• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • SEM

Idag skrev jag på papperna - fastanställning! Känns tryggt att gå på mammaledigt och ha något att komma tillbaka till :)

• Skrånkan

Så äntligen kom vagnen! Självklart va det fel färg, hade beställt en röd. Står röd på följesedeln, men i kartongen och på kartongen är vagnen svart.. Mutter mutter. Får höra vad de säger imorgon då. VILL ha en röd :/

• LillsmurfanLisa
    MiniMatrix skrev 2014-01-14 15:38:00 följande:
    Va till bm idag. Sf-mått på 28 i vecka 31+0, vad har ni legat runt?
    Om jag har förstått det rätt är det ingen idé att jämföra SF-mått mellan olika personer eftersom det inte säger något förutom hur just din bebis förhåller sig till just din kurva (som bygger på hur du ser ut). Det som går att jämföra är om man ligger under, över eller på linjen i kurvan men även det är svårtolkat. 
  • Anki84
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-14 18:09:20 följande:
    Om jag har förstått det rätt är det ingen idé att jämföra SF-mått mellan olika personer eftersom det inte säger något förutom hur just din bebis förhåller sig till just din kurva (som bygger på hur du ser ut). Det som går att jämföra är om man ligger under, över eller på linjen i kurvan men även det är svårtolkat. 
    Precis!
    Jag var på ultraljud idag för att mitt sf-mått är över den översta kurvan. Ingenting var fel. Lilleman är helt perfekt och väger nu 1940g och väger precis som han ska =)
  • LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2014-01-14 18:47:30 följande:
    Precis!
    Jag var på ultraljud idag för att mitt sf-mått är över den översta kurvan. Ingenting var fel. Lilleman är helt perfekt och väger nu 1940g och väger precis som han ska =)
    Skönt med positiva besked! 

Jag vet inte om du har sett det men vi har pratat om att ha en liten träff här i Stockholm innan alla bebis kommer ut. Skulle du vara intresserad av att hänga med om det är en dag som passar?
  • ananas86

Tack för stödet tjejer! :)

Det kommer säkert gå jättebra med snittet, det finnas ju fördelar med det också. Bl a får man en tid och dag, så man slipper gå över tiden..

Har väl börjat smälta det lite nu, men känner mig fortfarande lite lurad på hela förlossningsgrejen.. Har ju hela tiden föreställt mig en "vanlig" förlossning. Sen har jag också hört det att barnet mår bra och är mer redo om det kommer ut den rätta vägen.

En annan bra sak är att min sambo kan ta ledigt och kommer vara förberedd den dagen. Jag behöver alltså inte oroa mig för att han jobbar långt bort längre! :)

Får väl börja ställa om mig i huvudet nu då och läsa på om kejsarsnitt..

Längtarefterlilladig: Hoppas du kan få hjälp av Aurora så du slipper oroa dig. Att de tar din endometrios på allvar och utreder så du ska känna dig trygg!

Tinapina: Skönt att höra om dina positiva erfarenheter, behöver höra det! :)

Men den här gången är det tänkt att du ska föda vaginalt va?

Då kommer du ju ha erfarenhet av båda delarna i så fall, kan ju vara positivt. :)

• Tinapina

Ananas. Hur det blir denna gången vet vi ännu inte, än så länge ligger ju bebis i säte:/ Jag kände precis som du gör nu att man känner sig lite snuvad på det hela och jag tyckte att det var jobbigt när andra pratade om sina förlossningar och såg på mig som att jag "ju faktiskt inte fött barn på riktigt" skittramsigt men så kände jag då. Nu är jag mer lugn och tycker att det viktigaste är ju att bebis kommer ut, inte på vilket sätt!

Precis som du säger är det också lite skönt att veta i förväg och du ska skatta dig lycklig som får reda på det så här långt innan så att du/ni har de bästa förutsättningarna att förbereda er:) Fråga gärna om det är ngt speciellt du funderar på:)

• carina87
    MiniMatrix skrev 2014-01-14 15:38:00 följande:
    Va till bm idag. Sf-mått på 28 i vecka 31+0, vad har ni legat runt?
    Jag låg på 29 cm 31+0
  • Mango08
    Ziiah skrev 2014-01-12 17:08:52 följande:
    Oj, det finns olika sätt att "lösa det" ändå... Jag är ju inte myndig än, blir det 2 mars så att vi skulle gifta oss hade inte gått innan bebisen kommit ändå.

Vet någon om man kan ge barnet ett gammalt släktnamn istället? Jag funderar ju på att byta till min mammas morfars efternamn själv, oavsett om jag och killen gifter oss eller inte... Kan man göra så?
    Jag tog ju mammas flicknamn. Jag var tvungen att byta innan vi gifte oss för att min man skulle kunna ta det efternamnet också. Har dock för mig att man endast får ta släktnamn som går tillbaka två generationer. Tror att det kan bli krångel om du vill ta ett namn som ingen har burit på flera generationer, men jag kan ha fel. Ring skatteverket och fråga =)
  • Mango08

Gällande inlägget där ni pratade om att ta taxi till förlossningen. Du betalar själv 140kr enkel resa (280kr tur/retur), överstigande belopp får du ersättning för. Däremot (om jag har förstått det rätt) så gäller det endast en resa till och från förlossningen. Om du åker in till förlossningen men sedan blir hemskickad så kommer du inte kunna få ersättning för nästa resa in.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014