• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Är inne & läser i tråden "BF januari 2014". Här är en tjej som skriver om sin förlossning. Ge mig en sån förlossningen så är jag på. Hej igen, här kommer min förlossning i korta drag. Min slempropp gick ju i fredags trodde jag, visade sig vara en mikroskopisk del av den propp min kropp producerat och den fortsatte komma under hela öppningsskedet i riklig mängd minst sagt. Ursäkta otrevlig detalj men detta var jag inte beredd på att känna mig som en manet under väldigt många timmar. Mitt vatten gick en timme efter jag kom in som en total överraskning för alla och orsakade ett sjöslag utan dess like. Jag var ju konstaterat att ha mycket vatten via TUL men denna mängd var nåt helt otroligt. Oehört glad att det inte gick hemma eller i bilen. Jag skulle gå på toa och fick en plötslig värk med okontrollerade kontraktioner med resultatet av ett splash just när jag skulle dra upp byxerna. Hade fortfarande egna kläder på mig som hastigt byttes ut. Sen fortsatte det komma massor i varje värk och jag satt i en vattenpöl (ville sitta upp genom värkarna de första timmarna då det gjorde mycket ondare att ligga). I övrigt var det en toppenförlossning om än lite lång pga av att det stannade av lite med EDA. Körde 3-5 cm på fyra timmar helt utan smärtlindring. Bebben fortsatt inte nedsjunken eller fixerad när vi började. Sen 5-8cm på ca 8 med EDA som tog bort all smärta så att man bara kände att det drog men inte smärta. Under denna tid fick jag värkstimulerande dropp som ökades med tiden. Gick, satt på boll osv men allt gick mycket långsamt. Sen från 8cm till mål gick allt jättefort. Gick på toa och när jag kom tillbaka ändrade värkarna helt karaktär. Fortfarande inte ont men tryckte på så att jag trodde jag skulle sprängas. Andades igenom värkarna. Hade så pass bra smärtlindring att krystvärkarna uteblev spontant utan jag fick istället krysta på instruktion och på kommando. Det gick alldeles utmärkt. Kanske fem krystvärkar, 16 minuter och en stadig bebis ramlade ut. Lite tagen av det snabba förloppet fick hon och pappa några minuter i akutrummet men där behövdes inte mer än lite rubbning med handduk."

• kucke

Är inte så rädd för smärtan i sig, utan mer rädd för nålen i ryggen. Är så himla nålrädd, men epidural är ett måste och allt man får :P Däremot är jag mer rädd att jag"göra fel", att nått händer med pyrelis som gör att hon/han blir skadad och får permanenta skador. På det sättet hade ett ks känns mer "säkert".

Jag klarar allt och kan stå ut med allt, bara pyrelis mår bra.

Tiden springer iväg och kan inte förstå att snart 9 mån har gått, var det inte precis RUL nyss?! :)

• Längtanefterlilladig
    kucke skrev 2014-01-19 20:23:02 följande:
    Är inte så rädd för smärtan i sig, utan mer rädd för nålen i ryggen. Är så himla nålrädd, men epidural är ett måste och allt man får :P Däremot är jag mer rädd att jag"göra fel", att nått händer med pyrelis som gör att hon/han blir skadad och får permanenta skador. På det sättet hade ett ks känns mer "säkert". Jag klarar allt och kan stå ut med allt, bara pyrelis mår bra. Tiden springer iväg och kan inte förstå att snart 9 mån har gått, var det inte precis RUL nyss?! :)

Det är det jag känner med. Att det är säkrare för barnet med KS. Jag struntar egentligen i MIG. Bara barnet mår bra. Ja det var nyss vi la ut bilder från RUL. På fredag var det 1 månad sedan det var julafton. Bara det!!
  • Längtanefterlilladig

Jag funderade på det idag...jag har ju mensvärk & molvärk VARJE dag. Något jag haft sedan vecka 5 (jätte kul). Hur vet jag när min latensfas börjar om de beskriver att den börjar med molvärk/mensvärk. Jag kanske går här hemma med normal värk. Sen tilltar det lite & jag åker in till förlossningen & då är jag öppen 10 cm & barnet kommer direkt hehe

• LillsmurfanLisa

Haha, jag har varit blockad från FL ett dygn efter att jag igår skickade tre meddelanden till Sthlm-tjejer om träff. Texten var väl allt för lik (samma länk, mm) och då blev jag bannlyst :)

Nu kan jag kasta mig in i snacket igen.

Vi har en lång namnlista men inget känns hundraprocentigt rätt än. Vi får se vad som kommer ut på förlossningen och vad hen ser ut att heta :)

Mandeloljan lämnar jag över till min kille att massera in. Vet inte hur länge han kommer gå med på det dock. Smörjer ni varje dag?

Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot själva förlossningen och smärtan som hör till. Jag är väldigt glad över att ha yoga och meditation med mig i bagaget, och att min sambo också har det. Att vi dessutom har en doula som extra stöd under hela förlossning gör att jag känner mig rätt lugn inför det hela, även om jag självklart tvivlar ibland. 

• Mia86gbg
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-19 18:31:00 följande:

Drick ett glas söt dryck ELLER ett glas iskallt vatten & något litet mellanmål. Lägg dig bekvämt på vänster sida. Ställ en timer på 1 timme. Ligg helt stilla & fokusera på fosterrörelser. Du ska inte läsa eller titta på tv.Du ska komma upp i 10 RÖRELSER på en timma. Räkna inte hickrörelser. Känner du inte 10 rörelser. Vänta ett tag & rör dig uppe. Gör om proceduren. Fortfarande dåligt med rörelse-ring förlossningen & rådfråga.
    Tack! Hann känna 10 sparkar på 30 min så det var ju lugnt då. Kanske bara är att jag har blivit mer van vid sparkandet så att ja inte tänker på det så mycket längre...
  • anaconda

uppdaterad i trådstarten för oss sthlms gravida som är sugna på fika tillsammans.

BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda

lite onödig men kanske kul information om vår extremt trevliga tråd och för er som sitter oftast på mobilen.

trådstart: Tis 9 jul 2013 17:59
    Läst 204493 gånger
    Totalt 7091 svar

BF 21 Mars 2014 ❤
  • LillsmurfanLisa
    anaconda skrev 2014-01-19 23:01:57 följande:
    uppdaterad i trådstarten för oss sthlms gravida som är sugna på fika tillsammans.
  • Längtanefterlilladig
    anaconda skrev 2014-01-19 23:04:18 följande:
    lite onödig men kanske kul information om vår extremt trevliga tråd och för er som sitter oftast på mobilen. trådstart: Tis 9 jul 2013 17:59 Läst 204493 gånger Totalt 7091 svar
    BF 21 Mars 2014 ❤

Oj, inte dåligt
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014