• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Mia86gbg

Jag har alltid ätit mycket. Började redan i tonåren, då åt jag massor för jag tränade så mycket. Sen har det suttit i så jag har nog alltid ätit lite för mycket..så nu äter jag precis samma som innan och sen några veckor tillbaka tar jag alltid en banan eller en tallrik fil innan jag lägger mig.

• ananas86

Vi har inte köpt/fått en enda bebisgrej ännu, all fokus har legat på att renoveringen ska bli klar innan mini kommer..

Men nästa vecka ska vi kolla hos min mamma vad hon har kvar efter min 16-åriga syster. Sen blir det Ullared på söndagen! :)

T.o.m min sambo (som aldrig stressar upp sig över något) börjar känna att vi har kort tid på oss att fixa allt nu! Men egentligen behöver man inte ha allt klart innan bebis kommer, vi ska t ex vänta med att fixa barnrummet..

Mini kommer ändå sova i sin säng i vårt rum i början, så just nu håller vi på att fixa vårt sovrum..

Vi hade namnen klara, Alice Rozia eller William Gustav, men nu börjar jag bli osäker.. Alla säger att jag har en typisk "pojkmage" så har börjat fundera på andra pojknamn, men vi hittar inget vi är helt nöjda med..

Det var ju en fin idé att titta mer på vad namnen betyder! :) Det kanske kan hjälpa oss att välja..

• ananas86
    Mia86gbg skrev 2014-01-19 10:49:22 följande:
    Jag har alltid ätit mycket. Började redan i tonåren, då åt jag massor för jag tränade så mycket. Sen har det suttit i så jag har nog alltid ätit lite för mycket..så nu äter jag precis samma som innan och sen några veckor tillbaka tar jag alltid en banan eller en tallrik fil innan jag lägger mig.

Kom på att jag antagligen ser mindre ut och äter mindre nu eftersom jag inte tränar längre..

Alla muskler jag byggt upp under de senaste två åren på gymmet har försvunnit! :(

Har inte haft varken tid eller ork att träna senaste två månaderna!

När jag tränar mår jag mycket bättre, min kropp känns starkare och jag får mycket större matlust!

Nä, nu måste jag äta frukost, magen kurrar! :)
  • kucke

Ananas86: Du skall verkligen inte ta åt dig andras dumma kommentarer. Förstår att de menar väl, men tror inte folk egentligen förstår hur mycket oro deras åsikter kan skapa.

Lita på din BM, säger hon allt är bra så är de det :)

Jag kan säga att jag alltid ätit för 2 personer och folk förundras hur en sådan liten person som jag kan vräka i mig portioner för en hel karl. Är alltid den som äter upp mina vänners rester när vi är ute och äter :P

Min syster är likadan och vi vräker i oss mat, godsaker och allt som det inte fanns någon morgondag :D Min syster har liksom dig alltid varit jätte smal, men har aldrig tagit åt sig kommentarer om det. Hon kan äta precis allt och går aldrig upp i vikt, en enorm ämnesomsättning och tror hon vägt lika mycket sen högstadiet. 27 år nu.

Jag däremot går upp i vikt, men har istället alltid varit väldigt aktiv och promenerat/joggat 6 dagar i veckan. För äta allt jag vill gör jag inte avkallelse på, då rör jag mig istället mer :)

Har gått upp 12 kg och gissar jag lär sluta på minst 15 kg extra. Eftersom jag är så jätte kort så syns det och det har bara satt sig på magen och rumpan. Tyvärr är rumpan nu enorm som en elefantbutt!

• TomMon

Jag får också höra att jag är liten, det tar jag som något bra då jag alltid varit nojjig över att bli tjock. Äter mycket mer än vanligt nu som gravid, däremot lade sig sockersuget strax innan v 30 och då lyssnade jag på det och äter mest frukt om suget kommer nu.

• Sirek

I och med att jag nog fått grav.diabetes så har jag dragit ner på kolhydrater. Som icke gravid åt jag gi men kunde ändå unna mig efterrätt eller chips på helgen.

