• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiniMatrix

Jag har gått upp 3kilo än så länge. Var överviktig med ett bmi på 30 från start. Hoppas slippa gå upp en 20kilo iaf.. ;)

• Sirek

Min barnmorska sa en bra grej. Det här med vikt, det är något de utgår från generellt. Men alla kroppar är unika. Huvudsaken är att man följer sin egna kurva.

Samma gäller magens mått. Längd och hur vi är unikt konstruerade på insidan spelar roll här. Men det de tittar på är att man följer sin egna kurva.

Så ha inte panik över hur mycket/lite ni gått upp. Eller om magen är stor eller liten. Våra kroppar är fantastiska och jag är säker på att den kommer ta det den behöver i slutänden.

Personligen så har jag varit livrädd över att gå upp säg 30 kg. Men det beror egentligen inte på tyngden i sig utan på att jag historiskt har lätt för att gå upp och svårt för att gå ner. Alltså träna-5-dagar-i-veckan-äta-nyttigt-och-oftare-med-mindre-portioner-och-inte-gå-ner-alls-svårt. Jag vill gärna kunna njuta av min tjej och inte behöva gå med i biggest loser (typ).

• Sirek
    Joma skrev 2013-12-06 23:06:34 följande:
    Svart bajs låter härligt ;) haha! Men illamående då, har ni känt av de å brukar ni isåfall bli illamående lätt?

Joma, har inte mått illa alls sen vecka 22. Innan kräktes jag så fort jag inte tog mina tabletter var 4e timme. Och tog jag inte tabletter så kräktes jag minst en gång i timmen under dygnets vakna timmar. Primperan var det som hjälpte mig tillslut. Så funkar inte lergigan så kanske du kan be att få testa dem istället?
  • Sirek

Apropå halsbränna så försvann min när jag slutade med citrusfrukter. Kanske är ett tips till er som har det?

• Ziiah

Min farmor sade att hon tyckte jag hade lagt på mig lite (inte bara runt magen) när vi var där.. Då hade jag inte varit där sedan innan jag blev gravid.
    Jag har innan haft ätstörningar och hela mitt liv varit underviktig så att få höra att det SYNS någon annan stans än magen är ganska jobbigt... Min farmor berättade också att hon som mest vägt 59 när hon var gravid (och då är hon 174 cm lång!!).

Jag hade gått upp 6 kilo hos BM senast, vecka 24-26 någon gång var det. Jag trodde inte det här skulle bli så jobbigt, men med ätstörningar sedan tidigare så har jag flera gånger velat spy (fått för mig att lillen hinner få i sig sin näring då iaf). Men jag har faktiskt skött mig väldigt "bra" vilket bara ger mer ångest. Jag är så rädd för vad jag kommer väga i slutet sedan... Mamma gick upp 30 kilo med mig och kom ALDRIG i form efter det.

• Joma
    Sirek skrev 2013-12-07 09:23:44 följande:

Joma, har inte mått illa alls sen vecka 22. Innan kräktes jag så fort jag inte tog mina tabletter var 4e timme. Och tog jag inte tabletter så kräktes jag minst en gång i timmen under dygnets vakna timmar. Primperan var det som hjälpte mig tillslut. Så funkar inte lergigan så kanske du kan be att få testa dem istället?
    Men primperan får man väl inte ta i dem tre sista grav-månaderna? :/

Lergiganen hjälper ju mig men jag vill inte behöva ta mer än en om dagen eftersom de är koffein i dem!
  • Mia86gbg

Trevlig tråd! Jag hoppar in, hoppas ok!

Mia heter jag, är i vecka 27 med BF mitten på mars.

• Hallonpaj88

Vecka 27 idag! Det går så jäkla fort nu :)

Jag har ätit niferex sedan vecka 20. Det var trögt i början att gå på toa haha, men har alltid linfrön och torkade plommon och aprikoser hemma som jag försöker småäta på.

Jag är en sån som mår illa varje dag, gravid eller ej, men dom har inte fått mig att må värre iaf.

Jag börjar fundera över det här med smärtlindringen. Vill gärna ha ryggbedövning men är så osäker på lustgasen för är rädd att känna mig full. Hur funderar ni o vad har ni hört om de olika sakerna man kan ta? Vill gärna prova ett varmt bad oxå. Men säger man till först när man kommer till BB eller ska de veta innan?

Haha tjejen med noll koll!

• Sirek
    Joma skrev 2013-12-07 10:06:15 följande:
    Men primperan får man väl inte ta i dem tre sista grav-månaderna? :/

Lergiganen hjälper ju mig men jag vill inte behöva ta mer än en om dagen eftersom de är koffein i dem!

åh, men be om lergigan forte då? Det är utan koffein och efedrin, men risken är att du blir trött då antar jag.

Den läkaren jag träffade sa att det står en sak i fass och något annat i deras interna info för läkare om primperan och att det inte skulle vara farligt. Fast tanken var ändå att primperanet skulle fasas ut för mig och ersättas med lergigan, så antar att lergigan är ett bättre läkemedel då? Hoppas oavsett att du slipper illamåendet snart!!
  • Längtanefterlilladig

Nu har vi varit på ultraljud. det var helt UNDERBART att se vår otroligt fina pojke. Han vägde 844 gram och allt var perfekt. Fick några riktigt bra bilder. Helt klart värt pengarna. Jag lägger in foton i bildtråden. Ikväll ska vi äta julbord med svärföräldrarna & mysa. ha en fortsatt underbar lördag. Hjärta

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014