• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Saltad
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-15 17:47:52 följande:
    Snälla hjälp oss. Jag & mannen har ett dilemma. Eller mest min man. Han är arbetslös. För ett tag sedan sökte han sitt drömjobb, en fast anställning på heltid. Han hade inga stora förhoppningar att bli kallad på intervju. Men i måndags var han där på intervju. Uttagen av 270 personer fick 4 stycken komma på intervju De frågade om han hade barn. Han svarade nej. Han har inga planer på att vara pappaledig förutom de 10 första dagarna när bebisen är född. Sen skulle han kunna tänka sig vara hemma med barnet när han är 1-1.5 typ. Nu funderar vi på om han gjorde fel att undanhålla att vi ska ha barn om 2 månader på intervjun? Han & jag tror det hade påverkat negativt till att få jobbet. Om han blir utvald så ska han komma på en till intervju. Ska han säga något då? Som min mamma sa, 10 dagars ledighet är inte mycket. Man kan ju likaväl bli sjuk i influensan lika länge. Det vet man ju inte. Vad tycker ni om detta?
    Det är troligtvis så att de frågade mest för att intressera sig för vem han är. Tror verkligen inte att ni behöver vara oroliga! Det ser betydligt sämre ut att höra av sig senare,precis om att man medvetet undanhållit något. Låt det bara vara och håll tummarna för att han får jobbet bara!!
  • LillsmurfanLisa
    Snälla hjälp oss. Jag & mannen har ett dilemma. Eller mest min man. Han är arbetslös. För ett tag sedan sökte han sitt drömjobb, en fast anställning på heltid. Han hade inga stora förhoppningar att bli kallad på intervju. Men i måndags var han där på intervju. Uttagen av 270 personer fick 4 stycken komma på intervju De frågade om han hade barn. Han svarade nej. Han har inga planer på att vara pappaledig förutom de 10 första dagarna när bebisen är född. Sen skulle han kunna tänka sig vara hemma med barnet när han är 1-1.5 typ. Nu funderar vi på om han gjorde fel att undanhålla att vi ska ha barn om 2 månader på intervjun? Han & jag tror det hade påverkat negativt till att få jobbet. Om han blir utvald så ska han komma på en till intervju. Ska han säga något då? Som min mamma sa, 10 dagars ledighet är inte mycket. Man kan ju likaväl bli sjuk i influensan lika länge. Det vet man ju inte. Vad tycker ni om detta?
    Vad roligt att han blev utvald! Om han svarade nej på frågan "Har du barn?" så gjorde han inget fel. Han ljög inte, eftersom ni inte har barn än (även om det finns ett på tillväxt i dig). Dessutom, som någon annan skrev, är det inget man ska fråga på en intervju då ingen på arbetsplatsen har med det att göra. 

Min kille har precis fått ändrade arbetsuppgifter och som han skrev beskrev det "tagit två steg bakåt i kärriären". Från att ha suttit i ledande positioner på företaget jobbar han nu på i stort sett samma "nivå" som han startade på för fem år sedan. Detta trots att chefen uttryckt att han vill satsa på min kille. Vi tror båda att det har med att han ska bli pappa att göra. Det går inte att bevisa men känslan är den. Nu påverkar det inte oss jättenegativt (min kille kommer nog att fortsatt trivas med arbetet och har dessutom kvar sin gamla lön) men själva grejen känns tråkig. 

Om han blir kallad på ytterligare en intervju så kan han köra med öppna kort, dock är det ingen poäng att prata om sådant som inte frågas om. Han behöver inte berätta att han ska bli pappa. På en arbetsintervju ska fokus ligger på det som hör arbetet till, inte på det personliga planet - även om arbetsgivaren försöker småprata/lära känna den intervjuade...
  • SEM

Jag är arbetsgivare, och frågar absolut inte om de har barn under intervjun. så han gjorde helt rätt! Samtidigt så är man inte dum om man är runt 25-35 och inte ha barn, så finns ju chansen att det blir.

Blir han vidare så hoppas jag verkligen inte att arbetsgivaren tar upp barnfrågan igen. Gör han det så får din sambo fråga varför arbetsgivaren undrar. För det är inte direkt relevant. Bättre att prata om arbetet, uppdraget, lönen, varför han skulle passa det yrket bäst :)
  • TomMon

Emmlala: jag hade samma, oförändrat sf-mått. Det visade sig vara så att barnet lagt sig tillrätta med huvudet långt ner redan i v 28 och då gav inte sf-måttets siffror någon rättvisa.

Längtanefterlilladig: oj vad jag känner igen mig! I augusti var jag på intervju för drömjobbet. Fick inte frågan men var ju precis i början av graviditeten. Jag hade sjuk ångest, vill så gärna vara helt öppen. Men att inför tre människor som inte var familj berätta om en graviditet som inte så många visste om var inget jag kände passade in. När sedan chefen ringde och erbjöd mig jobbet så berättade jag där och då. Alltså efter intervju men innan papper skrevs på. Det kändes som en ok medelväg. De är mycket förstående och hur gulliga som helst så min oro var antagligen helt obefogad. Så jag tycker inte att han ska låta intervjun färgas av ett sådant tillkännagivande. Han är en man i fertil ålder, att bli förälder är något som en arbetsgivare måste ha i åtanke att en anställd kan bli. Dessutom är det inte många föräldradagar han hade tänkt vara hemma, jag tror det är helt lugnt. Jag däremot har ju verkligen testat nya jobbets tålamod. 11 dagar var jag där (hade lång uppsägningstid på förra jobbet) och har varit hemma efter det... :(

• lele79

Har någon varit på föräldrautbildning och i så fall vad tyckte ni?

• Längtanefterlilladig
    lele79 skrev 2014-01-15 18:57:33 följande:

Japp. Trevligt att träffa andra i samma sits. Det BM tog upp hade jag redan läst MEN bra med repetition. Vi pratade allmänt i gruppen om frågor som dök upp. Mest om förlossningen.
  • Längtanefterlilladig

Oj va snabbt ni svarade. Tack snälla goa ni för era kloka svar. Får alltid så bra svar här. Jag läste upp alla inlägg för min man nu & han tackar för råden & han har bestämt sig för att inte säga något om bebisen fören alla papper är påskrivna. Man får va lite fräck i dagens samhälle. Det är hans absoluta drömjobb & att KANSKE bli nekad pga pappaledighet vågar han inte riskera. Så nu är vi både klokare & lugnare

• LillsmurfanLisa
    lele79 skrev 2014-01-15 18:57:33 följande:
    Ja, jag var i torsdags (del 1) och ska dit i morgon igen (andra och sista delen). Förra veckan var det fokus på förlossning och denna vecka är det livet efter förlossningen som gäller. Vi är åtta par. Utbildningen gjorde att allt kändes mer verkligt och att jag fick info på ett annat sätt än tidigare. Det är bra att höra saker flera gånger för det går inte att ta in allt på en gång. Dessutom är det svårt att komma ihåg sånt som inte är relevant (som exempelvis att i vecka 10 höra hur sammandragningar känns eller hur brösten kommer att börja läcka) - det är liksom inte där man är just då). 

Jag är glad att vi går utbildningen. Min sambo likaså. Som sagt, det blir mer verkligt och eftersom man diskuterar i gruppen och hör andras tankar dyker det upp saker man själv inte tänkt på eller läst om. 
  • Mia86gbg
    carina87 skrev 2014-01-15 20:34:28 följande:

Har ni alla ett UL till? Jag vill också!

Jag tänkte precis skriva detsamma. Är det standard med ett UL nu? Jag har inte gjort sen v.19.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014