• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2014-01-10 17:49:37 följande:
    Jag skrev om det igår, borde kanske länkat till dig..

Föräldrapenning för sambo för föräldrautbildning måste man alltså "avstå" dagar. Mamma måste avstå dagar till pappa för att nu ligger alla 480 dagar på mamma. Så avstå de dagar han behöver för föräldrautbildningen.

Detta sköts manuellt och kommer inte kunna göras via mina sidor. 
    Blanketten heter 7470 avstå föräldrapenning och ligger på hemsidan. Har man inte skrivare kan man beställa hem den. Sedan måste pappan anmäla föräldrapenning manuellt, alltså via handläggare via telefon eller email.
    TACK! 

Jag missade helt att du skrev igår. Nu vet jag mer och får be sambon ta tag i det när jag avstått dagar. Du är en klippa som har koll på allt (eller tar reda på det) åt oss!
  • LillsmurfanLisa
    Heene skrev 2014-01-10 16:15:44 följande:

Ska vi tjejer i stockholmstrakten börja kika efter ett datum att ses? Det är ju inte lång tid kvar vi har på oss, för jag vet att det kan dra ut på tiden när man är så många som ska ses också =) vore så tråkigt om det rann ut i sanden.

Vill ni helst helg eller vardag? är det många av oss som jobbar fortfarande?Jag jobbar bara 50% just nu och är väldigt flexibel med både helg och vardag känner jag =)

Det tycker jag! Ju förr, desto bättre! 

Jag kan "när om helst" kommande vecka, förutom fredag (och torsdag kom jag på, föräldrakurs då). Därefter börjar jag plugga igen, men det är ju på distans så jag är relativt flexibel även då. 

Om jag inte är helt ute och cyklar var vi sex stycken (plus MagdalenaZ som ev kunde vara med trots att hon inte bor här) som ropade ja första gången. Kanske kan fler bli intresserade om vi har ett specifikt datum bokat?
  • LillsmurfanLisa
    Sirek skrev 2014-01-10 17:46:36 följande:
    Jahopp. Då var graviditetsdiabetesen ett faktum. Hade det lite på känn eftersom jag låg såpass mycket högre än vad ni andra gjort på min första belastning men hade hoppats att det skulle gå bra. Nu fick jag 9.6 på a-prov och 10.2 på b-prov. Fasteprovet var bra.
    Känner mig dock rätt lugn i och med att de upptäcktes i tid och fick tid hos dietist och diabetessköterska redan på måndag. Får rapportera vad som händer efter jag varit där. Men grät en skvätt när jag fick beskedet för blev rätt rädd. Men nu när jag landat så känner jag att min man och jag fixar detta tillsammans.
    Bebis följer sin kurva fint, 31 cm i vecka 31+6. Och jag har gått upp 5 kg sen inskrivningen. Så där verkar allt ok än så länge.
    Jag förstår tårarna men blir glad av att läsa om din inställning - klart ni fixar det här! 
  • Joma

Längtan - Uppdatera gärna när du kan!! Hoppas allt gått bra!

• Längtanefterlilladig

OJ goa snälla tjejer som tänker på mig. Jag har varit så lessen idag att inte bli tagen på allvar. Ringde FL vid 12 & berättade som det var, att jag känt ytterst få sparkar & det avviker från min bebis normala rörelsemönster. Det var samma BM som jag pratade med när jag var inne sist pga smärta i vecka 24. Jag gillar inte henne alls. Hatar att inte bli tagen på allvar. Hon tyckte inte det lät "så farligt" utan jag skulle avvakta hela dagen & sen lägga mig ikväll & räkna sparkar. Det som irriterar ihjäl mig är att inte alla BM och läkare har samma riktlinjer vad som är normalt eller inte. Enligt socialstyrelsen ska man känna 10 sparkar inom 1-2 timmar när man ligger ner på sidan. Barnet ska inte avvika från sitt normala rörelsemönster. Jag blir så trött på all okompetent personal. Händer det något med min bebis ska de personligen hållas ansvariga. Det känns som jag överdriver & är dum när jag rådfrågar förlossningen. Jag vill inte alls föda där man blir bemött som en hypokondriker. Under dagen har jag försökt slappna av, varit ute på promenad. Ätit god fika. Känt lite rörelser under dagen men inte alls de riktiga buffar & kickar som jag brukar känna. Inte ens efter en kopp kaffe fick man en buff. Och jag tänker inte ringa till FL igen. Speciellt inte åka upp en fredag kväll med lite & stressad personal & få ligga där & vänta. Just nu känner jag bara fy fan för svensk sjukvård.

