• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Awanata

Ska era karlar vara hemma något? Jag ser att ni har börjat skriva om ledigheten men jag har inte gått tillbaka och tittat. Vi har planerat att jag ska vara hemma nu från 14 februari tills 1 oktober eller 1 november. Sen går vi in och är hemma ca 50% var tills lillan börjar skolan. Vi delar upp veckorna antagligen så det blir mycket ledighet hur vi än vänder och vrider på det

• Mia86gbg

Jag är hemma till mars 2015 och sen är min man hemma till januari 2016. Lite beroende på när vi får dagisplats på det dagiset vi vill ha.

• carina87
    majsa88 skrev 2014-01-21 01:34:21 följande:

Just den 8 feb kan jag inte :( men vad sägs om 15 feb?

Majsa, om det är fika i Sthlm du funderar på

, spana in länken i TS-inlägget :)
  • LillsmurfanLisa
    Awanata skrev 2014-01-21 09:16:55 följande:
    Ska era karlar vara hemma något? Jag ser att ni har börjat skriva om ledigheten men jag har inte gått tillbaka och tittat. Vi har planerat att jag ska vara hemma nu från 14 februari tills 1 oktober eller 1 november. Sen går vi in och är hemma ca 50% var tills lillan börjar skolan. Vi delar upp veckorna antagligen så det blir mycket ledighet hur vi än vänder och vrider på det
    Jag kommer att vara hemma året ut, sen tar min kille över. Troligtvis blir han hemma ett halvår men det beror på förskoleplats (får vi plats mellan april-juni tar vi den, vilket iofs inte är så sannolikt). Annars är jag ändå långledig över sommaren (lärare) och då skolar vi in på förskolan i augusti 2015. 
  • Emelie e
    anaconda skrev 2014-01-20 22:01:43 följande:
    nej de kan han inte söka nu de görs i efterhand då man inte vet när barnet kommer. ang om han ska överföra sina dagar till dig vet ja inget om då vi tänker dela upp våra dagar lika mycket.

jag har planerat hemma bara om våra 30 gemensama dagar och vi kommer vara hemma väldigt mycket från maj till 2 januari 2015. 
    Jag har fattat det som att pappan ansöker om de dagarna när barnet är fött, då man annars inte vet. Däremot kan man ju i förhand skriva på papperena som visar att man är pappa till barnet. Har ni gjort det eller väntar ni?
  • Längtanefterlilladig
    Emelie e skrev 2014-01-21 10:38:18 följande:
    Jag har fattat det som att pappan ansöker om de dagarna när barnet är fött, då man annars inte vet. Däremot kan man ju i förhand skriva på papperena som visar att man är pappa till barnet. Har ni gjort det eller väntar ni?

Min kompis sa att pappan ska ANMÄLA innan att han tänker ta ut 10 dagar. Men behöver inte ANSÖKA om det fören barnet är fött
  • MiCorazon

Ska pappan gå in på sitt egna bankid på hemsidan för att sköta sin föräldrapeng eller görs det via mammans fk sida??

• MiCorazon
    Ms TomCat skrev 2014-01-20 21:50:49 följande:

Ååå och en annan sak jag glömde. Emmaljunga har en smart sak de kallar quadrolift, den lägger du i sitt delen och voil'a du behöver INTE köpa luggdel till vagnen som du ändå bara använder fram till ca 6 mån ålder för när bebis blir mer vaken och kan sitta upp med stöd - vem fasiken vill då hela tiden ligga ner när man är ute och rullar. Så spara pengarna och köp bara vagn med sitt del,och lägg sedan i en hård- eller mjuklift i sitt delen. Eller som emmaljunga säljer - quadrolift som kan användas till fler ändamål än bara som liggdel i vagnen, öppna några blixtlås och liften blir en åkpåse när barnet är äldre :)
  • anaconda
    Emelie e skrev 2014-01-21 10:38:18 följande:
    Enligt familjerätten för Sigtuna, Upplands Väsby, Sollentuna (som är samma ställe för kommunerna) så rekommendera dom att komma och skriva papper om faderskapet efter barnet föds då de är lättare att skriva papper med ett person nummer på barnet annars måste man åka flera gånger helt i onödan enligt dom så vi kommer ringa familjerätten mör vi kommit hem från bb och boka tid för att fast ställa faderskapet! Fk säger att man kan lägga in 10 dagarna i efterhand, dom 10 dagarna kan man välja att ta ut någon gång under barnets första 60 dagar, så pappan måste inte vara hemma 10 första dagarna men oftast väljer man att göra så!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014