Sirek skrev 2013-11-27 07:47:06 följande:
Ananas86: hur gammalt var badrummet? Lite det som avgör ersättning i detta fall. Som köpare har ni ju att förvänta att badrummet håller en viss standard, men då utgår man från teknisk livslängd för att bedöma den. Men gjorde inte besiktningsmannen någon fuktmätning när han kollade badrummet? Brukar göras runt brunnen och på väggen i våtzonen. Fukt är så himla tråkigt men hoppas det löser sig snabbt för er!
Huset är byggt 1993 och badrummet är original. Fuktskadan beror på en läcka i ett vattenrör och det syntes inget på utsidan av väggen. Kopparrören ska ha en livslängd på 50 år, så detta är inget som går under vår undersökningsplikt.
Däremot hade besiktningsmannen med sig fuktmätare och han kollade i vägarna och golvet i badrummet, men har ändå missat detta. Han var noga med att påpeka att han var extremt noggrann och har skrivit i besiktningsprotokollet att han använt fuktmätare. Så både vi och säljarna litade på att det inte fanns någon fukt
Nu har det hamnat i det läget att säljarnas villaförsäkring täcker halva skadan och resten ska väl säljarna stå för. Men om de vägrar kan vi bli tvungna att gå vidare till domstol och det orkar vi inte.
Vi anser att besiktningsmannen, som utger sig för att vara den bästa på marknaden, borde ha upptäckt fukten som var tydlig bakom våtrumstapeten. Då hade allt hamnat i ett annat läge. Säljarna hade fått fixa fukt- och mögelskadorna innan vi ens hade gått med på att skriva kontrakt och vår inflyttning hade inte blivit försenad.
Man tror ju inte att man ska hamna i detta läget, utan hem, få ringa alla samtal och reda ut vem som ska göra vad helt själv. Speciellt inte när man har betalat en besiktningsman 12 000 kr och han inte hitta något tecken på fukt alls. Det gör inte saken bättre att mäklaren inte hjälpt oss reda ut detta heller! :(
Pga all stress oroar jag mig för mini i magen, har inte alls känt lika mycket rörelse sen detta med huset hände. Magen är stenhård hela tiden och jag tycker att den har dragit ihop sig och blivit mindre. Ska till BM på tisdag så då hoppas jag att måtten på magen och hjärtljudet är bra! Vet inte vad jag tar mig till om något skulle hända mini nu också, klarar inte det! :S