• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Mia86gbg

Det har varit väldigt lite aktivitet i magen idag. Någon som kan nåt man kan göra hemma för att få lite fart på bebisen?

• Längtanefterlilladig
    Mia86gbg skrev 2014-01-19 18:25:20 följande:
    Det har varit väldigt lite aktivitet i magen idag. Någon som kan nåt man kan göra hemma för att få lite fart på bebisen?

Drick ett glas söt dryck ELLER ett glas iskallt vatten & något litet mellanmål. Lägg dig bekvämt på vänster sida. Ställ en timer på 1 timme. Ligg helt stilla & fokusera på fosterrörelser. Du ska inte läsa eller titta på tv.Du ska komma upp i 10 RÖRELSER på en timma. Räkna inte hickrörelser. Känner du inte 10 rörelser. Vänta ett tag & rör dig uppe. Gör om proceduren. Fortfarande dåligt med rörelse-ring förlossningen & rådfråga.
  • Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-01-19 17:43:38 följande:
    Åh fy, förstår din rädsla och så bra att du kontaktat aurora. Jag är också jävligt rädd att det ska göra ondare än min abort för den var också riktigt jävlig. Är rädd att jag kommer få panik och känna mig uppgiven samtidigt som jag känner att: det här klarar jag med epidural och lustgas och försöker intala mig att jag kommer ju inte dö av smärtan iallafall. Så det är lite upp och ner det där med rädsla och mod inför förlossningen... :/ Jag ska iallafall ha epidural så fort jag kommer innanför dörrarna på förlossningen så det inte blir för sent sen :) och full gas på lustgasen!

Jag är också väldigt upp & ner med tankarna. Ena dagen tänker jag att "klarar andra så klarar jag med det". Att det är av en anledning som man har ont. Smärtan går över & du får möta din bebis. Andra dagar tänker jag på ALLT som KAN gå fel. Barnet kommer fastna, jag kommer svimma av smärta, barnet kommer dö, jag kommer spricka från A till Ö. Jag har också ett SJUKT kontrollbehov. Och bara vetskapen att det faktiskt kan gå mycket fel skrämmer mig. Jag blir inte lugnad av att höra "det är så sällan något händer". För det kan hända mig. Jag förlåter aldrig mig själv om vårt barn fastnar & får syrebrist & får hela livet förstört. Det hände min släkting. Barnet är 4 år idag & har assistent dygnet runt. Kan inte gå, prata eller äta. Han fastnade i mammans bäcken & de tog för lång tid att få ut honom. Sånt oroar mig jätte mycket
  • Heene

Jag är väldigt blandad när det kommer till smärttröskel. Har alltid sett mig själv ha extremt låg smärttröskel och att jag klagar för minsta lilla smärta. Men samtidigt tycker jag att jag ofta kan stå ut med rätt så mkt, speciellt om jag vet vart smärtan kommer ifrån och att den inte är farlig.Blir jag minsta lilla osäker så blir det outhärdligt.
    Jag hatar smärta. Men i detta så vet jag ju att det kommer komma och att den inte är farlig på ngt sätt. Så har försökt intala mig själv om att jag förhoppningsvis kommer kunna hantera den helt ok.
    har ju sett fram emot att vara med om detta så länge nu och är så nyfiken på hur det är. Så jag är mer förväntansfull än nervös iaf =) tack och lov!

Vad kommer till namn så har vi redan valt, men har bestämt att inte berätta för familj, vänner och bekanta innan bäbis är här.
    Men för er känns det som att jag kan vara öppen =) Har nog redan berättat förut också då namnvalen har vart klara ett tag.
    Valter om det blir en pojke och Elise om det blir en flicka.

