• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • carina87
    Heene skrev 2014-01-10 20:15:19 följande:

Så typiskt. Gick ifrån kalendern på jobbet...
    Får nog gå dit i helgen och hämta den så man kan planera en liten träff med er =) en hel helg utan den kommer nog bli jobbig, känner mig redan naken typ =P

Jag jobbar så jag är mest tillgänglig på helger eller efter 17
  • Zobeideh

Fy va förbannad man blir att läsa detta. Vilket kasst bemötande! Jag hoppas din bebis kommer igång ordentligt till imorgon så du slipper en till sån här dag.
    Som dem på fl sa här i Helsingborg så e det bättre att kolla en gång för mycket än för lite. Ush vilken jäkla sur kärring skickar en kram till dig

• carina87

Usch, nu orkar jag inte tänkte på FK och pengar mer... Det känns måttligt hopplöst att försöka hitta nya vägar att få ihop mer än grundbeloppet. I slutändan får jag ju skylla mig själv som blev gravid innan lönen gått upp... Har skickat in allt möjligt sedan långt tillbaka, men det är i deras händer nu.

En annan grej: AmningsBH... Hur stor? Innan bebis hade jag 70C, nu har jag 75B (har med andra ord bara blivit lite större i omkretsen), men hur stor amningsBH kan vara lagom att köpa? Skulle gärna ha med mig en till förlossningen...

• carina87
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 19:39:31 följande:
    OJ goa snälla tjejer som tänker på mig. Jag har varit så lessen idag att inte bli tagen på allvar. Ringde FL vid 12 & berättade som det var, att jag känt ytterst få sparkar & det avviker från min bebis normala rörelsemönster. Det var samma BM som jag pratade med när jag var inne sist pga smärta i vecka 24. Jag gillar inte henne alls. Hatar att inte bli tagen på allvar. Hon tyckte inte det lät "så farligt" utan jag skulle avvakta hela dagen & sen lägga mig ikväll & räkna sparkar. Det som irriterar ihjäl mig är att inte alla BM och läkare har samma riktlinjer vad som är normalt eller inte. Enligt socialstyrelsen ska man känna 10 sparkar inom 1-2 timmar när man ligger ner på sidan. Barnet ska inte avvika från sitt normala rörelsemönster. Jag blir så trött på all okompetent personal. Händer det något med min bebis ska de personligen hållas ansvariga. Det känns som jag överdriver & är dum när jag rådfrågar förlossningen. Jag vill inte alls föda där man blir bemött som en hypokondriker. Under dagen har jag försökt slappna av, varit ute på promenad. Ätit god fika. Känt lite rörelser under dagen men inte alls de riktiga buffar & kickar som jag brukar känna. Inte ens efter en kopp kaffe fick man en buff. Och jag tänker inte ringa till FL igen. Speciellt inte åka upp en fredag kväll med lite & stressad personal & få ligga där & vänta. Just nu känner jag bara fy fan för svensk sjukvård.
    Jag tycker du ska lita på din instinkt och åka in om du känner för det, trots kass BM per telefon. Förhoppningsvis får du träffa någon annan då. Du får inte strejka dig ifrån din magkänsla!
    Självklart hoppas jag dock du får några ordentliga bekräftande sparkar och buffar ikväll! *tumhåll*
  • j3nnyy
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-10 19:39:31 följande:

OJ goa snälla tjejer som tänker på mig. Jag har varit så lessen idag att inte bli tagen på allvar. Ringde FL vid 12 & berättade som det var, att jag känt ytterst få sparkar & det avviker från min bebis normala rörelsemönster. Det var samma BM som jag pratade med när jag var inne sist pga smärta i vecka 24. Jag gillar inte henne alls. Hatar att inte bli tagen på allvar. Hon tyckte inte det lät "så farligt" utan jag skulle avvakta hela dagen & sen lägga mig ikväll & räkna sparkar. Det som irriterar ihjäl mig är att inte alla BM och läkare har samma riktlinjer vad som är normalt eller inte. Enligt socialstyrelsen ska man känna 10 sparkar inom 1-2 timmar när man ligger ner på sidan. Barnet ska inte avvika från sitt normala rörelsemönster. Jag blir så trött på all okompetent personal. Händer det något med min bebis ska de personligen hållas ansvariga. Det känns som jag överdriver & är dum när jag rådfrågar förlossningen. Jag vill inte alls föda där man blir bemött som en hypokondriker. Under dagen har jag försökt slappna av, varit ute på promenad. Ätit god fika. Känt lite rörelser under dagen men inte alls de riktiga buffar & kickar som jag brukar känna. Inte ens efter en kopp kaffe fick man en buff. Och jag tänker inte ringa till FL igen. Speciellt inte åka upp en fredag kväll med lite & stressad personal & få ligga där & vänta. Just nu känner jag bara fy fan för svensk sjukvård.

Usch jag tänker på dig! Hoppas din lilla börjat leva om i magen igen. Ibland känns de som att personalen inte tänker sig in i patienternas sits utan att det är deras "vardagsmat" att oroliga gravida ringer o är rädda för allt möjligt även om dom inte tycker de är så farligt. Ring igen tycker jag! Sur tanten borde gått hem vid de här laget, jobbar själv inom vården o om hon jobbade på dagen borde hon slutat vid 3-4 tiden :)

Har ni bara en förlossning där du bor? Annars ring en annan! Här i Sthlm finns de så himla många o välja på, o man har ju rätt o byta ända fram tills de e dags :) man ska ju faktiskt känna sig trygg! Jag va själv inne i veckan o den sura människan jag fick prata med fick mig bara att vilja gråta, men fick komma till spec. Mvc o där va dom så gulliga. Försök att stå på dig. Super stor kram
  • MiCorazon

Jag tycker oftast att man måste behöva överdriva sina symptom om man är sjuk eller orolig över något, gravid som icke gravid, för att sjukvården och många läkare skall ta en på allvar. Så det kan vara ett bra tips om ni känner er negligerade. Överdriv symptom och er oro. Vi betalar skatt och skall inte behöva bli daltade med när vi söker sjukvård. Vi har rätt till det!

