• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Awanata
    Emelie e skrev 2014-01-21 10:38:18 följande:
    Jag har fattat det som att pappan ansöker om de dagarna när barnet är fött, då man annars inte vet. Däremot kan man ju i förhand skriva på papperena som visar att man är pappa till barnet. Har ni gjort det eller väntar ni?

Vi ska skriva 11 februari
  • j3nnyy
    anaconda skrev 2014-01-21 11:27:21 följande:
    Enligt familjerätten för Sigtuna, Upplands Väsby, Sollentuna (som är samma ställe för kommunerna) så rekommendera dom att komma och skriva papper om faderskapet efter barnet föds då de är lättare att skriva papper med ett person nummer på barnet annars måste man åka flera gånger helt i onödan enligt dom så vi kommer ringa familjerätten mör vi kommit hem från bb och boka tid för att fast ställa faderskapet! Fk säger att man kan lägga in 10 dagarna i efterhand, dom 10 dagarna kan man välja att ta ut någon gång under barnets första 60 dagar, så pappan måste inte vara hemma 10 första dagarna men oftast väljer man att göra så!
    Vi ska skriva papprena imorgon, men behöver inte åka tillbaka utan bara ringa o meddela barnets personnr :) så konstigt att det är olika från kommun till kommun. Våran bm rekommenderade att göra det ifall att något skulle hända mig vid förlossningen så är de mycket lättare för pappan att få vårdnaden om bebisen direkt. (Vid t ex förlossnings depression o man behöver bli inlagd eller liknande)
  • anaconda

Konstigt att de inte är samma överallt! Men vi gör som dom sa!

Jobbigt med massa olika information samma sak från bm, fk o olika myndigheter man blir så less bara på allt!

• j3nnyy
    anaconda skrev 2014-01-21 13:01:29 följande:

Konstigt att de inte är samma överallt! Men vi gör som dom sa!

Jobbigt med massa olika information samma sak från bm, fk o olika myndigheter man blir så less bara på allt!

Ja verkligen. Man får nog lyssna på den man själv fått förstahandsinfo ifrån :p
  • LillsmurfanLisa

I stadsdelsförvaltningen Enskede/Årsta/Vantär (Stockholm) rekommenderas man också att ordna alla papper angående faderskapet innan förlossning, av samma anledningar som j3nnyy skrev om. När barnet sedan är fött meddelar man bara personnummer och behöver inte åka dit för ytterligare ett möte. 

Jag ska höra av mig till faderskapshandläggaren (ja, hon har den titeln) i veckan och boka tid för möte i februari, tänkte jag.

• LillsmurfanLisa

Som de flesta av er vet så pluggar jag till lärare och jag brinner för allas rätt till utbildning. Kanske finns det några till här inne som har lust att, bara genom att skriva under min insamling, skänker en skoltimme till en flicka i Guatemala. Skoltimmen bekostas av samarbetspartners till PLAN.

Gå in på länken och skriv under. Hur lätt som helst!

http://skoltimme.plansverige.org/competitions/212 

• MiCorazon

Tjejer, hur mår ni nu i dagarna? Alla måste vara runt v 30-35 va? Vecka 33 här.

Antingen är det influensan eller en rejäl förkylning på gång eller graviditetskrämpor/sjuklighet.... Känner mig så varm, svettig eller frusen, huvudvärk, konstant täppt (varit det halva graviditeten) trött men obekväm i kroppen och illamående...ja lite sjuklig helt enkelt. Och fick en jäkla vagel i ögat :(.. känner mig alltså inte så läcker just nu.. och FÖRVIRRAD! Fick för mig att vi hade föräldraträff hos bm idag, skällde lite på min sambo att han glömt det och inte tagit ledigt från jobbet. Åker dit själv och får en ond föraning :D...kollar med receptionisten och det är inte förrän i februari haha. Får vara lite extra snäll mot sambon ikväll tror jag...

Bebisen sparkar och snurrar så det känns skönt men har lite molvärk varje dag. Flytningarna har för en gångs skull blivit mindre, kors i taket! Känner mig inte som ett läckande såll längre :)... men är lite trög i magen och sover dåligt. Har nog aldrig stånkat och stönat så mycket i mitt liv som senaste veckorna. Varje gång jag ska resa mig upp så låter jag som en gammal gubbe ojojoj stånk och stön phuuu.

Ja, hur är det med era krämpor eller positiva kroppsupplevelser (finns visst tydligen såna också när man gravid)? Hur känner ni er? Hur mår ni?

• Zobeideh

Här börjar det bli tungt och jobbigt. Som ex idag gick vi på ikea för att köpa lite till barnrummet och en snabb tur sen in på väla. Brukar aldrig va problem men nu ligger jag här med enorma ryggsmärtor och ljumskarna känns vill jag lova! Hela kroppen värker. Magen e trög och sen igår har jag haft halsbränna. (Första gången och den skår till på stort!) ligger jag i soffan brukar jag få be sambon om hjälp för att komma upp haha börjar bli problem där. Ofta trött och ont i ryggen. Och hungern har börjat komma tillbaka. Fingrarna är svullna hehe så de e lite om mig :-P vecka 33 här med :)

• Emelie e
    MiCorazon skrev 2014-01-21 16:53:54 följande:
    Tjejer, hur mår ni nu i dagarna? Alla måste vara runt v 30-35 va? Vecka 33 här.

Antingen är det influensan eller en rejäl förkylning på gång eller graviditetskrämpor/sjuklighet.... Känner mig så varm, svettig eller frusen, huvudvärk, konstant täppt (varit det halva graviditeten) trött men obekväm i kroppen och illamående...ja lite sjuklig helt enkelt. Och fick en jäkla vagel i ögat :(.. känner mig alltså inte så läcker just nu.. och FÖRVIRRAD! Fick för mig att vi hade föräldraträff hos bm idag, skällde lite på min sambo att han glömt det och inte tagit ledigt från jobbet. Åker dit själv och får en ond föraning :D...kollar med receptionisten och det är inte förrän i februari haha. Får vara lite extra snäll mot sambon ikväll tror jag...

Bebisen sparkar och snurrar så det känns skönt men har lite molvärk varje dag. Flytningarna har för en gångs skull blivit mindre, kors i taket! Känner mig inte som ett läckande såll längre :)... men är lite trög i magen och sover dåligt. Har nog aldrig stånkat och stönat så mycket i mitt liv som senaste veckorna. Varje gång jag ska resa mig upp så låter jag som en gammal gubbe ojojoj stånk och stön phuuu.

Ja, hur är det med era krämpor eller positiva kroppsupplevelser (finns visst tydligen såna också när man gravid)? Hur känner ni er? Hur mår ni?
    Jag är i vecka 32 nu, jag har lite krämpor som jag antar att de flesta har just nu. Har ryggvärk till o från, ont i fötterna av svullnad, andfådd efter minsta lilla, trött och orkeslös..ja listan kan nog fortsätta men det är de jag har mest nu iaf. Kan inte äta för mycket i taget, blir lätt illamående om jag går hungrig.. men det är himla mysigt med sparkarna och då kan man stå ut med alla krämpor när man vet vad som kommer snart :)
  • MiCorazon

JA just det halsbrännan glömde jag, oftast kommer den på kvällen när jag ska lägga mig. Så blir alltid tandborstning och sen två Gaviscon som är det enda som hjälper.
    Andfådd och andnöd, yes! Svullen ja det med...och som ni säger...ryggont och molvärk. :) och trött trött trött!

Men snart är våra bebisar här! 

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014