• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene

Ska vi tjejer i stockholmstrakten börja kika efter ett datum att ses? Det är ju inte lång tid kvar vi har på oss, för jag vet att det kan dra ut på tiden när man är så många som ska ses också =) vore så tråkigt om det rann ut i sanden.

Vill ni helst helg eller vardag? är det många av oss som jobbar fortfarande?Jag jobbar bara 50% just nu och är väldigt flexibel med både helg och vardag känner jag =)

• flowers
    Heene skrev 2014-01-10 16:15:44 följande:

Ska vi tjejer i stockholmstrakten börja kika efter ett datum att ses? Det är ju inte lång tid kvar vi har på oss, för jag vet att det kan dra ut på tiden när man är så många som ska ses också =) vore så tråkigt om det rann ut i sanden.

Vill ni helst helg eller vardag? är det många av oss som jobbar fortfarande?Jag jobbar bara 50% just nu och är väldigt flexibel med både helg och vardag känner jag =)

"Heene" Det tycker jag absolut att vi ska göra, kolla efter ett datum. =)
    Vad roligt att så många nappade på förslaget om att träffas.
    Få "skvallra lite" och prata om våra marsbebisar.
    Hur ser det ut på helgerna för er?
    Kan vi ses i Åhlens City, när det är dags?
    Det finns ju bra fika ställen däromkring...

Längtanefterlilladig: Förstår din oro men med all säkerhet så är allt bra, bebisen kan ju ha ändrat läge, så va det för mig när jag känt mindre sparkar.
    Men bättre att åka in än gång för mycket en än gång för lite säger man ju.
  • Emmlala

I morgon åker vi på shoppingtur till ullared om mina fogar tillåter :)
    Några bra sista-minuten köp-tips?!

• Mango08
    Mia86gbg skrev 2014-01-09 08:47:49 följande:
    Är det många som ska ha andningslarm eller känns det bara överdrivet?!
    Jag har köpt andningslarm, Babysense II från blocket för en femhundring. Jag vet inte huruvida det egentligen gör någon skillnad om olyckan väl är framme, men OM mitt barn skulle dö i plötslig spädbarnsdöd så skulle jag aldrig förlåta mig själv om jag inte hade larmet. Jag hade nog gått livet ut och tänkt "tänk om...". Men de flesta har ju inte andningslarm till sina barn och risken för PSB är väldigt låg. Man ska nog göra det som känns bäst själv =)
  • flowers
    Emmlala skrev 2014-01-10 16:56:54 följande:
    I morgon åker vi på shoppingtur till ullared om mina fogar tillåter :)
    Några bra sista-minuten köp-tips?!

Nappflaskor, amningskupor, Kuddar av olika slag, kan vara skönt att ha ett gäng runt om sig efter förlossningen.
    Filtar, Små handdukar som du kan använda som kräkskydd.
    Vetekudde.
    Lakan kanske.
    Hoppas det går bra nu och att du orkar gå och shoppa lite, sånt är ju rätt så skojigt annars om man slipper smärta.
  • Sirek

Jahopp. Då var graviditetsdiabetesen ett faktum. Hade det lite på känn eftersom jag låg såpass mycket högre än vad ni andra gjort på min första belastning men hade hoppats att det skulle gå bra. Nu fick jag 9.6 på a-prov och 10.2 på b-prov. Fasteprovet var bra.

Känner mig dock rätt lugn i och med att de upptäcktes i tid och fick tid hos dietist och diabetessköterska redan på måndag. Får rapportera vad som händer efter jag varit där. Men grät en skvätt när jag fick beskedet för blev rätt rädd. Men nu när jag landat så känner jag att min man och jag fixar detta tillsammans.

Bebis följer sin kurva fint, 31 cm i vecka 31+6. Och jag har gått upp 5 kg sen inskrivningen. Så där verkar allt ok än så länge.

• MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-10 14:35:56 följande:
    Jag har tipsat om denna sida: www.foraldraledighet.se/ tidigare, där sammanställs allt på ett väldigt lättöverskådligt sätt. 

Har du haft möjlighet att kolla upp hur man kan göra med föräldraledigt för pappan för kurser innan förlossning?
    Jag skrev om det igår, borde kanske länkat till dig..

Föräldrapenning för sambo för föräldrautbildning måste man alltså "avstå" dagar. Mamma måste avstå dagar till pappa för att nu ligger alla 480 dagar på mamma. Så avstå de dagar han behöver för föräldrautbildningen.

Detta sköts manuellt och kommer inte kunna göras via mina sidor. 
    Blanketten heter 7470 avstå föräldrapenning och ligger på hemsidan. Har man inte skrivare kan man beställa hem den. Sedan måste pappan anmäla föräldrapenning manuellt, alltså via handläggare via telefon eller email.
  • carina87
    Emelie e skrev 2014-01-09 18:18:08 följande:
    Jag har fyllt i ett år tillbaka, alltså 2013. Jobbade du någonting då? Ring annars försäkringskassan och kolla vad som gäller :)
    Jo det är det jag har gjort och hon sa att det jag har jobbat via mitt politiska mandat/enstaka lärarvik inte räckte för jag kom inte upp i tillräckligt mycket pengar per dag för att det skulle göra någon skillnad.
    Men det var därför jag undrade om det var 240 arbetsdagar eller 240 kalenderdagar som de räknade det på... Det gör ju viss skillnad :)
  • flowers
    MagdalenaZ skrev 2014-01-10 12:49:22 följande:
    Längtanefter: Hur går det för dig? Jag vågar inte öppna den länken från läkartidningen, jag kommer bara få för mig saker.. Min tjej är supervarierande i sin rörlighet, vissa dagar har jag knappt märkt om henne. Men som idag har jag svårt att sitta på jobbet, hon sparkar åt alla möjliga håll vilket är gulligt första en eller två timmen, men när hon sparkat så hon väckt mig kl 5 fram tills nu måste jag säga att det är mindre gulligt.

Det är min pojk med gällande sin aktivitet.
    Blir lite nevös över det eftersom det står överallt att barnet ska ha någorlunda regelbundenhet och så verkar det inte vara hos den här lilla herrn.
    Kl. 02.00 och runt ja, 05-06 så brukar den här lilla krabaten hålla igång.
    Idag har han haft sitt gympa pass mitt på dagen, kanske saknar han sin lilla pingla?
    Små bus troll vi har i magen, allihop.  =)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014