• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-01-14 12:48:27 följande:
    Fick precis ett chockbesked!

Pga min skoliosopererade rygg och skruvar som sitter dumt till kommer jag bli snittad.

Läkaren på spec.mvc och en ortoped har tittat på mina röntgenbilder och konstaterat att det finns en risk att barnet skulle bli skadat om jag föder vaginalt.

De kommer boka in en tid för snitt en vecka innan BF, så runt den 5/3.

Nu blev tiden helt plötsligt mycket kortare och tusen frågor snurrar i huvudet..

Känns på ett sätt skönt att få veta nu, för tänk om jag hade försökt föda och inte vetat något, fy hemska hemska tanke!

Ska jobba nu, känner mig helt yr! :S
    Förstår att det kom som en chock. Men vad bra att de har tittat igenom din sjukdomshistoria och bestämt utifrån det. Jag önskar att de kan göra samma sak med mig men endometrios tas alldeles för lättsamt inom sjukvården!

Jag är inne på att jag VILL snittas. Jag tror att planerade snitt inte ens att jämföra med akutsnitt.
    Du vet ju vilken tid det kommer ske, barnet kan inte få syrebrist som under förlossningen, man slipper alla värkar (hua). Sen efteråt är det klart ingen dans på rosor men jag känner mer att kejsarsnitt är för mig.
    Ska på aurorasamtal snart och prata om alternativen.

Det kommer gå bra!
    Ett tips är att läsa "att föda" boken där står om kejsarsnitt, hur det går till, bra/dåligt osv.

• Tinapina

Jag är snittad en gång och har bara bra erfarenheter av det. När jag pratade med aurorabarnmorskan så pratade vi om bland annat mina erfarenheter av det. Nytt som hon tillförde som jag inte tänkt på att det är bättre för barnet om det har blivit "utsatt" för värkarbete och att även om det slutar med ett akut snitt så är de barnen (oftast) mer redo än barn som tas ut på ett planerat snitt.

Men, som sagt, jag har bara positiva erfarenheter och det var nästan löjligt smidigt:) (för mig, den gången)

• Tinapina

Jag är snittad en gång och har bara bra erfarenheter av det. När jag pratade med aurorabarnmorskan så pratade vi om bland annat mina erfarenheter av det. Nytt som hon tillförde som jag inte tänkt på att det är bättre för barnet om det har blivit "utsatt" för värkarbete och att även om det slutar med ett akut snitt så är de barnen (oftast) mer redo än barn som tas ut på ett planerat snitt.

Men, som sagt, jag har bara positiva erfarenheter och det var nästan löjligt smidigt:) (för mig, den gången)

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-14 14:48:55 följande:
    Jag är snittad en gång och har bara bra erfarenheter av det. När jag pratade med aurorabarnmorskan så pratade vi om bland annat mina erfarenheter av det. Nytt som hon tillförde som jag inte tänkt på att det är bättre för barnet om det har blivit "utsatt" för värkarbete och att även om det slutar med ett akut snitt så är de barnen (oftast) mer redo än barn som tas ut på ett planerat snitt. Men, som sagt, jag har bara positiva erfarenheter och det var nästan löjligt smidigt:) (för mig, den gången)

Skönt att höra att du haft positiva erfarenheter efter snittet. BM pratade på föräldrautbildningen igår om det du skriver. Att det är livets största stresspådrag att födas & att det är bra för barnet. Att ett barn kan få svårt att andas i början när den precis kommit ut efter ett snitt. Men det är inte varken ovanligt eller farligt. Har du gått på aurora samtal på Halmstad sjukhus?Sitter man med en BM då?Inte läkare?
  • Tinapina

Längtan. Ja, det är uppe på sjukhuset inne på förlossningen. De är ett gäng BM där uppe som är aurorabarnmorskor. Det är ingen läkare med. Har du en endometriosläkare? Kan du inte få hjälp av hen att få din röst hörd?

• Hallonpaj88

Åh usch är så nervös. Idag har facket mailat min chef ett betalningskrav eftersom han utan att jag visste om det plötsligt sänkte min lön med 3000 kr. Han är ju en riktig psykopat och är så nervös hur han kommer bete sig i morgon mot mig..känner mig lite rädd faktiskt.

Var bara tvungen att skriva av mig. Fick precis kopia på mailet o sambon är på jobbet.

• Lovely90
    MiniMatrix skrev 2014-01-14 15:38:00 följande:
    Va till bm idag. Sf-mått på 28 i vecka 31+0, vad har ni legat runt?

Jag hade 31 i v.32+6 :)
  • Sirek
    MiniMatrix skrev 2014-01-14 15:38:00 följande:
    Va till bm idag. Sf-mått på 28 i vecka 31+0, vad har ni legat runt?

jag hade 31 i vecka 31+6, 28 i vecka 26+6. Så har planat lite eller så växer hon lite ojämt
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014