• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • biodynamisk

Mina ringar fick jag ta av för länge sedan ha, ha!! Sover numera med handskenor då jag fått kapraltunnelsyndrom pga av svullnaden

• Ziiah
    biodynamisk skrev 2014-01-20 20:29:26 följande:
    Mina ringar fick jag ta av för länge sedan ha, ha!! Sover numera med handskenor då jag fått kapraltunnelsyndrom pga av svullnaden
    Ajdå, låter riktigt jobbigt... Men det blir bättre när bebis är ute sen eller?? 
  • MiCorazon

Jag har ansökt för tre månader from 1 mars. Eftersom fks hemsida är helt ur kontroll just nu så stod det att jag inte hade några dagar kvar att ta ut och lite andra felaktigheter men skickade iväg ansökan ändå eftersom de informerade om att inte mycket stämmer i deras text just nu. Det gör ju inte det lättare för oss förstagångsmammor när det redan är förvirrande! :)

Har sökt fem dagar i veckan så får vi testa och se om det räcker eller blir över och kanske ändra till fler eller färre dagar efterhand.

Hur många dagar i veckan har ni tänkt er första månaderna?

• Ms TomCat

Herregud, här får man minsann inte vara borta en dag för då missar man ju massor!!! Jag är trött på att jobba, men samtidigt vill jag inte bara gå hemma heller för då går tiden så långsamt. Jag planerar gå hem tre veckor innan bf, så ska jobba hela februari också *suck*... Är så otålig nu och vill bara ha min bebis!!! ;) Det enda eksem eller utslag jag fått är värmeutslag mellan tuttarna, snackaom i-lands problem eller? Tittarna har vuxit så mycket och bhn klämmer ihop dem och bildar en riktig opera-sångerska-klyfta, så mellan boobisarna kliar det och svider :( Vår emmaljunga hämtas vecka 8 så jag får vänta ett tag till. Just nu får jag tiden att gå genom att välja blöjhink, vilken väggdekal som ska sitta ovanför spjälsängen, och vilken rumpkräm som är bäst att inhandla till lill-killen så att "boppen" inte blir röd och trillar av haha ;)

• Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-01-20 20:39:52 följande:
    Jag har ansökt för tre månader from 1 mars. Eftersom fks hemsida är helt ur kontroll just nu så stod det att jag inte hade några dagar kvar att ta ut och lite andra felaktigheter men skickade iväg ansökan ändå eftersom de informerade om att inte mycket stämmer i deras text just nu. Det gör ju inte det lättare för oss förstagångsmammor när det redan är förvirrande! :) Har sökt fem dagar i veckan så får vi testa och se om det räcker eller blir över och kanske ändra till fler eller färre dagar efterhand. Hur många dagar i veckan har ni tänkt er första månaderna?

Står samma på min sida att jag inte har dagar heller. Jag har inte tagit ut en enda dag så det verkar väldigt konstigt. Min kompis gav tipset att ansöka en månad i taget när man ändå betalar räkningar. Då kan man stämma av om man behöver ta ut fler eller mindre dagar nästa månad. Jag ska ansöka nu i veckan & för mars & april. Tänkte testa 4 dagar/veckan. Min man ska fylla i blanketten & överlåta dagar till mig. Sen ska han anmäla att han ska bli pappa & lämna in inkomstuppgift med.
  • Zobeideh

Har inte kommit så långt så jag satt den runt kedja än. Ska se om jag hittar någon kedja jag kan ha den i :)

Jag väntar fortfarande svar från mitt gamla jobb. Dem skulle tydligen skicka in papper om min inkomst som jag hade när jag jobba där. Men de verkar gå VÄÄÄÄÄLDIGT segt. Så har än så länge inte gjort något mer än de. Fattar inte va jag ska göra riktigt. Går jag in på sidan så står där planera din mammapenning eller något sånt men fattar inte om jag ska ordna med de nu och hur jag ska gå tillväga. Enligt fk va de ingen panik med de. Nu skulle jag bara vänta in att lönekontoret på mitt jobb skicka in papperna sen kunde jag ordna med de.

Men jag börjar få lite små panik när allt bara står stilla.

• Hallonpaj88
    MiCorazon skrev 2014-01-20 20:39:52 följande:

Jag har ansökt för tre månader from 1 mars. Eftersom fks hemsida är helt ur kontroll just nu så stod det att jag inte hade några dagar kvar att ta ut och lite andra felaktigheter men skickade iväg ansökan ändå eftersom de informerade om att inte mycket stämmer i deras text just nu. Det gör ju inte det lättare för oss förstagångsmammor när det redan är förvirrande! :)

Har sökt fem dagar i veckan så får vi testa och se om det räcker eller blir över och kanske ändra till fler eller färre dagar efterhand.

Hur många dagar i veckan har ni tänkt er första månaderna?