Nu har jag gått tillbaka till gi igen vilket resulterat i att jag gått ner nästan 2 kg på 2 veckor. Så total viktuppgång sen plusset är 3,1 kg och är i vecka 34. Dock startade jag på 86,7 kg till mina 170 cm och väger idag 89,8 kg. Jag antar att det är mycket vätska som gått ur kroppen för äter ju 3 ggr om dagen + 1-2 mellanmål. Promenerar minst 30 min varje dag om inte vädret är urkasst. Någon annan som börjat gå ner det senaste? Är inte illamående och kräks inte. Ska till bm på fredag så får prata med henne då. Blir lite fundetsam bara på om jag gör något fel. Men det är fasen inte lätt att undvika att förvärra min grav. diabetes (som räknas som mildast av 4 steg) och samtidigt följa kostråd för gravida :(

• TomMon

Apropå namn så är vi fortfarande inte överens, vi får väl se vad hon är för en på BB! :)

• Hallonpaj88

Vi gillar Loke så hoppas han ser ut som en liten Loke :)

Idag håller vi på och tvättar alla bebiskläder. Så mysigt att få hänga in sen!

• TomMon

Och apropå konstiga drömmar så hade jag eldigt sex med Mads Mikkelsen i natt! :D Saknar nog verkligen sex...! Haha!

• Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2014-01-19 10:30:08 följande:
    Är lite sen i diskussionen, men måste säga att ni alla är så kloka och skriver så bra saker! :)

Ang. vikt har jag alltid varit smal. När jag var yngre var jag lite obehagligt smal och alla runt omkring oroade sig för att de inte trodde att jag åt något.
    Sen gymnasiet har jag varit lite mer "lagom" smal.

Jag har gått upp ca 11 kg sen innan jag blev gravid (9 kg sen inskrivningen)
    Känner mig egentligen bekväm med det, men får ständigt höra hur liten jag/magen är!
    Nu det senaste har mina arbetskamrater börjat fråga om bebis verkligen växer som h*n ska.
    Har ju gjort både TUL och kollat SF-mått och allt ser bra ut, men ändå blir jag orolig pga av alla kommentarer.

Skulle behöva höra från BM ungefär varannan dag att allt ser toppen ut, för att inte ta åt mig av alla kommentarer.

Jag tycker det är skönt att inte vara så stor, även om jag ibland kan fundera på om jag borde äta mer/oftare.

Hur ofta/mycket/vad äter ni andra på en dag?

Nu när vi bor hos svärmor kan jag inte riktigt bestämma vad och när jag ska äta, utan måste anpassa mig ganska mycket. Sen har jag väldigt oregelbundna arbetstider och det gör också att matvarorna blir oregelbundna.

Irriterar mig att jag påverkas av arbetskamraternas kommentarer!
    Men nästa helg ser det ut som vi äntligen kan flytta in i vårt hus! :D (efter två månaders renovering)
    Ska bli helt underbart skönt! Då kan jag äta hur, när och vad jag vill och kommer säkert gå upp i vikt en massa mer då! :P
    Har samma problem, har också liten mage. Men alla mått är perfekta.
    Man är ju trygg i att allt är bra tills man får höra kommentarer från andra om att man har liten mage osv.
    Jag satt precis och funderade på det där med mat. Man ska ju enligt livsmedelsverket äta två matiga mellanmål/dag. Det gör inte jag! Jag äter:

Frukost: 2 mackor med smör/ost, te & en skål med yoggi
    Lunch: Typ vanlig husmanskost & någon grönsak
    Mellanmål: TYVÄRR oftast skräp såsom fika men ibland morotsstavar/macka
    Kvällsmat: Det som blivit över från lunchen samma dag
    Kvällsmål: Oftast inget eller en skål med yoggi, ibland grönsaker/någon frukt

Känner att jag äter alldeles för dåligt. Men KAN det påverka barnet så mycket?
    Det finns ju dem som knappt äter något alls och ändå får normala barn.
    I början av graviditeten när jag mådde så illa hela tiden var jag super orolig att bebisen skulle få för lite näring.
    Läste att man ABSOLUT inte ska banta. Men att banta är ju nästan som att kräkas i 15 veckor då jag knappt åt någonting. Men ändå verkar min bebis normal.

Du får försöka att inte ta åt dig vad alla säger om din mage. Alla är olika. På föräldrakursen som vi går på fins de dem som har magar så stora som man undrar om de gått över tiden. Sen var det en tjej som skulle ha barn om 5 veckor som hade pytteliten mage. Så alla är vi olika. och unika.
    Sålänge BM säger att det är normalt så är det så!
    Lyssna inte på dem andra!Hjärta

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014