Läste precis en trevlig länk om att popcorn är rena hälsomedicinen :) bra för oss gravida som går och småäter hela tiden. Eller iallafall jag! :)

http://www.svd.se/mat-och-vin/popcorn-ar-nyttigare-an-gronsaker_6959665.svd

Ska poppa lite nu!

• Längtanefterlilladig

Tack va gulliga ni är allihop, det värmer Hjärta

Man tycker ju att BM borde vara vana vid oroliga första gångs mammor som ringer in.
    Hon sa i sur ton att jag får bestämma själv om jag vill komma in. Och då tänker jag ju givetvis "äh det är väl bara jag som inbillar mig".Och det är säkert ingen fara, jag har känt lite buffar nu på kvällen så antagligen har han snurrat runt och lagt sig med ryggen utåt. Men hur kan en barnmorska veta det över telefon.

Om jag ändå varit lite modigare då skulle jag varit snorkig tillbaka och sagt "åh fan vilken kompetens du måste besitta när du via telefon kan avgöra att min bebis bara vänt sig om och mår bra, vilken bra utbildning du måste ha fått".

Tyvärr finns här bara en förlossning i Halmstad, men jag har ju hört så bra om dem innan!

Och GIVETVIS så sätter jag mig och läser om spädbarnsfonden, fosterdöd och massa annat skit.
    Men det finns så otroligt många mammor som upplever minskade rörelser och får höra att det är NORMALT och att bebisen har mindre plats att röra sig på och dem blir lugna. Sen visar det sig att barnet inte mått bra & dött. Givetvis inträffar ju inte det för alla, men det är klart vanligare än vad man tror.Flera gånger i veckan händer det i Sverige.

Hade jag inte känt något livstecken alls från bebisen så hade jag åkt in för längesen. Men jag känner lite & det har blivit lite mer nu framemot kvällen. Men är det likadant imorgon så åker jag in, oavsett de vill eller inte.
    Det var ju samma BM som sa till mig i vecka 24 att "ja du kan ju komma in men vi räddar inte så små barn här" HAHA. När jag sen fick träffa läkaren så sa hon "du är i den veckan nu som vi försöker rädda barnet om något visar sig vara fel, du kommer i så fall skickas ner till Lund". Jävla barnmorska säger jag bara!

Dessutom en annan grej när jag ändå är uppjagad och arg på sjukvården.
    jag har varit i kontakt med min BM, jag har pratat om mina oroligheter att föda vaginalt pga min endometrios.
    För att göra en väldigt lång historia kort så slutar oftast förlossningar med kejsarsnitt för mammor med endometrios. Detta för det kan finnas sammanväxtningar i magen eller på livmodertappen osv som gör att man inte kan öppna sig som man ska. Därför vill jag gärna ha kejsarsnitt eller iallfall bli undersökt av en förlossningsläkare som har erfarenhet av endometrios och inte bara gissar sig till (fantastiskt vad vårdpersonal kan gissa sig till utan att ens undersöka en). Vad gör min barnmorska då?
    Jo då remitterar hon mig till aurora samtal på sjukhuset. Det är ju för förlossningsrädda. Vad har det med saken att göra? Jag vill veta om jag KAN föda, inte HUR jag föder.
    Sur blir jag!!!

Demon

• j3nnyy

Vill tipsa er om en app till telefonen, hello baby från pampers där man kan se hela bebisen från första veckan. Super kul (speciellt om man är hemma hela dagarna) kanske har ni den redan o jag är lite efter haha :)

• SEM
    carina87 skrev 2014-01-10 20:22:25 följande:
    U

En annan grej: AmningsBH... Hur stor? Innan bebis hade jag 70C, nu har jag 75B (har med andra ord bara blivit lite större i omkretsen), men hur stor amningsBH kan vara lagom att köpa? Skulle gärna ha med mig en till förlossningen...

Jag provade och kändes den bekväm med lite luft, så tog jagden:) den ska inte sitta åt. Det finns olika typer av bh. Jag ha en mer vadderad och en sladdrig :p kändes lite som första bh/toppen man köpte :p men tips är attbörja använda o mjuka upp bhn och bo in den :)
  • Mia86gbg
    Emmlala skrev 2014-01-10 16:56:54 följande:

I morgon åker vi på shoppingtur till ullared om mina fogar tillåter :)
    Några bra sista-minuten köp-tips?!

Några av mina bästa köp:

Allt smått finns, nappar, salvor, våtservetter...dock inga blöjor. Köpte bara badolja o zinksalva, hörde att man får ett startkit sen så man vet lite mer vad man vill ha.

10-pack frottélappar

Amningskupor från natusan har jag hört ska va bra o avlasta bröstvårtorna bra.

Örontermometer

Plastad frotté både för spjälsäng, vagn och säng (läckande bröst)

Sängkläder, kuddar o täcken. Tänk på att det är olika storlekar för säng o vagn. (Jag missade detta på kuddarna)

Skötbädd

Billiga amnings-bhar, dock tunna utan vaddering. Kan tänka mig att jag vill ha vadderad sen men köper dyrare när jag vet storlek. Tror dessa blir bra på natten.

Superskönt ribbat gravidlinne med spets längst upp.

Bebiskläder, finns mängder!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014