• Joma

Hemska människa! Förstår inte varför såna jobbar inom vården överhuvudtaget?! Kan inte din sambo ringa å ryta till lite? Be om att få prata med en annan sköterska eller vad som helst? Så ska de inte gå till!

• Heene
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 19:39:31 följande:
    OJ goa snälla tjejer som tänker på mig. Jag har varit så lessen idag att inte bli tagen på allvar. Ringde FL vid 12 & berättade som det var, att jag känt ytterst få sparkar & det avviker från min bebis normala rörelsemönster. Det var samma BM som jag pratade med när jag var inne sist pga smärta i vecka 24. Jag gillar inte henne alls. Hatar att inte bli tagen på allvar. Hon tyckte inte det lät "så farligt" utan jag skulle avvakta hela dagen & sen lägga mig ikväll & räkna sparkar. Det som irriterar ihjäl mig är att inte alla BM och läkare har samma riktlinjer vad som är normalt eller inte. Enligt socialstyrelsen ska man känna 10 sparkar inom 1-2 timmar när man ligger ner på sidan. Barnet ska inte avvika från sitt normala rörelsemönster. Jag blir så trött på all okompetent personal. Händer det något med min bebis ska de personligen hållas ansvariga. Det känns som jag överdriver & är dum när jag rådfrågar förlossningen. Jag vill inte alls föda där man blir bemött som en hypokondriker. Under dagen har jag försökt slappna av, varit ute på promenad. Ätit god fika. Känt lite rörelser under dagen men inte alls de riktiga buffar & kickar som jag brukar känna. Inte ens efter en kopp kaffe fick man en buff. Och jag tänker inte ringa till FL igen. Speciellt inte åka upp en fredag kväll med lite & stressad personal & få ligga där & vänta. Just nu känner jag bara fy fan för svensk sjukvård.

Usch för dåligt bemötande! trist att man ska behöva bli anti sjukvården bara för att vissa inte kan ha ett bra och professionellt bemötande.

Förmodligen är det ju ingen fara men det skulle ju vara så mkt lugnande om man fick en ordentlig koll när man är orolig.
    För ett tag sen frågade jag min BM om hur hon såg på detta med forsterrörelser och vilka tecken jag skulle titta efter innan jag skulle börja oroa mig  OM det skulle vara ngt. Och då sa hon att om jag inte känt en enda rörelse på ett dygn tyckte hon att jag skulle ringa FL. För känner man bara lite mindre rörelser än vanligt så har den förmodligen bara en vilodag eller lagt sig annorlunda.
    Så alla säger verkligen olika! vem ska man lyssna på?

• TomMon

Längtanefterlilladig: usch vad jobbigt, de borde snarare reagera tvärtom och ta det säkra före det osäkra. Men jag har lite samma problem med "min" läkare på mvc, hon är också svår att ha att göra med. Jag känner mig ständigt som en hypokondriker när jag pratar med henne.

• Heene

Så typiskt. Gick ifrån kalendern på jobbet...
    Får nog gå dit i helgen och hämta den så man kan planera en liten träff med er =) en hel helg utan den kommer nog bli jobbig, känner mig redan naken typ =P

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014