Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 21:13:39 följande:
Tack va gulliga ni är allihop, det värmer 
Man tycker ju att BM borde vara vana vid oroliga första gångs mammor som ringer in.
Hon sa i sur ton att jag får bestämma själv om jag vill komma in. Och då tänker jag ju givetvis "äh det är väl bara jag som inbillar mig".Och det är säkert ingen fara, jag har känt lite buffar nu på kvällen så antagligen har han snurrat runt och lagt sig med ryggen utåt. Men hur kan en barnmorska veta det över telefon.
Om jag ändå varit lite modigare då skulle jag varit snorkig tillbaka och sagt "åh fan vilken kompetens du måste besitta när du via telefon kan avgöra att min bebis bara vänt sig om och mår bra, vilken bra utbildning du måste ha fått".
Tyvärr finns här bara en förlossning i Halmstad, men jag har ju hört så bra om dem innan!
Och GIVETVIS så sätter jag mig och läser om spädbarnsfonden, fosterdöd och massa annat skit.
Men det finns så otroligt många mammor som upplever minskade rörelser och får höra att det är NORMALT och att bebisen har mindre plats att röra sig på och dem blir lugna. Sen visar det sig att barnet inte mått bra & dött. Givetvis inträffar ju inte det för alla, men det är klart vanligare än vad man tror.Flera gånger i veckan händer det i Sverige.
Hade jag inte känt något livstecken alls från bebisen så hade jag åkt in för längesen. Men jag känner lite & det har blivit lite mer nu framemot kvällen. Men är det likadant imorgon så åker jag in, oavsett de vill eller inte.
Det var ju samma BM som sa till mig i vecka 24 att "ja du kan ju komma in men vi räddar inte så små barn här" HAHA. När jag sen fick träffa läkaren så sa hon "du är i den veckan nu som vi försöker rädda barnet om något visar sig vara fel, du kommer i så fall skickas ner till Lund". Jävla barnmorska säger jag bara!
Dessutom en annan grej när jag ändå är uppjagad och arg på sjukvården.
jag har varit i kontakt med min BM, jag har pratat om mina oroligheter att föda vaginalt pga min endometrios.
För att göra en väldigt lång historia kort så slutar oftast förlossningar med kejsarsnitt för mammor med endometrios. Detta för det kan finnas sammanväxtningar i magen eller på livmodertappen osv som gör att man inte kan öppna sig som man ska. Därför vill jag gärna ha kejsarsnitt eller iallfall bli undersökt av en förlossningsläkare som har erfarenhet av endometrios och inte bara gissar sig till (fantastiskt vad vårdpersonal kan gissa sig till utan att ens undersöka en). Vad gör min barnmorska då?
Jo då remitterar hon mig till aurora samtal på sjukhuset. Det är ju för förlossningsrädda. Vad har det med saken att göra? Jag vill veta om jag KAN föda, inte HUR jag föder.
Sur blir jag!!!

Mitt tips är att du inte ska googla på just det ju gjort.
Min BM sa att fosterrörelserna kunde ändra karaktär antingen som färre rörelser, eller mindre i styrka allt eftersom bebisen får mindre plats. Däremot ska det röra sig lite på samma tider som innan eller med regelbundenhet under dagen, alltså lite då och då.
Men jag vet inte vad som stämmer och jag står fast vid min åsikt att skita i hennes attityd och åka om om något känns fel, DU känner DIN bebis bäst.