Längtanefterlilladig skrev 2013-08-14 11:23:09 följande:
Jag har mått lite små illa sedan jag fick veta att jag var gravid i vecka 5. Jag kräkte en eller två gånger vecka 6-7. Sedan ingenting. Denna & förra veckan alltså vecka 8 & 9 har jag kräkt flera gånger. Bland annat nu precis då jag inte fick behålla min goda frukost. Såhär är det för mig. Svara om ni känner igen er eller hur ni känner er; Jag vaknar på morgonen & är riktigt riktigt hungrig & illamående. Inte så jag kan spy. Men magen kör runt. Måste göra frukost snabbt. Gör goda mackor med ost & marmelad & god juice. Sitter & läser tidningen. Känner att tuggorna växer i munnen men tänker på något annat. Dukar av tallriken. Känner då lukten av soppåsen eller ser matrester i diskhon. Börjar hulka. Går ut i trädgården för en nypa färsk luft. Går runt & klöker mig hela tiden. Sen går jag in igen & då känner jag hur det vänder sig i magen & jag springer till badrummet & spyr & spyr & spyr. Tills magen är tom. Frukosten är värst. Jag kan må illa under dagen. Men inte sådan kräks. Matlusten är sådär. Äter oerhört lite mat. Inte vad som helst. Sa innan att jag har gått UPP i vikt. Har jag inte. Jag hade gått ner 2 kg sedan inskrivning hos BM 29/7.
För de flesta går illamåendet över runt v12.
Jag har inte spytt så mycket, men illamåendet har varit jobbigt hela tiden. Jag har bara spytt 4 gånger under graviditeten. Men har känt mig spyfärdig nästan varje dag innan. Nu börjar det ge med sig lite men är ju i v12 nu. Jag trodde aldrig att jag skulle bli av med det illamåendet.. Men jo, nu kan jag äta utan problem och göra saker på dagarna! Trots det så spydde jag igår och känner mig spyfärdig fortfarande ibland, trots att illamåendet inte är lika jobbigt. Men tanken på att röka kan ibland sätta igång reflexerna och även andra äckliga saker och även lukter. Att äta innan var väldigt jobbigt, kunde inte äta något jag inte var absolut sugen på. Men det blir förhoppningsvis bättre för dig också sen.
Vikten är nog inget att vara så orolig över, det står det ju om lite överallt om man läser om graviditeten i de första 12 veckorna. Jag tror inte jag gått upp det jag "borde" gjort, men det tas igen senare