• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa

Jag som hittills alltid svarat att jag mår oförskämt bra när folk frågat, känner inte likadant idag. 

- Jag är mer förvirrad än vanligt
    - Det är en pärs att resa sig från soffan/sängen eller sätta på sig strumpor/skor 
    - Jag är konstant kissnödig (det har jag sluppit tidigare)
    - Allt tar längre tid än vanligt 
    - Mina höfter/fogar klarar inte en hel dag
    - Fötterna är svullna och ömma trots stödstrumpor
    - Det enda jag vill ha på mig är mjukisbyxor
    - Min hud är extremt torr
    - Dessutom har jag också åkt på en vagel i ögat

MEN, mycket är fortfarande väldigt positivt. Jag känner mig stark. Jag känner mig kvinnlig. Jag vill ha mer sex än någonsin. Mina händer är inte alls svullna. Folk säger att graviditeten klär mig. Grodan sparkar för det mesta. Jag sover fortfarande mestadels väldigt bra. Min sambo och jag är mer kära i varandra än någonsin. Det försöker jag fokusera på nu.

• Längtanefterlilladig

Jag går in i vecka 33 på torsdag Gravid
    Jag är;

Trött både kroppsligt & i huvudet
    Svårt att böja mig ner
    Känns som ett bowlingklot mellan benen
    Börjar få svullna vader & fingrar
    Huvudvärk
    Mycket sparkar på revbenen
    Ömmande & blödande tandkött
    Drar och sliter i ljumskarna & känns obekvämt att sitta
    Varm/kall om vartannat
    Hungrig ofta men äter extremt långsamt
    Orolig inför förlossningen & känner mig stressad
    Halsbränna & sura uppstötningar
    Ont i ryggen (mellan skuldrorna, speciellt nattetid)
    Brösten läcker bröstmjölk eller råmjölk varje natt MYCKET
    Kliande utslag på magen & armarna

• MagdalenaZ

Jag har inte skrivit så mycket, men jag har läst hela tiden. Jag är HELT slut, HELA tiden.. var hemma hela föra veckan.. sov bort den veckan, gick tillbaka till jobbet igår, men var hos läkaren som sjukskrev mig 50%. Blir faktiskt lite irriterad över hur sjukvården funkar, efter jag berättat mina krämpor: konstant huvudvärk, trött och hängig och gör ingenting förutom att jobba och gå hem. Helgerna går ut på att sova så mkt som möjligt .. 
    Då frågar läkaren mig: Hur länge vill du vara sjukskriven? ... Öhh, är det inte läkarens uppgift att bedöma det?

Hur som helst, första dagen med 50% och jag kom hem kl 12 och sov till kl 16.. när ska den här tröttheten lägga sig? Jag har bra blodvärden, ingen urinvägsinfektion och inget fel på mig.. kan man vara så här trött bara av graviditeten? Ahh, just de.. foglossning har jag , fruktansvärd foglossning, vilket resulterade i foglossningsbälte som har kommit som levererats från himlen :)

Hur går det med Skåneträffen? Kan alla på helger? Jag har nämligen förslag.. 1 februari?

• Längtanefterlilladig
    MagdalenaZ skrev 2014-01-21 17:50:31 följande:
    Jag har inte skrivit så mycket, men jag har läst hela tiden. Jag är HELT slut, HELA tiden.. var hemma hela föra veckan.. sov bort den veckan, gick tillbaka till jobbet igår, men var hos läkaren som sjukskrev mig 50%. Blir faktiskt lite irriterad över hur sjukvården funkar, efter jag berättat mina krämpor: konstant huvudvärk, trött och hängig och gör ingenting förutom att jobba och gå hem. Helgerna går ut på att sova så mkt som möjligt .. 
    Då frågar läkaren mig: Hur länge vill du vara sjukskriven? ... Öhh, är det inte läkarens uppgift att bedöma det?

