• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Vi valde Emmaljunga Mondial duo combi. Dels för att den är stabil & hög för vi själva är långa. Dels för att den vunnit flera "bäst i test". Man kan använda vagnen upp till tre år. Det ingår sittdel då såklart. Själva liggsdelen kan du ta av & den går då att ställa på golvet & vaggar fram & tillbaka. Den har inbyggt solskydd i suffletten,svängbart styre, vi valde sportchassi med teleskopskaft & mycket mer. Du kan läsa mer här: www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_modell/Mondial_Duo_Combi-18.html

• anaconda
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 20:51:42 följande:

Står samma på min sida att jag inte har dagar heller. Jag har inte tagit ut en enda dag så det verkar väldigt konstigt. Min kompis gav tipset att ansöka en månad i taget när man ändå betalar räkningar. Då kan man stämma av om man behöver ta ut fler eller mindre dagar nästa månad. Jag ska ansöka nu i veckan & för mars & april. Tänkte testa 4 dagar/veckan. Min man ska fylla i blanketten & överlåta dagar till mig. Sen ska han anmäla att han ska bli pappa & lämna in inkomstuppgift med.
    jag fick till svars av fk att de står att vi inte har dagar kvar att ta ut (eller va de nu står ang dagarna) så kommer de stå så tills barnet fått ett personnummer, men man kan söka fp och så kommer dom godkänna dagarna. 
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • Längtanefterlilladig
    Emelie e skrev 2014-01-20 21:11:19 följande:
    Vad är det för uppgifter pappan ska fylla i? Inkomstuppgifter?? Jag ska ringa försäkringskassan imorgon så jag kan börja ansöka snart, då jag kommer gå hemma nu :)

Vi gick in på försäkringskassan & valde "planera föräldraledighet" där kan man fylla i om man är den andra partnern. Då stod det att pappan skulle ansöka & fylla i inkomstuppgift för att fastställa SGI. Men jag kan ha fel. Man ska iallafall meddela FK att man som pappa tänker ta ut dem där 10 första dagarna. Men att ansöka om pengarna gör man via telefon eller sms när bebis är född. Men jag kan ha fattat fel....
  • Ms TomCat
    Ms TomCat skrev 2014-01-20 21:41:18 följande:
    Det finns adepter till maxicosi, emmaljungas egna babyskydd men också brio babyskydd fungerar med vagnen :)

Ååå och en annan sak jag glömde. Emmaljunga har en smart sak de kallar quadrolift, den lägger du i sitt delen och voil'a du behöver INTE köpa luggdel till vagnen som du ändå bara använder fram till ca 6 mån ålder för när bebis blir mer vaken och kan sitta upp med stöd - vem fasiken vill då hela tiden ligga ner när man är ute och rullar. Så spara pengarna och köp bara vagn med sitt del,och lägg sedan i en hård- eller mjuklift i sitt delen. Eller som emmaljunga säljer - quadrolift som kan användas till fler ändamål än bara som liggdel i vagnen, öppna några blixtlås och liften blir en åkpåse när barnet är äldre :)
  • anaconda
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 21:42:28 följande:
    Vi valde Emmaljunga Mondial duo combi. Dels för att den är stabil & hög för vi själva är långa. Dels för att den vunnit flera "bäst i test". Man kan använda vagnen upp till tre år. Det ingår sittdel då såklart. Själva liggsdelen kan du ta av & den går då att ställa på golvet & vaggar fram & tillbaka. Den har inbyggt solskydd i suffletten,svängbart styre, vi valde sportchassi med teleskopskaft & mycket mer. Du kan läsa mer här: www.emmaljunga.com/se/Barnvagnar/Hitta_din_mo...
    vi köpte oxå en mondial DC med sportchassi och jag bara älskar den, kör runt den hemma hela dagarna typ =)  plus att den har varit bäst i test många gånger.
    BF 21 Mars 2014 ❤
  • anaconda

pappan kan inte söka om pappa ledigt föräns han är pappa på pappret som man oftast måste fixa efter barnets födelse. dock kan han gå in och söka sina 10dagar man får efter förlossningen. hel djungel de där med fk och ja börjar få lite bukt på de nu efter mååååånga samtal till fk och idag ringde en handläggare upp mig s ja fick extra bra hjälp

BF 21 Mars 2014 ❤
  • TomMon

Vi planerar att vara hemma till barnets tvåårsdag. Jag är hemma till och med sommaren 2015 och sedan är min man hemma efter det. Jag tar ut max tre dagar per v första året. Inga dagar alls under sommaren. Hoppas det räcker! :) Har använt fks planeringsverktyg och det verkar kunna gå ihop.

• Zobeideh

Så dessa 10 dagar ska han ansöka om nu? När säger ex jag till att jag ska ha hans dagar?

• anaconda
    Zobeideh skrev 2014-01-20 21:59:26 följande:
    Så dessa 10 dagar ska han ansöka om nu? När säger ex jag till att jag ska ha hans dagar?
    nej de kan han inte söka nu de görs i efterhand då man inte vet när barnet kommer. ang om han ska överföra sina dagar till dig vet ja inget om då vi tänker dela upp våra dagar lika mycket.

jag har planerat hemma bara om våra 30 gemensama dagar och vi kommer vara hemma väldigt mycket från maj till 2 januari 2015. 
    BF 21 Mars 2014 ❤
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014