• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Sirek

Micorazon, vi tog brio smile tror hjulen är lite större än på go, annars typ samma vagn. Emmaljunga gör jättefina vagnar också men tyckte de blev lite dyrt och att vagnarna kändes tunga så vi satsade på brio istället.

Det blir mest stadspromenader här med. Vi har bara en bil, och den kommer min man ta till jobbet så vill kunna ta pendeln till gbg eller en tur på kungsmässa utan att det blir för tungt.

• Emelie e
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-20 20:51:42 följande:

Står samma på min sida att jag inte har dagar heller. Jag har inte tagit ut en enda dag så det verkar väldigt konstigt. Min kompis gav tipset att ansöka en månad i taget när man ändå betalar räkningar. Då kan man stämma av om man behöver ta ut fler eller mindre dagar nästa månad. Jag ska ansöka nu i veckan & för mars & april. Tänkte testa 4 dagar/veckan. Min man ska fylla i blanketten & överlåta dagar till mig. Sen ska han anmäla att han ska bli pappa & lämna in inkomstuppgift med.
    Vad är det för uppgifter pappan ska fylla i? Inkomstuppgifter?? Jag ska ringa försäkringskassan imorgon så jag kan börja ansöka snart, då jag kommer gå hemma nu :)
  • Mia86gbg

Jag har haft klåda på armar och rygg under hela graviditeten. Fick höra om graviditetsklåda och frågade min BM men hon sa att det brukar inte visa sig förrän sent i graviditeten, typ v35, och brukar då visa sig genom klåda i handflator och fotsulor. Det var ju då inte det jag har men det skulle man kolla upp isåfall!

Jag har satt 1dag/vecka första 2 månaderna bara för att testa systemet. Jag kommer ju få en hel lön i slutet av mars och en halv i slutet av april så efter det ska jag känna efter hur mycket jag behöver ta, men ska försöka minimera det och bara leva på min mans inkomst.

Ang vagn är min uppfattning att kronan är bra men väldigt tung och klumpig. Ett av mina högsta kriterier var att vagnen skulle va smidig o lätt att fälla ihop o ta in i bilen, så då rök den.

• Ms TomCat
    MiCorazon skrev 2014-01-20 20:59:30 följande:
    Ja jag kommer nog också ändra efterhand beroende på hur man klarar ekonomin. Det jag inte riktigt förstått är det här med lägstanivå, hur mycket mindre får man jämfört med det "normala"?? Vet att man ska försöka spara högsta nivå till efter ett år så man har dessa då....eller hur? Och använda lägstanivån i förstahand innan ett år gått? just nu har jag bara sökt högsta nivå, fem dagar i veckan i två eller om det var tre månader...... ja som sagt, förvirrande!

Först och främst måste 180 dagar av hög nivåns dagarna användas ( fördelat på dig och pappan, eller på bara en person det väljer man själv). Därefter kan låg penning dagarna användas. När barnet fyller 12 månader måste man ta ut minst 5 ersättningardagar per vecka, för att behålla sin SGI (det som bestämmer hur mycket du ska få för 1 hög ersättningsdag vid föräldraledigt men också om du t.ex blir sjuk). Efter 12 månader behöver du alltså planera att ta ut 5 dagar per vecka om du fortsättningsvis ska vara hemma på heltid - du har rätt att blanda låg och högersättningsdagar för att få ihop 5 dagar per vecka...
  • Ms TomCat

Vi valde emmaljugo super nitro av följande anledningar: Inte den tyngsta vagnen i klassen. Fyra stadiga hjul, jämnt/parallellt placerade vilket eliminerar tippningsrisken. Stora hjul fram för att lättare kunna köra i snö. Vridbara hjul fram för enklare styrning (går även att sätta fast). Vagnen är hög nog (ser inte för liten ut när jag eller sambon går med den). Den är smal, smalare än de flesta andra vagnar, det gör att den är enkel att ta med på buss men också att lasta i bilen. Super nitro är dessutom lite längre i sitt delen än vad andra vagnar är, inte mycket kanske men ju större utrymme desto bättre då man kan använda den längre. Den är enkel att fälla ihop, behöver inte ta bort sitt eller liggdel för att fällas ihop. Tar lite plats ihopfälld också. Lastkorg under vagnen är enkel att komma åt och bra storlek, samt utrymme mellan korgen och sitt delen på vagnen. Kommer i massa olika färger. Har en lite sportig känsla med ställbara handtaget och det lätta chassit. Samt att man kan beställa shopping korg att ha på sidan av vagnen vid behov. Inbyggt solskydd och myggnät i sufletten var ett annat plus. :)

