• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 21:13:39 följande:

Tack va gulliga ni är allihop, det värmer Hjärta

Man tycker ju att BM borde vara vana vid oroliga första gångs mammor som ringer in.
    Hon sa i sur ton att jag får bestämma själv om jag vill komma in. Och då tänker jag ju givetvis "äh det är väl bara jag som inbillar mig".Och det är säkert ingen fara, jag har känt lite buffar nu på kvällen så antagligen har han snurrat runt och lagt sig med ryggen utåt. Men hur kan en barnmorska veta det över telefon.

Om jag ändå varit lite modigare då skulle jag varit snorkig tillbaka och sagt "åh fan vilken kompetens du måste besitta när du via telefon kan avgöra att min bebis bara vänt sig om och mår bra, vilken bra utbildning du måste ha fått".

Tyvärr finns här bara en förlossning i Halmstad, men jag har ju hört så bra om dem innan!

Och GIVETVIS så sätter jag mig och läser om spädbarnsfonden, fosterdöd och massa annat skit.
    Men det finns så otroligt många mammor som upplever minskade rörelser och får höra att det är NORMALT och att bebisen har mindre plats att röra sig på och dem blir lugna. Sen visar det sig att barnet inte mått bra & dött. Givetvis inträffar ju inte det för alla, men det är klart vanligare än vad man tror.Flera gånger i veckan händer det i Sverige.

Hade jag inte känt något livstecken alls från bebisen så hade jag åkt in för längesen. Men jag känner lite & det har blivit lite mer nu framemot kvällen. Men är det likadant imorgon så åker jag in, oavsett de vill eller inte.
    Det var ju samma BM som sa till mig i vecka 24 att "ja du kan ju komma in men vi räddar inte så små barn här" HAHA. När jag sen fick träffa läkaren så sa hon "du är i den veckan nu som vi försöker rädda barnet om något visar sig vara fel, du kommer i så fall skickas ner till Lund". Jävla barnmorska säger jag bara!

Dessutom en annan grej när jag ändå är uppjagad och arg på sjukvården.
    jag har varit i kontakt med min BM, jag har pratat om mina oroligheter att föda vaginalt pga min endometrios.
    För att göra en väldigt lång historia kort så slutar oftast förlossningar med kejsarsnitt för mammor med endometrios. Detta för det kan finnas sammanväxtningar i magen eller på livmodertappen osv som gör att man inte kan öppna sig som man ska. Därför vill jag gärna ha kejsarsnitt eller iallfall bli undersökt av en förlossningsläkare som har erfarenhet av endometrios och inte bara gissar sig till (fantastiskt vad vårdpersonal kan gissa sig till utan att ens undersöka en). Vad gör min barnmorska då?
    Jo då remitterar hon mig till aurora samtal på sjukhuset. Det är ju för förlossningsrädda. Vad har det med saken att göra? Jag vill veta om jag KAN föda, inte HUR jag föder.
    Sur blir jag!!!

Demon

Mitt tips är att du inte ska googla på just det ju gjort.

Min BM sa att fosterrörelserna kunde ändra karaktär antingen som färre rörelser, eller mindre i styrka allt eftersom bebisen får mindre plats. Däremot ska det röra sig lite på samma tider som innan eller med regelbundenhet under dagen, alltså lite då och då.

Men jag vet inte vad som stämmer och jag står fast vid min åsikt att skita i hennes attityd och åka om om något känns fel, DU känner DIN bebis bäst.
  • Sirek
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-10 19:08:14 följande:
    Jag förstår tårarna men blir glad av att läsa om din inställning - klart ni fixar det här! 

tack snälla! nu är jag mest otålig att få mer information så jag vet vad jag ska rätta mig efter. Men nu är det helg så hoppas tiden går fort!
  • majsa88

Jag köpte bröst pump manuell. Hoppas den är bra :)

Längtanefterlilladig vad bra att bebis har börjat röra på sig mer. Men jag är oxo less på sjukvården som tror att allt är psykiskt.

Men ett tips till dig är att inte gå in på sådana hemsidor o läsa, då kickat du igång dig själv. Läs om allt fint istället :) jag längtar efter att tvätta o pudra min bebis rumpa haha men vill bita på den lilla mjuka bebis rumpan :))

• tvetalan

Jag tror att någon skrev igår om ett tryck i magsäck och i bröstet när man ligger ner? I alla fall så tänkte jag bara säga att jag har samma, lite svårt att förstå vad det beror på?
    Jag får det när jag legat länge, typ över natten. Första toalettrundan och hela magen värker. Detta har resulterat i att jag (sedan det började i förra veckan) inte sover lika länge som förut och är mestadels trött. Jag tror inte det är halsbränna som är ganska vanligt, undrar därför vad det är. Kan det vara så att bebis trycker ännu mer på de inre organen just när man ligger ner? Har liksom inget problem i sittande position.. 

• Längtanefterlilladig

Har era bebisar helt ändrat sitt sätt att röra sig OCH tiderna den rör sig på? Exempel från att ena dagen sparka jätte länge & hårt både morgon & kväll tills att andra dagen inte sparka någonting på morgonen & endast små buffar under dagen?

• Längtanefterlilladig
    carina87 skrev 2014-01-10 21:28:11 följande:
    Mitt tips är att du inte ska googla på just det ju gjort. Min BM sa att fosterrörelserna kunde ändra karaktär antingen som färre rörelser, eller mindre i styrka allt eftersom bebisen får mindre plats. Däremot ska det röra sig lite på samma tider som innan eller med regelbundenhet under dagen, alltså lite då och då. Men jag vet inte vad som stämmer och jag står fast vid min åsikt att skita i hennes attityd och åka om om något känns fel, DU känner DIN bebis bäst.

Just det där att bebisen sparkar mindre för den får mindre plats är ju myten som man vill få bort. Och gällande mig kan ju inte platsen i livmodern blivit mindre på mindre än 1 dygn . Däremot tror jag på att bebisen ska ha samma energi & vakentid som innan. Och det har inte min alls.
  • Sirek
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-11 09:25:08 följande:
    Har era bebisar helt ändrat sitt sätt att röra sig OCH tiderna den rör sig på? Exempel från att ena dagen sparka jätte länge & hårt både morgon & kväll tills att andra dagen inte sparka någonting på morgonen & endast små buffar under dagen?

min rör sig olika från dag till dag. Sparkar har ersats av kroppsdelar som liksom drar över magen. Fick veta igår att hon ligger med huvudet ner, har rumpan till vänster om naveln och ett knä till höget om naveln. Däremot är det mycket rörelser, men i korta perioder. Det varierar när under dagen dessa kommer. Men det är tillräckligt ofta för att jag slipper oroa mig som tur är. Vecka 33 idag för övrigt
  • Zobeideh

Här varierar det med rörelserna. Vissa dagar e han riktig aktiv medan andra dagar så känner man han knappt. Men de e nog för att han ändrar läge hela tiden.

• dalkullanemma

Är i vecka 29+0 idag går alltså in i vecka 30. :) Har precis haft morgon-mys med bebben i magen han är så kelsjuk på morgonarna. Hur går det för alla? Börjar det bli tungt för er? :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014