• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon

Jag hade sfmått 28 i v 33. Bebis låg då fixerad sedan v 28. Magen är tydligen mindre då eftersom bebis ligger så långt ner.

• Lovely90
    biodynamisk skrev 2014-01-24 10:11:56 följande:

Var hos bm igår. Hjärtljud och så såg bra ut. Även blodvärdet som låg på 120 så jag slipper nog järntabletterna helt och hållet smile1.gif Däremot vat sf-måttet för lågt. Fick en extra tid nästa vecka för att se hur det utvecklar sig. Kan bero på att han ligger väldigt långt ner så jag var inte så orolig igår men nu börjar oron smyga sig på... Tänk om han inte vuxit som han ska? Det värsta är att jag börjar ifrågasätta val som jag gjort som att jag skulle inte ha färgat håret och jag skulle inte använt min salva mot psoriasis fast läkaren sa att det var ok, jag bore ha vetat bättre typ...Aahrrghh, måtte denna veckan gå fort smile4.gif

Mitt sf-mått hade inte ändrats efter att bebis fixerat sig. Det låg på 31 både i v. 32+6 och i v.34+6. BM sa att det beror på att bebis nu är fixerad. Så det är nog ingen fara :). Sen skall ju måttet ändras fortsättningsvis men det var inget konstigt att det var samma :).
  • kucke

Är det bara jag som upplever att bäbisen inte alls är lika aktiv som alla andras här? Känner tydliga rörelser varje dag. Men sällan magen "rör på sig" och börjar bli orolig att nått inte är bra :(

Ser att ni är en del som har låga sf mått, medan mitt problem är tvärtom. Min bäbis ligger över översta kurvan och även det ger mig mycket oro och ångest.

Skall vara helt ärlig mot er ang. min längd, men det är väldigt känsligt för mig då jag blivit mobbad för det hela skolgången och även idag får höra spydiga kommentarer.

Jag är bara 145 cm och har alltid trott jag skulle få en lite mindre bäbis, och min man är bara 172 cm så jag förstår inte hur vår pyris har börjat klättra över översta sf måttet. Jag är livrädd att han/hon inte är frisk och att det blir en mer riskabel förlossning om barnet är större än normalt, när jag är så liten.

Där jag bor så får man inte KS bara för man är orolig eller barnet är stort. De är väldigt hårda med de reglerna och knappt tvillingfödsel får KS om de ligger rätt.

Blev ett ledsamt inlägg, men kände jag behövde pratat av mig och tack för ni lyssnar :)

• Lovely90
    kucke skrev 2014-01-24 13:45:43 följande:

Är det bara jag som upplever att bäbisen inte alls är lika aktiv som alla andras här? Känner tydliga rörelser varje dag. Men sällan magen "rör på sig" och börjar bli orolig att nått inte är bra :(

Ser att ni är en del som har låga sf mått, medan mitt problem är tvärtom. Min bäbis ligger över översta kurvan och även det ger mig mycket oro och ångest.

Skall vara helt ärlig mot er ang. min längd, men det är väldigt känsligt för mig då jag blivit mobbad för det hela skolgången och även idag får höra spydiga kommentarer.

Jag är bara 145 cm och har alltid trott jag skulle få en lite mindre bäbis, och min man är bara 172 cm så jag förstår inte hur vår pyris har börjat klättra över översta sf måttet. Jag är livrädd att han/hon inte är frisk och att det blir en mer riskabel förlossning om barnet är större än normalt, när jag är så liten.

Där jag bor så får man inte KS bara för man är orolig eller barnet är stort. De är väldigt hårda med de reglerna och knappt tvillingfödsel får KS om de ligger rätt.

Blev ett ledsamt inlägg, men kände jag behövde pratat av mig och tack för ni lyssnar :)

Bara för att SF-måttet ligger högt behöver inte bebisen vara så stor, lika så när det är tvärt om. Hur bebisen ligger och hur mycket fostervatten du har spelar också in. Men jag förstår din oro!
  • MiCorazon

Just det! Har också hört att amningskudde och babynest är skönt att ha med till förlossningen. :)

Listan växer..:)

• Tinapina

Kucke. Kan du inte be BM om att mäta bebis vid ett ultraljud? Precis som andra sagt så innebär inte ett högt sf-mått automatiskt ett stort barn. Prata med din BM om din oro.

• biodynamisk

Vad bm sa så var inte bebisen fixerad ännu, låg som en ostbåge med huvud och fötter neråt. Bm ringde nyss och sa att hon konsulterat med läkaren och att de ska göra ett tillväxt ultraljud. Får en tid antagligen nästa vecka. Hon sa att det inte var akut men att de ville kolla upp det. Det är tur att han rör sig så mycket, annars hade jag varit desperat nu...

• Sirek
    kucke skrev 2014-01-24 13:45:43 följande:

min mamma är 1,62 och när hon väntade mig hade jag en egen kurva som gick ganska högt över övre kurvan sen de började mäta. Jag föddes bf+19 och var då 52 cm lång och vägde 4170g. Bm sa att det inte fanns plats för mig att växa uppåt utan utåt och därav det höga sf-måttet. Hade inte jag blivit så överburen hade jag nog varit lite mindre. Så jag hoppas det är lite samma sak för dig. Stor mage men helt normalstor bebis!
  • MiCorazon
    Tinapina skrev 2014-01-24 18:08:08 följande:
    Hur tänker ni kring amning? Det är ju ett ämne ibland diskuterad ganska hett.
    Jag tänker amma och försöka så gott jag kan om det skulle börja krångla, är envis av mig så ger inte upp i första taget. Kan tänka mig att pumpa och mata med flaska mellan amningarna om det skulle behövas. Har nog ingen direkt ståndpunkt i att amma eller inte amma utan tycker man gör det som känns bäst för en.

Tycker dock att amning verkar så mysigt och härligt när det funkar, så ser fram emot det. Men skulle det visa sig att jag inte har så mycket mjölk, att det gör för ont eller något annat krångel så hoppas jag att jag inte kommer ge mig själv skuldkänslor för det. Utan gå direkt till ersättning eller pumpa isåfall.

:) Hur tänker ni andra?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014