Jaha den detaljen att det var fel på hemsidan missade jag så var helt vansinnig igår haha, har nämligen världens sämsta tålamod ;)

Vi sökte för mig mellan 17/2-14 till 31/3-15 och 5 dgr i veckan. Får se hur mkt pengar man får och hur många dagar vi får kvar och eventuellt ändra sen. Ska försöka gå på lägstanivå dagar fram till sommaren 2015 och sen ta semester när sambon tar över föräldradagarna.

Men jag fattar ingenting känner jag så det får bli som det blir.
  • MiCorazon
    Ms TomCat skrev 2014-01-20 20:44:14 följande:
    Herregud, här får man minsann inte vara borta en dag för då missar man ju massor!!! Jag är trött på att jobba, men samtidigt vill jag inte bara gå hemma heller för då går tiden så långsamt. Jag planerar gå hem tre veckor innan bf, så ska jobba hela februari också *suck*... Är så otålig nu och vill bara ha min bebis!!! ;) Det enda eksem eller utslag jag fått är värmeutslag mellan tuttarna, snackaom i-lands problem eller? Tittarna har vuxit så mycket och bhn klämmer ihop dem och bildar en riktig opera-sångerska-klyfta, så mellan boobisarna kliar det och svider :( Vår emmaljunga hämtas vecka 8 så jag får vänta ett tag till. Just nu får jag tiden att gå genom att välja blöjhink, vilken väggdekal som ska sitta ovanför spjälsängen, och vilken rumpkräm som är bäst att inhandla till lill-killen så att "boppen" inte blir röd och trillar av haha ;)
    haha mina tuttar är nästan lika små som innan, men tror de har vuxit en storlek iallafall men märks knappt tycker jag :)) sambon frågade för ett tag sen när mina bröst ska bli stora :D jag lovade honom en storlek till efter förlossningen när man ska amma. Har förstått att de sväller ytterligare då! Skämt åsido :)

Jag börjar bli kluven i vårt val av barnvagn. Har varit bensäker på Brio go iom att den har ganska högt chassi (vi är båda långa så ganska skönt att inte behöva böja sig så mycket när man lyfter bebisen), den verkar smidig och lätt att packa in i bilen, den väger inte så mycket och funkar bra i stan och på långprommisar.

Men läser att många här har valt Kronan eller Emmaljunga. Och börjar bli nyfiken och ska kanske göra en ny "marknadsundersökning" innan vi bestämmer oss helt och hållet.
    Vad är era förutsättningar och kriterier för den vagn ni valt?

Vi bor som sagt i stan men har nära till strandpromenad och asfalterade stigar etc så behöver ingen mumbojumbo som passar terräng direkt. Sen har vi bil och behöver bildel och något som är lätt att packa ihop och slänga in i bagaget.

Vad tycker ni? Brio go, emmaljunga eller kronan????

Hej barnvangsdjungel phuuuu :)
  • MiCorazon
    Hallonpaj88 skrev 2014-01-20 20:54:16 följande:
    Jaha den detaljen att det var fel på hemsidan missade jag så var helt vansinnig igår haha, har nämligen världens sämsta tålamod ;)

Vi sökte för mig mellan 17/2-14 till 31/3-15 och 5 dgr i veckan. Får se hur mkt pengar man får och hur många dagar vi får kvar och eventuellt ändra sen. Ska försöka gå på lägstanivå dagar fram till sommaren 2015 och sen ta semester när sambon tar över föräldradagarna.
    Men jag fattar ingenting känner jag så det får bli som det blir.
    Ja jag kommer nog också ändra efterhand beroende på hur man klarar ekonomin.

Det jag inte riktigt förstått är det här med lägstanivå, hur mycket mindre får man jämfört med det "normala"?? Vet att man ska försöka spara högsta nivå till efter ett år så man har dessa då....eller hur? Och använda lägstanivån i förstahand innan ett år gått?

just nu har jag bara sökt högsta nivå, fem dagar i veckan i två eller om det var tre månader......

ja som sagt, förvirrande!
  • Hallonpaj88
    MiCorazon skrev 2014-01-20 20:59:30 följande:
    Ja jag kommer nog också ändra efterhand beroende på hur man klarar ekonomin.

Det jag inte riktigt förstått är det här med lägstanivå, hur mycket mindre får man jämfört med det "normala"?? Vet att man ska försöka spara högsta nivå till efter ett år så man har dessa då....eller hur? Och använda lägstanivån i förstahand innan ett år gått?

just nu har jag bara sökt högsta nivå, fem dagar i veckan i två eller om det var tre månader......

ja som sagt, förvirrande!
    Överlämnar den frågan till nån annan. Jag trodde man fick välja ang lägsta eller högsta nivådagar. Jag tänkte ta högsta nivå första året och sen lägsta när man kommit in i det, och vi flyttar i höst så ville se hur det går med nya hyran först.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014