• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-16 10:43:33 följande:
    Skratta inte nu men vad jag saknar SEX. Jag har haft så ont i magen & fysiskt inte varit så sugen på sex. Inte heller riktigt vågat alltid. De få gångerna vi fått till det under graviditeten är lätträknade. Men vad jag saknar det. Riktigt sex i timtal inte bara försiktigt så det inte gör ont. Känns som det kommer dröja ett tag tills det blir verklighet :-/
    Jag log bara lite...men det var för att det var ett väldigt fint inlägg. Så bra att någon verkligen skriver det. Jag är ju lyckligt lottad som kan fortsätta som vanligt, och t.o.m. känner mer lust på sätt och vis, men jag har en känsla av att det kommer en oundviklig paus efter förlossningen. Det ser jag inte fram emot.

Sex är viktigt på så många plan. Tack och lov går det att göra ganska mycket som kan ge liknande känslor, i väntan på de där tillfällena när man ligger i sängen och ägnar sig åt varandra halva dagen. Den dagen ni kan ha ert vanliga sex igen kommer vara underbar. Det är något att se fram emot så länge!
  • TomMon

Åh, jag saknar det också! Men så fort jag blir ens upphetsad så får jag sammandragningar.. Skitdrygt. Men samtidigt en upplevelse att få sakna det och sedan njuta ännu mer när man vet hur det känns utan!

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-15 17:40:06 följande:

Jo det är fortfarande rätt jobbigt med magen. Men annars är det väl rätt bra. Hur mår du?Du har haft det lik jobbigt du
    Okey.. Kräkningarna försvann i vecka 21, men det har alltid varit något. Just nu har jag järnbrist och spyr av niferexdropparna..

Jag tror att om allt ser bra ut på RUL så får man inget extra UL, men på vårat RUL såg de att bebisens ena njure var förstorad så då skulle vi få komma in igen i vecka 32-33 för att kolla på det igen.
    Det är några här som haft lågt sittande moderkaka t.ex som dom behöver kolla igen om den flyttat sig uppåt för det kan innebära komplikationer under förlossningen om den sitter för långt ner t.ex. Om allt sett bra ut på RUL och om man följer en normal kurva med SF-måtten (och såklart inte har andra besvär under graviditeten) så blir det nog inga fler UL. Det är så jag förstått det iaf.
  • MiniMatrix

Jag får göra extra tillväxt ultraljud då jag är gastric bypass - opererad. De vill kolla så barnet får den näring och växer som det ska. Gjorde ett förra veckan och ska tillbaka nästa vecka..

I vanliga fall är det bara kub och rul som erbjuds.

• Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2014-01-16 11:14:23 följande:
    Åh, jag saknar det också! Men så fort jag blir ens upphetsad så får jag sammandragningar.. Skitdrygt. Men samtidigt en upplevelse att få sakna det och sedan njuta ännu mer när man vet hur det känns utan!

Samma för mig. Räcker att bara bli upphetsad så kommer sammandragningarna tätt. Blir ju inte så sugen att fortsätta då. Det är också rätt segt att det för tillfället bara är en part som blir tillfredsställd sexuellt i vårt förhållande & det är inte jag. Nu kommer ni säkert skratta men i förrgår gjorde jag lite skönt för min man & istället för att tillfredsställa mig där man vanligtvis brukar så fick jag massage samtidigt på axlarna haha. Men det var ju en typ av tillfredsställelse också
  • j3nnyy

Helt plötsligt har det gått upp för mig på allvar att vi faktiskt ska bli föräldrar. Att det ska komma ut en bebis förhoppningsvis(?) samma väg som den kom in. Och de gör mig fan livrädd! Har inte tänkt ett dugg på förlossningen innan, utan mer att "ja de e klart bebisen ska ju ut på ett eller annat sätt" hur fasiken ska man klara det här? Tror egentligen de bästa för mig är att inte läsa om olika förlossningar o vara lite påläst, utan mer bara "rulla med" och lita på att bm på förlossningen hjälper till på bästa vis. Det enda jag är 100% säker på är att jag inte vill ha sterila kvaddlar eller vad de hette som smärtlindring.

Igår berättade en bm om en tjej och en kille som innan förlossningen hade diskuterat o hon hade sagt till honom att hon absolut inte ville ha epidural utan ville absolut föda naturligt. Det var deras första barn och när de väl var dags så gallskrek hon i Högan sju och ville absolut ha epidural men den blivande pappan sa nej, som han hade blivit tillsagd sen innan, så hon fick inte. Efter att hon hållt på bra länge så såg dom att bebisen började bli stressad och då bestämde läkarna att dom skulle ge epidural trots pappans vilda protester, då tog de inte ens en kvart så va bebisen ute. Hon ville väl kanske säga att man gärna ska kolla upp lite om dom olika alternativen, men vara öppen för förslag när det väl är dags.
    Hur tänker ni kring smärtlindring? Jag känner att jag mer eller mindre vill ha allt haha

• Hallonpaj88
    j3nnyy skrev 2014-01-16 13:06:52 följande:

Helt plötsligt har det gått upp för mig på allvar att vi faktiskt ska bli föräldrar. Att det ska komma ut en bebis förhoppningsvis(?) samma väg som den kom in. Och de gör mig fan livrädd! Har inte tänkt ett dugg på förlossningen innan, utan mer att "ja de e klart bebisen ska ju ut på ett eller annat sätt" hur fasiken ska man klara det här? Tror egentligen de bästa för mig är att inte läsa om olika förlossningar o vara lite påläst, utan mer bara "rulla med" och lita på att bm på förlossningen hjälper till på bästa vis. Det enda jag är 100% säker på är att jag inte vill ha sterila kvaddlar eller vad de hette som smärtlindring.

