ananas86 skrev 2014-01-19 10:30:08 följande:
Är lite sen i diskussionen, men måste säga att ni alla är så kloka och skriver så bra saker! :)
Ang. vikt har jag alltid varit smal. När jag var yngre var jag lite obehagligt smal och alla runt omkring oroade sig för att de inte trodde att jag åt något.
Sen gymnasiet har jag varit lite mer "lagom" smal.
Jag har gått upp ca 11 kg sen innan jag blev gravid (9 kg sen inskrivningen)
Känner mig egentligen bekväm med det, men får ständigt höra hur liten jag/magen är!
Nu det senaste har mina arbetskamrater börjat fråga om bebis verkligen växer som h*n ska.
Har ju gjort både TUL och kollat SF-mått och allt ser bra ut, men ändå blir jag orolig pga av alla kommentarer.
Skulle behöva höra från BM ungefär varannan dag att allt ser toppen ut, för att inte ta åt mig av alla kommentarer.
Jag tycker det är skönt att inte vara så stor, även om jag ibland kan fundera på om jag borde äta mer/oftare.
Hur ofta/mycket/vad äter ni andra på en dag?
Nu när vi bor hos svärmor kan jag inte riktigt bestämma vad och när jag ska äta, utan måste anpassa mig ganska mycket. Sen har jag väldigt oregelbundna arbetstider och det gör också att matvarorna blir oregelbundna.
Irriterar mig att jag påverkas av arbetskamraternas kommentarer!
Men nästa helg ser det ut som vi äntligen kan flytta in i vårt hus! :D (efter två månaders renovering)
Ska bli helt underbart skönt! Då kan jag äta hur, när och vad jag vill och kommer säkert gå upp i vikt en massa mer då! :P
Har samma problem, har också liten mage. Men alla mått är perfekta.
Man är ju trygg i att allt är bra tills man får höra kommentarer från andra om att man har liten mage osv.
Jag satt precis och funderade på det där med mat. Man ska ju enligt livsmedelsverket äta två matiga mellanmål/dag. Det gör inte jag! Jag äter:
Frukost: 2 mackor med smör/ost, te & en skål med yoggi
Lunch: Typ vanlig husmanskost & någon grönsak
Mellanmål: TYVÄRR oftast skräp såsom fika men ibland morotsstavar/macka
Kvällsmat: Det som blivit över från lunchen samma dag
Kvällsmål: Oftast inget eller en skål med yoggi, ibland grönsaker/någon frukt
Känner att jag äter alldeles för dåligt. Men KAN det påverka barnet så mycket?
Det finns ju dem som knappt äter något alls och ändå får normala barn.
I början av graviditeten när jag mådde så illa hela tiden var jag super orolig att bebisen skulle få för lite näring.
Läste att man ABSOLUT inte ska banta. Men att banta är ju nästan som att kräkas i 15 veckor då jag knappt åt någonting. Men ändå verkar min bebis normal.
Du får försöka att inte ta åt dig vad alla säger om din mage. Alla är olika. På föräldrakursen som vi går på fins de dem som har magar så stora som man undrar om de gått över tiden. Sen var det en tjej som skulle ha barn om 5 veckor som hade pytteliten mage. Så alla är vi olika. och unika.
Sålänge BM säger att det är normalt så är det så!
Lyssna inte på dem andra!