Längtanefterlilladig skrev 2014-01-15 17:47:52 följande:
Snälla hjälp oss. Jag & mannen har ett dilemma. Eller mest min man. Han är arbetslös. För ett tag sedan sökte han sitt drömjobb, en fast anställning på heltid. Han hade inga stora förhoppningar att bli kallad på intervju. Men i måndags var han där på intervju. Uttagen av 270 personer fick 4 stycken komma på intervju

De frågade om han hade barn. Han svarade nej. Han har inga planer på att vara pappaledig förutom de 10 första dagarna när bebisen är född. Sen skulle han kunna tänka sig vara hemma med barnet när han är 1-1.5 typ. Nu funderar vi på om han gjorde fel att undanhålla att vi ska ha barn om 2 månader på intervjun? Han & jag tror det hade påverkat negativt till att få jobbet. Om han blir utvald så ska han komma på en till intervju. Ska han säga något då? Som min mamma sa, 10 dagars ledighet är inte mycket. Man kan ju likaväl bli sjuk i influensan lika länge. Det vet man ju inte. Vad tycker ni om detta?
Vad roligt att han blev utvald! Om han svarade nej på frågan "Har du barn?" så gjorde han inget fel. Han ljög inte, eftersom ni inte har barn än (även om det finns ett på tillväxt i dig). Dessutom, som någon annan skrev, är det inget man ska fråga på en intervju då ingen på arbetsplatsen har med det att göra.
Min kille har precis fått ändrade arbetsuppgifter och som han skrev beskrev det "tagit två steg bakåt i kärriären". Från att ha suttit i ledande positioner på företaget jobbar han nu på i stort sett samma "nivå" som han startade på för fem år sedan. Detta trots att chefen uttryckt att han vill satsa på min kille. Vi tror båda att det har med att han ska bli pappa att göra. Det går inte att bevisa men känslan är den. Nu påverkar det inte oss jättenegativt (min kille kommer nog att fortsatt trivas med arbetet och har dessutom kvar sin gamla lön) men själva grejen känns tråkig.
Om han blir kallad på ytterligare en intervju så kan han köra med öppna kort, dock är det ingen poäng att prata om sådant som inte frågas om. Han behöver inte berätta att han ska bli pappa. På en arbetsintervju ska fokus ligger på det som hör arbetet till, inte på det personliga planet - även om arbetsgivaren försöker småprata/lära känna den intervjuade...