• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • ananas86
    Tinapina skrev 2014-01-14 20:49:54 följande:
    Ananas. Hur det blir denna gången vet vi ännu inte, än så länge ligger ju bebis i säte:/ Jag kände precis som du gör nu att man känner sig lite snuvad på det hela och jag tyckte att det var jobbigt när andra pratade om sina förlossningar och såg på mig som att jag "ju faktiskt inte fött barn på riktigt" skittramsigt men så kände jag då. Nu är jag mer lugn och tycker att det viktigaste är ju att bebis kommer ut, inte på vilket sätt!

Precis som du säger är det också lite skönt att veta i förväg och du ska skatta dig lycklig som får reda på det så här långt innan så att du/ni har de bästa förutsättningarna att förbereda er:) Fråga gärna om det är ngt speciellt du funderar på:)

Okej, fick för mig att du skrivit att din bebis vänt sig, vet inte varifrån jag fått det..

Men hoppas bebis vänder sig inom de närmsta veckorna nu då! För du ville väl inte vara med om vändningsförök va?

Ja, vi har ju några veckor på oss att smälta detta nu, så det kommer nog lägga sig snart.

Men hur långt innan bestäms det om det blir snitt för din del? När "måste" bebis ha vänt sig?

Funderar en del över hur det blir om vi skaffar fler barn och jag aldrig kommer kunna föda "vanligt", man kan väl inte bli snittad hur många gånger som helst..

Får väl tänka som mamma och svärmor, först fokusera på detta barnet.. Hur det blir med fler barn får vi väl ta den dagen det kommer.

Ska i alla fall be dem göra en riktig undersökning/utredning efter denna graviditeten, så jag vet om jag nånsin kommer kunna föda vaginalt..
  • Mia86gbg

Angående vilket håll bebisen ligger på i magen så vill man ju såklart att den ska fixeras med huvudet neråt men min svägerskas bebis låg med huvudet neråt men vände sig helt om. De fick åka in för vändningsförsök men när de var inne så vände sig bebisen själv helt om med huvudet neråt igen..detta upprepades två gånger. Så det är nog inget att oroa sig för än. Barnet kan hinna flytta sig både hitan o ditan innan det är dags!

• Lovely90
    ananas86 skrev 2014-01-14 22:41:10 följande:

Okej, fick för mig att du skrivit att din bebis vänt sig, vet inte varifrån jag fått det..

Men hoppas bebis vänder sig inom de närmsta veckorna nu då! För du ville väl inte vara med om vändningsförök va?

Ja, vi har ju några veckor på oss att smälta detta nu, så det kommer nog lägga sig snart.

Men hur långt innan bestäms det om det blir snitt för din del? När "måste" bebis ha vänt sig?

Funderar en del över hur det blir om vi skaffar fler barn och jag aldrig kommer kunna föda "vanligt", man kan väl inte bli snittad hur många gånger som helst..

Får väl tänka som mamma och svärmor, först fokusera på detta barnet.. Hur det blir med fler barn får vi väl ta den dagen det kommer.

Ska i alla fall be dem göra en riktig undersökning/utredning efter denna graviditeten, så jag vet om jag nånsin kommer kunna föda vaginalt..
    Efter två snitt så måste du fortsätta snittas, min mamma har fött tre barn ned snitt oxh ett vaginalt så tre barn kan du i alla fall få med snitt :)
  • Anki84
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-14 19:38:56 följande:
    Skönt med positiva besked! 

Jag vet inte om du har sett det men vi har pratat om att ha en liten träff här i Stockholm innan alla bebis kommer ut. Skulle du vara intresserad av att hänga med om det är en dag som passar?
    Aha de har jag helt missat att ni pratat om. Det skrivs så mycket i tråden så man missar lätt allt som skrivs :(

Är det sagt något datum? :)
  • Tinapina

Ett vändningsförsök brukar göras i v 37 och om det inte lyckas bokas snitt till veckan efter. Runt v 38-39 brukar snitt höras. Ett vändningsförsök är inte aktuellt för min del denna gången.

Risken/chansen att min bebis vänder sig verkar minimal. Troligen är min livmoder utformad på ett sätt som gör att det blir bäst med plats i en sittande position.

Snittas jag denna gången med så får det bli så om vi (mot förmodan) ytterligare ett barn till.

• LillsmurfanLisa
    Mango08 skrev 2014-01-14 22:24:21 följande:
    Gällande inlägget där ni pratade om att ta taxi till förlossningen. Du betalar själv 140kr enkel resa (280kr tur/retur), överstigande belopp får du ersättning för. Däremot (om jag har förstått det rätt) så gäller det endast en resa till och från förlossningen. Om du åker in till förlossningen men sedan blir hemskickad så kommer du inte kunna få ersättning för nästa resa in.
    Så har inte jag tolkat det. 

Du har rätt i att det bara gäller en resa till och en resa från förlossningen, men det är fullt betalt (dock måste du lägga ut pengarna och sedan skicka in kvitto för att få ersättningen). Däremot betalar du 140 kr i egenavgift om du föder utanför Stockholms län. Se http://www.fardtjansten.sll.se/sv/Vara-resealternativ/Sjukresor/Sjukresa-vid-forlossning/ (Första rubriken är Förlossning inom Stockholms läns landsting. Andra rubriken är Förlossning utanför Stockholms läns landsting och det är under den andra rubriken som underrubriken Färdsätt finns. Egenavgiften hänger alltså ihop med andra rubriken.)

Rätta mig gärna om ni har tolkat det annorlunda (jag ska även dubbelkolla med min barnmorska när jag träffar henne i morgon).
  • LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2014-01-15 07:13:00 följande:
    Aha de har jag helt missat att ni pratat om. Det skrivs så mycket i tråden så man missar lätt allt som skrivs :(
    Är det sagt något datum? :)
    Inget datum sagt än, tyvärr. Vi kollade av intresset men fastnade lite där. Jag tror vi är 6-8 stycken som sagt att vi är intresserade av att ses. 
  • qwerty1234

Gällande sjukresa har jag också tolkat det som att egenavgiften alltid är 140 kr/enkelresa, tills man kommit upp till högkostnadsskyddet.

• qwerty1234

Här kommer fortsättningen som skulle med.,,

Så dubbelkolla gärna med din BM imorgon och berätta!

• ananas86

Har läst lite om kejsarsnitt nu och förstått att jag kommer bli sövd, eftersom jag inte kan få ryggbedövning.

Har alltid mått jättedåligt av narkosen efter mina ryggoperationer och har förlorat mycket blod alla gånger. Nu är jag mer rädd efter att ha läst allt detta! :(

Har ingen att prata med, fick bara ett samtal från läkaren igår, men ingen möjlighet att ställa frågor..

Har ringt min BM och lämnat meddelade på hennes telefonsvarare, men finns det någon annanstans man kan vända sig med frågor? Mitt huvud spricker snart, ska inte träffa BM förrän den 29:e nästa gång..

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014