• MiCorazon
    Ms TomCat skrev 2014-01-20 21:25:13 följande:
    Vi valde emmaljugo super nitro av följande anledningar: Inte den tyngsta vagnen i klassen. Fyra stadiga hjul, jämnt/parallellt placerade vilket eliminerar tippningsrisken. Stora hjul fram för att lättare kunna köra i snö. Vridbara hjul fram för enklare styrning (går även att sätta fast). Vagnen är hög nog (ser inte för liten ut när jag eller sambon går med den). Den är smal, smalare än de flesta andra vagnar, det gör att den är enkel att ta med på buss men också att lasta i bilen. Super nitro är dessutom lite längre i sitt delen än vad andra vagnar är, inte mycket kanske men ju större utrymme desto bättre då man kan använda den längre. Den är enkel att fälla ihop, behöver inte ta bort sitt eller liggdel för att fällas ihop. Tar lite plats ihopfälld också. Lastkorg under vagnen är enkel att komma åt och bra storlek, samt utrymme mellan korgen och sitt delen på vagnen. Kommer i massa olika färger. Har en lite sportig känsla med ställbara handtaget och det lätta chassit. Samt att man kan beställa shopping korg att ha på sidan av vagnen vid behov. Inbyggt solskydd och myggnät i sufletten var ett annat plus. :)
    Åååh bra sälj! :) Blir lite intresserad nu och ska in och titta på den. Hur är det med bildel? Finns det till?
  • MiCorazon
    Ms TomCat skrev 2014-01-20 21:13:04 följande:

Först och främst måste 180 dagar av hög nivåns dagarna användas ( fördelat på dig och pappan, eller på bara en person det väljer man själv). Därefter kan låg penning dagarna användas. När barnet fyller 12 månader måste man ta ut minst 5 ersättningardagar per vecka, för att behålla sin SGI (det som bestämmer hur mycket du ska få för 1 hög ersättningsdag vid föräldraledigt men också om du t.ex blir sjuk). Efter 12 månader behöver du alltså planera att ta ut 5 dagar per vecka om du fortsättningsvis ska vara hemma på heltid - du har rätt att blanda låg och högersättningsdagar för att få ihop 5 dagar per vecka...
    Tack för bra förklaring!!! Tror jag börjar greppa det här nu...men låt mig återkomma om det blir förvirring här igen :)
  • Ms TomCat

Angående föräldraledigt - enkelt förklarat kan man tänka så här: vill ni spara dagar för att kunna vara ledig längre eller under en senare period (inom de första fyra levnadsåren dock!) så ska ni spara dagar under de första 12 månaderna. Efter 12 månader är ni fast att ta ut 5 dagar om ni vill vara hemma på heltid, eller t.ex. 2,5 dag för att vara hemma halvtid/ och jobba halvtid. Lägsta nivå dagar ger 180 kronor per dag (oavsett vilken inkomstnivå man har). Kom ihåg att det blev nya regler i januari 2014, vi har nu 195 dagar var (mamman och pappan), 60 av dessa 195 dagar är låsta till vardera förälder och kan inte överlåtas. Sedan har man 45 lägsta nivå dagar var, dessa kan överlåtas som man vill. När barnet fyller 4 år så kan mamma och pappa tillsammans spara 96 dagar som max. Så har ni 100 dagar sparade när barnet fyller 4 så försvinner 4 dagar och kan inte fås tillbaka. Så planera klokt, spara dagar i början, men gå inte bananas så ni har fler dagar kvar än vad ni gör av med fram till 4 års dagen. De 96 dagar man kan ha kvar (som maximalt) kan sedan användas fram till 12 års dagen.... :)

• Ms TomCat
    MiCorazon skrev 2014-01-20 21:31:41 följande:
    Åååh bra sälj! :) Blir lite intresserad nu och ska in och titta på den. Hur är det med bildel? Finns det till?

Det finns adepter till maxicosi, emmaljungas egna babyskydd men också brio babyskydd fungerar med vagnen :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014