• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ

Längtanefter: Hur går det för dig? Jag vågar inte öppna den länken från läkartidningen, jag kommer bara få för mig saker.. Min tjej är supervarierande i sin rörlighet, vissa dagar har jag knappt märkt om henne. Men som idag har jag svårt att sitta på jobbet, hon sparkar åt alla möjliga håll vilket är gulligt första en eller två timmen, men när hon sparkat så hon väckt mig kl 5 fram tills nu måste jag säga att det är mindre gulligt.

• Zobeideh

Längtanefterlilladig: hur går det för dig? Tror inte de e någon fara men bra att du åker in :) uppdatera så fort du vet

• tvetalan
    Längtanefterlilladig: håller tummarna för att allt är okej!!! Du ska definitivt åka in om du är orolig.
  • majsa88

Tack för era svar. Ni är många som känner som jag verkar det som så jag antar att det är väldigt normalt. Åh hade önskat att se honom. Så häftige o älskar hans röresler. Älskar o njuter rörelserna mer än av sparkarna. Har tid hos bm på tisdag, ska fråga hur han ligger då.

Längtanefterlilladig hoppas det går bra för dig. Lycka till

• Emmlala
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 11:07:05 följande:
    Samtal med FL idag. Igår var bebisen inte lika aktiv på kvällen som han brukar. Vi brukar ha en lång kelstund på kvällen då jag & min man känner tydliga & rejäla sparkar från den lille. Men det kom bara några få fjuttiga sparkar. Jag tänkte inte så mycket mer på det & somnade. Nu på morgonen kände jag ingenting. Gick upp, åt två mackor & nyponsoppa. Det brukar få fart på bebis. La mig ner i soffan & började räkna sparkar. 1 timme=1 spark. Ringer FL. De ber mig gå upp & röra mig i 40 min sen lägga mig igen i 1 timme. Nu ligger jag i soffan igen & räknar. Har legat i 20 minuter. Känt 1 spark. Antingen har bebis snurrat på sig eller så är något galet. Blir nog ett besök på FL för mig idag
    Var lika dant för mig för drygt en vecka sedan, kände inte bebis på nästan ett dygn så vi ringde fl och fick komma dit... träffade först en barnmorska som skulle lyssna efter hjärtljuden...
    Hon lyssnade med tratt - hörde inget
    Kopplade upp dopplern - hörde inget

(Behöver jag ens skriva att vi började få lite smått panik?)

Hon sprang iväg och hämtade en kollega och en ultraljudsmaskin och tillslut, efter mycket letande hittade de ett hjärta som slog så fint så! Så det handlar väldigt mycket om hur bebis lägger sig där inne, oftast är det ju ingen fara, men det är klart att man blir orolig och det är ju bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite!

Hoppas allt går bra för er!
  • kucke

Längtanefterlilladig: Hoppas allt såg bra ut och håller med att man åker hellre en gång för mycket, bara för vara på den säkra sidan.

MagdalenaZ: Våran pyrelis är också väldigt ojämn i sitt rörelsemönster. Ena dagen lugn, andra livlig, och det skiljer sig varje dag även vilken tid på dygnet busungen får för sig och vila/vara aktiv. :)  

• TomMon

Längtanefterlilladig: Hoppas ni fått lugnande besked vid detta laget, håller mina tummar!

• LillsmurfanLisa
    j3nnyy skrev 2014-01-10 10:19:58 följande:
    När "ska" bebisen ha fixerat sig? :) när dom kollade i förrgår låg hon med huvudet långt ner, men han sa att hon inte fixerat sig ännu.
    Det kan ske "när som helst" - en del bebisar är inte ens fixerade när det är dags för förlossning (och det är inget problem)
  • LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2014-01-10 12:46:18 följande:
    Tänkte se om ni tittat på den uppdateringen som gjorts för barn födda 2014. Största förändringen är följande; Om ditt barn är fött eller adopterat 2014 eller senare Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag att barnet fyller 12 år eller när barnet slutar i årskurs fem i grundskolan. Men efter att barnet har fyllt 4 år kan ni bara spara 96 dagar sammanlagt. Har ni fler än 96 dagar kvar så kommer dagarna att fördelas emellan er.
    Jag har tipsat om denna sida: http://www.foraldraledighet.se/ tidigare, där sammanställs allt på ett väldigt lättöverskådligt sätt. 

Har du haft möjlighet att kolla upp hur man kan göra med föräldraledigt för pappan för kurser innan förlossning?
  • Joma

Glukosen gick bra även om den va sjukt äcklig å dricka! Fy va sött, å jag som annars gillar de ;) Hade 6,0 sen så de va ju bra!

Låg lite högt på magmåttet sist för min vecka så nu hade de planats ut å jag låg exakt på kurvan. 27 cm å jag är 28+6 idag :) Imorgon går vi in i vecka 30 minsann. Känns som en milstolpe på nåt vis.

Jag får alltid ett tryck i halsen när jag ligger på rygg så de kan jag inte göra längre. De började ganska tidigt för mig :( Måste sätta mig upp å rapa flera gånger å de räcker att jag ligger en halv minut på rygg så blir de så? Angående svettningar så har jag några hemska sådana om nätterna! Jag vaknar å är helt blöt överallt men känner mig inte varm utan snarare frusen? Sjukt äckligt å jobbigt :(

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014