har ni ju att förvänta att badrummet håller en viss standard, men då utgår man från teknisk livslängd för att bedöma den. Men gjorde inte besiktningsmannen någon fuktmätning när han kollade badrummet? Brukar göras runt brunnen och på väggen i våtzonen. Fukt är så himla tråkigt men hoppas det löser sig snabbt för er!

Huset är byggt 1993 och badrummet är original. Fuktskadan beror på en läcka i ett vattenrör och det syntes inget på utsidan av väggen. Kopparrören ska ha en livslängd på 50 år, så detta är inget som går under vår undersökningsplikt.

Däremot hade besiktningsmannen med sig fuktmätare och han kollade i vägarna och golvet i badrummet, men har ändå missat detta. Han var noga med att påpeka att han var extremt noggrann och har skrivit i besiktningsprotokollet att han använt fuktmätare. Så både vi och säljarna litade på att det inte fanns någon fukt

Nu har det hamnat i det läget att säljarnas villaförsäkring täcker halva skadan och resten ska väl säljarna stå för. Men om de vägrar kan vi bli tvungna att gå vidare till domstol och det orkar vi inte.

Vi anser att besiktningsmannen, som utger sig för att vara den bästa på marknaden, borde ha upptäckt fukten som var tydlig bakom våtrumstapeten. Då hade allt hamnat i ett annat läge. Säljarna hade fått fixa fukt- och mögelskadorna innan vi ens hade gått med på att skriva kontrakt och vår inflyttning hade inte blivit försenad.

Man tror ju inte att man ska hamna i detta läget, utan hem, få ringa alla samtal och reda ut vem som ska göra vad helt själv. Speciellt inte när man har betalat en besiktningsman 12 000 kr och han inte hitta något tecken på fukt alls. Det gör inte saken bättre att mäklaren inte hjälpt oss reda ut detta heller! :(

Pga all stress oroar jag mig för mini i magen, har inte alls känt lika mycket rörelse sen detta med huset hände. Magen är stenhård hela tiden och jag tycker att den har dragit ihop sig och blivit mindre. Ska till BM på tisdag så då hoppas jag att måtten på magen och hjärtljudet är bra! Vet inte vad jag tar mig till om något skulle hända mini nu också, klarar inte det! :S
  • Tinapina

Ananas. Kostade besiktningsmannen 12'!!?? Och så missar han!? Vet inte i vilken del av landet du bor i men det verkar variera kraftigt i pris på besiktningsmän:/

• ananas86

Japp, det fanns några som kostade runt 10 000 kr, men de hade inte alls lika bra rykte.. Vi bor i Göteborg och vad jag har förstått är det dyrare i storstäderna.

Har pratat med besiktningsmannen två gånger och försökt få honom att betala tillbaka en del i alla fall, men han tycker att han har gjort sitt jobb och att alla kan göra misstag.

Vi fick jättebra intryck av honom när han gjorde besiktningen i augusti, men nu vet jag inte vad jag ska säga om honom. Trodde han var mer mån om sitt rykte och sina kunder än så här!

Ska sätta mig och skriva en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden nästa vecka, när vi har flyttat ut ur lägenheten. Har ju inget att förlora på det och både kommunens konsumentvägledning och Villaägarnas riksförbund tyckte att jag skulle reklamera besiktningen!

• LillsmurfanLisa
    majsa88 skrev 2013-11-28 22:03:20 följande:
    Funderar över en sak. Man hör från många att om man motionerar under graviditeten så får man en lättare förlossning. Har t.om hört från vänner där deras bm har sagt så.
    Jag vill försöka förstå sambandet där mellan att röra på sig o en lätt förlossning.
    Jag håller med att man mår bättre som gravid på alla sätt. Men just förlossningsdelen förstår jag inte.
    Hur simning exempelvis göra att öppningsskedet tar kortare tid, eller att fogarna har bytt position, eller att krystningarna skulle vara lättare, eller att bebisen inte fastnar o att man får använda sugklocka eller akut snitt.
    jag förstår bara inte sambandet.... man har bara tur om man som förstföderska föder under 8 timmar väl? Alltså att det inte lika vanligt som när det tar längre tid än så.
    kan bara inte förstå kopplingen där. Vill någon vara go o förklara för mig ? :)

Det enda jag har koll på är yoga, eftersom jag är yogalärare. 

Den mentala biten av yogan är självklart en stor påverkanskraft, då du lättare kan hitta ett lugn och vara avslappnad (vilket i sin tur kan påskynda öppningsskedet, då du litar på din kropp). Angående det fysiska så ger yoga dig en bättre kroppskännedom. Det underlättar både graviditet och förlossning då du vet vilka muskler du ska arbeta med för att få det tänka resultatet.

I övrigt så göra yogaövningar dig mer flexibel (vilket gör att du har tillgång till fler förlossningsställningar), ligamenten blir mer elastiska/följsamma och blodflödet förbättras.

Yoga är också väldigt bra vid foglossning.

När det kommer till annan träning verkar det inte vara så tydligt vilka fördelar som finns. Forskarna verkar (som alltid) komma fram till det de vill med sin forskning. Det finns inget rakt samband mellan en vältränad mamma och en enkel förlossning. Det finns forskning som visar att bebisar med mammor som tränar mycket i slutet av graviditeten är mer "vältränade" när de kommer ut (dvs, de har mindre fett på kroppen men är inte underviktiga). Sen finns det forskning som inte visar på några skillnader alls. 

Logiskt sett, tycker jag, borde kondition alltid vara en fördel.

Det finns mycket att läsa, men det här tycker jag är en bra sammanfattning om fakta och myter kring graviditet och träning: 
    http://www.woxnerud.se/visa/visa_artikel_i_popup.asp?id=188

• Tinapina

Ananas. Gud vilken trist o jobbig situation, det är ju sånt som man absolut inte vill ska hända:/ lite därför man anlitar en besättningsman liksom. Ja, det måste vara en enorm skillnad i pris. Bor i Halmstad och vi betalade max 4000 för vår och det var väl runt där priset låg när vi köpte hus för 3,5 år sedan. Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för er!

• TomMon

Den enda träning jag kan åstadkomma för tillfället är 100 meters promenad med hunden i maklig dawn of the dead takt..

Känner mig som en fånge i min egen kropp. Gråter dagarna igenom och orkar helt enkelt inte vara stark och klämkäck längre. Mannen är sjuk och blir kanske inlagd idag och med två små barn är livspusslet just nu omöjligt att få ihop. Lägg till ett nytt jobb där jag vill visa framfötterna men just nu inte visar mig alls... Fy vad jag tycker synd om mig själv...!

• Längtanefterlilladig

Tack för allas fina inlägg & gratulationer till mig Idag har jag varit hos BM. Allt var perfekt. SF måttet följde kurvan, bebisens hjärta slog bra med 140 slag/minut. Mina prover var bra & nu är alla framtida möten hos BM inbokade. Vi pratade en hel del om min oro & min familj. Hon tycker att jag ska njuta av graviditeten. För NU är jag gravid. Inte fokusera framåt hela tiden & tänka "tänk om". De allra flesta förlossningar går bra & barnen är friska. Hon erbjöd psykologsamtal. Ska fundera på det. Men idag känns det riktigt roligt & kul att vara gravid. Ikväll ska min man & jag & svärföräldrarna ut & äta & sen titta på "Babben" på teatern

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014