Igår berättade en bm om en tjej och en kille som innan förlossningen hade diskuterat o hon hade sagt till honom att hon absolut inte ville ha epidural utan ville absolut föda naturligt. Det var deras första barn och när de väl var dags så gallskrek hon i Högan sju och ville absolut ha epidural men den blivande pappan sa nej, som han hade blivit tillsagd sen innan, så hon fick inte. Efter att hon hållt på bra länge så såg dom att bebisen började bli stressad och då bestämde läkarna att dom skulle ge epidural trots pappans vilda protester, då tog de inte ens en kvart så va bebisen ute. Hon ville väl kanske säga att man gärna ska kolla upp lite om dom olika alternativen, men vara öppen för förslag när det väl är dags.
    Hur tänker ni kring smärtlindring? Jag känner att jag mer eller mindre vill ha allt haha

Jag vill oxå ha all smärtlindring haha. Jag har inte läst på nånting utan litar oxå på att de på bb vet vad de gör. Om jag skulle läsa på skulle jag tänka för mycket, tex "hmmm såhär stod det inte i boken" så jag tänker bara köra på som de säger när det väl är dags.

Jag fick panik efter rul men nu har det lagt sig o för tillfället känner jag mig taggad men samtidigt rädd.

Mina tankar just nu är: tänk om vattnet går på typ ica och tänk om jag inte fattar hur man krystar?!

Haha knäpp man är.
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2014-01-16 13:06:52 följande:

Har också starkt börjat fundera kring förlossning.. Jag har sagt att jag ska försöka så långt det går med epidural och försöka med alternativen, typ TENN och badkar.. allt finns på Lunds förlossning.
    Min sambo har dock börjat uttrycka riktig oro inför förlossningen, jag känner nästan lite att jag inte vill tvinga honom till något han mår riktigt dåligt inför (han hatar verkligen sjukhus, blod och dylikt).. har väl sagt att han får gärna vara med mig så länge han orkar! Lite tråkigt kan jag tycka nu, men han har ändrat sitt tänk i mycket här på vägen, så han kanske ändrar sig kring detta också..

Apropå sex så är jag som tjatar, fram till dess att min sambo vill, då vill jag inte.. jag känner sammandragning och annat som gör att jag ångrar mig ! :)
  • j3nnyy
    Hallonpaj88 skrev 2014-01-16 13:12:52 följande:
    Jag vill oxå ha all smärtlindring haha. Jag har inte läst på nånting utan litar oxå på att de på bb vet vad de gör. Om jag skulle läsa på skulle jag tänka för mycket, tex "hmmm såhär stod det inte i boken" så jag tänker bara köra på som de säger när det väl är dags.

Jag fick panik efter rul men nu har det lagt sig o för tillfället känner jag mig taggad men samtidigt rädd.

Mina tankar just nu är: tänk om vattnet går på typ ica och tänk om jag inte fattar hur man krystar?!

Haha knäpp man är.
    Det började hon prata om igår oxå, när vattnet går. Hjälp det har jag inte ens tänkt på!! Hon sa att man ska stanna där man är, och ringa direkt till förlossningen. Men va sjutton, vad gör man om man är ute bland folk? Ska man säga att dom får städa? Hahah jag kommer springa o gömma mig typ.
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2014-01-16 13:20:47 följande:
    Har också starkt börjat fundera kring förlossning.. Jag har sagt att jag ska försöka så långt det går med epidural och försöka med alternativen, typ TENN och badkar.. allt finns på Lunds förlossning.
    Min sambo har dock börjat uttrycka riktig oro inför förlossningen, jag känner nästan lite att jag inte vill tvinga honom till något han mår riktigt dåligt inför (han hatar verkligen sjukhus, blod och dylikt).. har väl sagt att han får gärna vara med mig så länge han orkar! Lite tråkigt kan jag tycka nu, men han har ändrat sitt tänk i mycket här på vägen, så han kanske ändrar sig kring detta också..

Apropå sex så är jag som tjatar, fram till dess att min sambo vill, då vill jag inte.. jag känner sammandragning och annat som gör att jag ångrar mig ! :)
    Undrar om han inte kommer "glömma" den biten när det väl är dags och han inser att hans barn är på väg. Min sambo är oxå väldigt känslig men har märkt att ju närmare vi kommer så pratar han mer om förlossningen att han längtar tills bebisen kommer o inte om allt det jobbiga. Vi har pratat om att han absolut inte behöver klippa navelsträngen om han inte vill, och att han ska vara vid mitt huvud hela tiden, för att undvika otrevliga överraskningar. Mår han jättedåligt så måste han självklart få gå ut. Men jag tror dom klarar mer än vad dom tror!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014