Hur som helst, första dagen med 50% och jag kom hem kl 12 och sov till kl 16.. när ska den här tröttheten lägga sig? Jag har bra blodvärden, ingen urinvägsinfektion och inget fel på mig.. kan man vara så här trött bara av graviditeten? Ahh, just de.. foglossning har jag , fruktansvärd foglossning, vilket resulterade i foglossningsbälte som har kommit som levererats från himlen :)

Hur går det med Skåneträffen? Kan alla på helger? Jag har nämligen förslag.. 1 februari?
    Ja,jag tror man kan vara så trött av graviditeten. Vad säger din BM?
    Får du i dig alla vitaminer och så?

Jag får hoppa träffen tyvärr, är lite i ekonomisk knipa och har inte råd att åka någonstans. Dessutom uppbokad nästan alla helger fram tills slutet av februari (hur man nu alltid lyckas med det)
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2014-01-21 17:50:31 följande:

Åh fy vad hemskt att vara så trött hela tiden, men skönt med sjukskrivning. Jag jobbade halvtid sista månaden jag jobbade, och började känna skillnad efter en vecka ungefär. Innan var jag precis som du, döds trött bara jobba sen hem och sova. Passa på och vila en stund efter jobbet så har du om ett par dagar lite mer energi på kvällen :)
  • Zobeideh

Jag e tyvärr uppbokad den 1/2
    Har knappt några lediga dagar i februari. Mycket som händer så om ni andra bestämmer så får jag se om jag kan hänga med den dagen som väl bestäms.

• Hallonpaj88

Jag är i vecka 33 och skriver en lista, haha:

*Halsbränna och sura uppstötningar varje kväll jag lägger mig och efter frukost

*Fortfarande ont i svanskotan och rygg (foglossning)

*hungrig KONSTANT

*svullna ben, fötter o fingrar

*trött!!!! Men sover inge bra på nätterna ändå

*kissar en gång i timmen o varannan på nätterna

*svettas hela tiden - hurra för minusgrader!

*andfådd och hjärtklappning

*känner mig jättetung och begränsad

Idag fick jag den första sammandragningen som gjorde ont. Passade på att öva på andningen ;)

Kan det vara förvärkar? Tycker jag hört att de kan börja tidigt utan att nått är på G.

• Heene

Om jag lyssnar på kroppen så mår jag bra. Gör jag saker som jag vet att kroppen protesterar mot så mår jag skit!.
    Sen har man ju självklart det där små sakerna som man kan klaga på trots att man egentligen mår bra och mår säkert bättre än de flesta.
    Sammandragningar dagligen, speciellt på jobbet och när jag är ute och går, iaf om jag rör mig snabbare än en snigel =P
    jobbar jag för mkt så får jag fruktansvärt ont i bäckenet på kvällen. jobbar jag bara lite så känns det inte av alls så tror inte att det är foglossning.
    halsbränna får jag lite då och då men det har hittills inte vart mkt och gett med sig fort av sig själv.
    Har svårt att böja mig ner. jobbigt när man har hundar att plocka efter på promenaderna.
    Får också jätteont i hälarna om jag inte har inneskor på mig. gissar att det är den snabba viktuppgången som är boven.
    andfådd vid ansträgning, men inget som stör mig och det har dessutom blivit bättre senaste månaderna.
    Tröttare än vanligt men det är ändå mkt bättre än början av graviditeten. Tror tom att kissnödigheten också har blivit lite bättre tack och lov =)
    och så får jag ont mellan skulderbladen när jag sitter ner för mkt.

Egentligen är det enda som stör mig en hel del att jag inte kan jobba så mkt som jag skulle vilja.

• TomMon

Stör mig också på att inte kunna jobba...

V 33 här, mina krämpor:

- galet trött

- ont i ligament, känns som håll

- blodtrycksfall

- ont mellan revbenen, typ sura uppstötningar som aldrig kommer upp

- illamående om jag äter för mycket eller för lite

- hungrig hela tiden

- 4-5 sammandragningar i timmen, om jag inte vilar så går de över till att bli smärtsamma

- påverkad livmodertapp (känns ju inget men tvingar mig att ta det luuuuugnt)

- vaknar av kramp i vader

- nästäppa

Kommer säkert på fler saker men tycker nog att detta räcker och blir över! :D

• Zobeideh

Glömde det jag känt av sen jag plussa och de e nästäppan. Utan nässpray går jag under!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014