• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • zizuna

Eller någon som bor i Lund som vill ses när brbisarna tittat ut. Är ju ej min första barn men min första son ;)

• biodynamisk
    SEM skrev 2014-01-18 20:25:29 följande:
    Hellu!

Någon som känner till afa försäkringen? Att höja upp sin mammapeng 10 % om jag ha fattat det rätt??

Bet inte om ngn svarat på detta men det som gäller är: Om du är ansluten till ett LO- förbund så får du ut en extra föräldrapeng som är 10% av din lön. Denna peng kan du ta ut i 6 månader och fram till att barnet är 18 månader. Ansöker gör man hos afa.

För mig är det lite tråkigt för vi hade denna f-peng redan innan via vårat avtal visserligen bara 5 månader men vi kunde ta ut pengen fram till barnet var 8 år. Om både jag och min sambo ska utnyttja alla sex månader så kan jag inte vara hemma mer än ett år. Det kanske jag inte är i vilket fall men valmöjligheten försvinner ju... Men nu har fler möjligheten när det gäller alla Lo-anslutna och det är ju bra!
  • MiCorazon

Är det bara jag som lider av obotlig sömnlöshet nu i tredje trimestern..vecka 33? Somnar oftast inte förrän halv två trots att jag går upp vid sju-åtta när sambon går till jobbet. Är så trött på dagarna och längtar efter sängen men när jag väl ligger där så piggnar jag till.
    Sen blir det tre toalettbesök innan uppgång och däremellan så blir det inte särskild kvalitetssömn heller zzzz.....vaknar varje gång jag vänder mig då jag ska försöka fösa över magen i samma takt som kroppen :)).... trött!

• MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-19 19:46:42 följande:
    Är inne & läser i tråden "BF januari 2014". Här är en tjej som skriver om sin förlossning. Ge mig en sån förlossningen så är jag på. Hej igen, här kommer min förlossning i korta drag. Min slempropp gick ju i fredags trodde jag, visade sig vara en mikroskopisk del av den propp min kropp producerat och den fortsatte komma under hela öppningsskedet i riklig mängd minst sagt. Ursäkta otrevlig detalj men detta var jag inte beredd på att känna mig som en manet under väldigt många timmar. Mitt vatten gick en timme efter jag kom in som en total överraskning för alla och orsakade ett sjöslag utan dess like. Jag var ju konstaterat att ha mycket vatten via TUL men denna mängd var nåt helt otroligt. Oehört glad att det inte gick hemma eller i bilen. Jag skulle gå på toa och fick en plötslig värk med okontrollerade kontraktioner med resultatet av ett splash just när jag skulle dra upp byxerna. Hade fortfarande egna kläder på mig som hastigt byttes ut. Sen fortsatte det komma massor i varje värk och jag satt i en vattenpöl (ville sitta upp genom värkarna de första timmarna då det gjorde mycket ondare att ligga). I övrigt var det en toppenförlossning om än lite lång pga av att det stannade av lite med EDA. Körde 3-5 cm på fyra timmar helt utan smärtlindring. Bebben fortsatt inte nedsjunken eller fixerad när vi började. Sen 5-8cm på ca 8 med EDA som tog bort all smärta så att man bara kände att det drog men inte smärta. Under denna tid fick jag värkstimulerande dropp som ökades med tiden. Gick, satt på boll osv men allt gick mycket långsamt. Sen från 8cm till mål gick allt jättefort. Gick på toa och när jag kom tillbaka ändrade värkarna helt karaktär. Fortfarande inte ont men tryckte på så att jag trodde jag skulle sprängas. Andades igenom värkarna. Hade så pass bra smärtlindring att krystvärkarna uteblev spontant utan jag fick istället krysta på instruktion och på kommando. Det gick alldeles utmärkt. Kanske fem krystvärkar, 16 minuter och en stadig bebis ramlade ut. Lite tagen av det snabba förloppet fick hon och pappa några minuter i akutrummet men där behövdes inte mer än lite rubbning med handduk."
    Den där förlossningen känns ju himla skön, om man nu kan skriva så haha, nä men den lät ju faktiskt helt ok!  Epidural så fort jag kommer innanför dörrarna, ja tack! :)
  • zizuna

Ja har exakt samma problem fast jag sover 3 timmar åt gången får aldrig sammanhängande sömn.

MiCorazon skrev 2014-01-20 07:58:43 följande:
    Är det bara jag som lider av obotlig sömnlöshet nu i tredje trimestern..vecka 33? Somnar oftast inte förrän halv två trots att jag går upp vid sju-åtta när sambon går till jobbet. Är så trött på dagarna och längtar efter sängen men när jag väl ligger där så piggnar jag till.

Sen blir det tre toalettbesök innan uppgång och däremellan så blir det inte särskild kvalitetssömn heller zzzz.....vaknar varje gång jag vänder mig då jag ska försöka fösa över magen i samma takt som kroppen :)).... trött!

• MiCorazon

Förresten, vill tipsa om att ni får fina babygåvor/babybox från Apoteket Kronan, Apoteksgruppen och Babyproffsen om ni går in och reggar er där. Har hämtat ut från alla tre och har nu bra apoteksgrejor, nappar, nappflaskor etc etc till babyn - helt GRATIS :) 

• jesspett
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 09:23:24 följande:
    Var köpte ni täcke & kudde till säng & vagn?

Jag köpte täcke och kudde till sängen på hemtex innan jul. De hade en 25% rabatt på allt-kampanj så passade på! Köpte även ett set påslakan och lakan. 

Till vagnen tänker jag att åkpåsen + overall räcker i början och att en filt räcker sen i sommar =)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014