• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Här börjar de bli tungt. Ligger redan på +17 kg hehe ryggen värker och höfterna kan bråka emellanåt men de e bara att stå ut snart är det över :)

• TomMon

Min tjej har hållit igång på i stort sett samma sätt under en längre tid nu med den skillnaden att nu är det kroppsdelar som dras längs med magen, mysigt! Hon väcker mig oftare och oftare om nätterna, inatt vaknade jag av extrem håll. Skum känsla att vakna till när man sovit liksom...!

Längtanefterlilladig: jag tycker du ska gå på magkänslan och åka in, det är inte kul att gå och vara orolig. Tänk vad skönt när de kollat och allt är ok, då kan du slappna av på ett helt annat vis.

Jag får också en konstig känsla när jag ligger ner länge, jag inbillar mig att det är tyngden som trycker på något kärl eller så, har heller inga problem i sittande läge. Höll däremot på att svimma nyss efter 30 min undanplockning av julsaker, där gick tydligen min gräns.... Suck...

• kucke

Pyrelis har helt ändrat rörelsemönster den senaste månaden. Varierar både i rörelser och vilka tider på dygnet så följer inget mönster alls. Men jag är inte så orolig då jag var på ctg och ul för ca en månad sedan och då var allt bara bra. Känner även buffar varje dag som lugnar mig.

Längtanefterlilladig: Jag läste hur dålig du bemöts av sjukvården och sådan människor har inget och göra på sådana jobb som kräver social kontakt. Fy fan för sådana!

Är du orolig och har många frågor så tycker jag ändå du skall åka in till FL. Skit i surtanten utan sjukvården är där till för oss :)

Zobeideh och dalkullanemma : Grattis till nya veckor, alltid lika kul! :D

• carina87
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-11 09:27:42 följande:

Just det där att bebisen sparkar mindre för den får mindre plats är ju myten som man vill få bort. Och gällande mig kan ju inte platsen i livmodern blivit mindre på mindre än 1 dygn . Däremot tror jag på att bebisen ska ha samma energi & vakentid som innan. Och det har inte min alls.
    Ang. myten verkar jag inte ha någon koll, så jag ska inte säga emot dig, du verkar veta bättre :)

Jag tycker ändå det låter som att du ska åka in... Bättre att få det kollat en extra gång.

Min bebis sover oftare, vilket märks tydligt på antalet rörelser och styrkan i dem, men när den är vaken är det aktivt där inne. Hur snabbt tider för aktivitet och så sker vet jag inte för de gånger min bebis har ändrat rutin så har det tagit någon dag eller två (tror jag) innan jag tänkt på det och då har jag inte varit säker på hur länge det egentligen varit så...
    Den gången jag blev orolig för att något var fel så gick jag och kände efter väldigt mycket hela tiden och det gjorde mig tokig, jag fick en akuttid på MVC.
    Kan du inte ringa till 1177 och prata med någon där och säga att du fått dåligt bemötande från förlossningen och känner dig rådvill?
  • Mango08

Min bebis rörelser varierar lite. Vissa dagar leker han rövare inne i magen och andra dagar är det lite färre och slöare rörelser och då blir jag självklart orolig. Men sedan efter en slö dag brukar rörelserna och deras intensitet öka igen och då är oron som bortblåst. Jag tror nog att det är normalt med varierande rörelsemönster, jag har haft det så hela graviditeten. Men det spelar liksom ingen roll, när han har en slö dag så blir jag nojig och börjar googla fosterdöd och då går jag och känner efter hela tiden. Det är ganska häftigt ändå hur vi alla kan känna så mycket oro över våra små som vi aldrig ens har träffat. Tänk er den oro vi kommer att känna sen när våra bebisar är ute i världen och vistas bland alla faror som finns överallt såsom plötslig spädbarnsdöd, sätta saker i halsen, ramla och slå sig, träffa på en "ful gubbe", prova droger, trafikolyckor mm. Vi kommer alltid att oroa oss över dessa små individer, men det tillhör att vara mamma!

Jag är gärna på för en fikaträff med Stockholmsgänget. Jag kan vardag som helgdag. Någon som är mindre flexibel kanske kan föreslå ett par datum så kan vi spika nått?

• Joma

Vecka 30 idag! Herregud nu går de ju faktiskt fort helt plötsligt :o Tänkte köpa sköljmedel å tvättmedel till bäbiskläderna idag å börja tvätta allting :) Vi har renoverat rummet så nu ska vi börja montera upp säng, byrå å skötbord :) Ska bli så roligt. Å tack till inspirationen med tapeter, de blev den från midbeq :) Hur söt som helst på väggen!

• Tinapina

Jag kan/vill inte heller läsa allt som är otäckt eller jobbigt. Att oroa sig tror jag inte alls är bra varken för bebis eller mamma. Allt kan ju tyvärr hända men utgår från att allt är/kommer gå bra. Positiva affirmationer är något jag ständigt försöker applicera på min vardag och mitt liv.

Min lilla höna har dagar då hon är mer anonym(tror hon ligger djupare in mot ryggen då) och andra dagar är det helt galet. Det är ganska oregelbundna tider som hon är aktiv med.

• Tinapina

Idag målar vi lillans rum. Beställde tapet igår, det blev en jättesöt tapet med vit bakrund och diskret guldskimrande fågelburar på:) spjälsängen är monterad och bäddset beställt. Letar passande gardiner som inte ruinerar en, tycker det är jättesvårt.

• majsa88

Jag har köpt anpassat sköljmedel för bebisar som är parfymfria o allergi testade o rekommenderade från allergi förbundet. Dock så vet jag inte vad jag ska köpa för tvättmedel som är parfymfri o allergi vänlig. Någon som har tips? Tänkte också köpa en tvättmaskin till lillen. Vill inte tvätta hans kläder i allmän tvättmaskin då deras hud är så känsligt som nyfödd o har så dålig immunförsvar. Det går säkert jätte bra i allmänna tvätt stugor, men är lite känslig för det. Är det bara jag?

måste bara säga fy faaaaaaan vad min mamma går mig på nerverna. Herregud asså !!!!!!! Hon gör mig så förbannad, så att jag får ont livmodern. Ååhh..

• Joma

Jag köpte neutrals tvättmedel å softlans sköljmedel, bägge utan parfym å så! Nej jag kommer absolut tvätta hans grejer i den vanliga maskinen. Man ska ju va försiktig å tvätta i oparfymerat men att ha en egen maskin känns lite väl för min smak. De lilla som isåfall följer med är nog bara bra. Samtidigt som man ska va försiktig så ska man nog inte vara FÖR rädd heller för då lär barnet bli mer känsligt å kommer inte tåla någonting till slut! De är bara min åsikt å som jag kommer göra :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014