• j3nnyy
    Zobeideh skrev 2014-01-19 16:31:52 följande:

Jag har oxå gjort medicinsk. Och då sa dem att den smärtan påminner mycket om förlossningen. Hade (förlåt för uttrycket) helvetes smärta. Kunde inte ens stå på mina ben. Så spännande och se om de påminner om varandra

Oj. Jag måste verkligen haft tur.. För min del hoppas jag att förlossningen är lika lätt, men så lätt blir det nog tyvärr inte :(

Har panik bara jag tänker på smärtan, o som någon sa att vissa tycker hela förlossningen är hemsk o vissa värst när huvudet ska ut. Men alla som jag pratat med säger att när bebisen väl är ute släpper all smärta på en gång, så man behöver inte plågas i flera timmar efteråt oxå.
  • Lovely90
    Mia86gbg skrev 2014-01-19 10:46:46 följande:
    Svea slåss min man för men jag har en gammal släkting som heter det. Svårt att veta om det är ok att döpa till samma.
    Både min gammelmormor (mammas sida) och gammelfarmor (pappas sida) hette det. Tyvärr är båda döda nu, gammelmormor dog för ca.1 årsen men hoppas att gammelmorfar skall hinna träffa "nya" Svea om det nu blir en flicka :).
  • Lovely90
    Joma skrev 2014-01-19 13:30:20 följande:
    Jag måste bara fråga....är det bara jag som har SJUKT låg smärtgräns å är lite orolig för hur man ska klara förlossningen? Jag överdriver inte när jag betonar att den är sjukt låg, håller typ på å gråta om jag slår i en tå eller som när jag pierca läppen så svimma jag nästan! Haha.. Eller ni alla har hög smärtgräns å är såna superwomans? :)
    Jag har också funderat lite på det där med smärtgräns. Har scolios och är van vid att ständigt ha ont i ryggen men har liksom lärt mig att leva med den smärtan så jag tänker oftast inte på att jag har ont. Men eftersom jag nästan alltid har ont i ryggen så funderar jag på om jag har låg smärtgräns pga att jag alltid har ont och därmed kommer ha SVIN ont under förlossningen. Eller så kanske det är så att jag har högsmärtgräns eftersom jag klarar av att leva som vanligt trots att jag har ont. Ja, det återstår väl att se, hoppas på att jag skall klara smärtan bra :)
  • SEM

[quote=72278893][quote-nick]Mia86gbg skrev 2014-01-19 18:22:28 följande:[

Jag är ganska avslappnad inför förlossningen..går ju inte göra så mycket åt saken men funderar på att förbereda det lilla jag kan med avslappningsövningar och mandelolja. Jag fattat dock inte hur jag ska smörja in den där oljan..är ju liksom redan ganska fuktigt där nere :-S Vad ska smörjas in?![/quote]

Ang. Mandeloljan.. Håller med! Men det är väl bara att kleta dit det runt öppningen?:)

• MiCorazon

Angående mandeloljan har jag läst att man ska smörja runt läppar, ytter och inner och sen på mellangården. Smörjer inte själv men funderar på att börja med det. Smörj på natten så får det gossa in sig rejält utan att det gnids bort av kläder etc.

:)

• Zobeideh
    j3nnyy skrev 2014-01-19 18:42:18 följande:
    Oj. Jag måste verkligen haft tur.. För min del hoppas jag att förlossningen är lika lätt, men så lätt blir det nog tyvärr inte :(
    Har panik bara jag tänker på smärtan, o som någon sa att vissa tycker hela förlossningen är hemsk o vissa värst när huvudet ska ut. Men alla som jag pratat med säger att när bebisen väl är ute släpper all smärta på en gång, så man behöver inte plågas i flera timmar efteråt oxå.
    Jag har gjort en abort och då kände jag inte så mycket av den här medicinska proceduren sen har jag haft ett missfall där fostret dog i magen och valde den medicinska och då gjorde de svin ont. Enligt läkarna har de med storleken på fostret eller embryot att göra. ju större desto odare. men man vet aldrig va som stämmer :P. 

Vissa säger att förlossningen e hur lätt som helst medan andra har svin ont. har en bekant som fick barn nu i december. Hon födde utan en enda hjälpmedel och sa att de inte alls va så farligt som hon trodde. Så där e väl vissa som klarar de bättre än andra. jag kommer nog vilja lämna rummet när huvudet e på väg ut haha. Kommer va den som skriker att jag ångra mig :P.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014