• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • M4nda

Jag kan säga att rent lagmässigt kan din chef inte tvinga dig till det, så stå på dig :)

Är det någon mer än jag som har ont mitt över magen? Får "skov" som håller i sig i 1 timme eller så som gör att jag knappt kan stå up och det gör även ont hela tiden om man trycker på magen? Har haft molvärk tidigare men det känns mer längre ner i magen och absolut inte så här starkt..

Sjuksköterskan på gynakuten här i Malmö sa att jag skulle ta en Alvedon och dumförklarade i princip mig då jag ringde eftersom det är mitt första barn och jag "inte vet hur det ska kännas" som hon uttryckte det..

• Natt

Ja jag ska stå på mig. Blev lite lessen faktiskt. .. min sambo sa att hon va en skitkärring just :-P

• Mango08

På torsdag nästa vecka ska jag göra KUB. Jag är 25 år och tillhör Stockholms landsting, där blir alla gravida erbjudna det gratis oavsett ålder. Jag tackade ja mest bara för att få göra ett ultraljud och se lillen där inne. Hur jag ställer mig till ett eventuellt NUPP-test om KUBen skulle visa dåliga siffror vet jag inte idag. Det får jag ta då om det blir så och kommer nog att bero på hur pass dåliga siffror jag isf får. Men jag hoppas ju självklart att allt går bra och att jag slipper fatta några svåra beslut =)

• Prinsessan på ärten
    Mango08 skrev 2013-08-15 19:20:45 följande:

På torsdag nästa vecka ska jag göra KUB. Jag är 25 år och tillhör Stockholms landsting, där blir alla gravida erbjudna det gratis oavsett ålder. Jag tackade ja mest bara för att få göra ett ultraljud och se lillen där inne. Hur jag ställer mig till ett eventuellt NUPP-test om KUBen skulle visa dåliga siffror vet jag inte idag. Det får jag ta då om det blir så och kommer nog att bero på hur pass dåliga siffror jag isf får. Men jag hoppas ju självklart att allt går bra och att jag slipper fatta några svåra beslut =)

Jag var och lämnade blod till kub testet idag,

Kub står för kombinerat ultraljud och blodprov. Nupp ( nack uppklaring något) är ultraljudsbilten. Man mäter där en vätskespalt i fostrets nacke. Så nupp är inte en följd av kub, det är en del av det.

Lämnar man blod en vecka innan får man svaret på kubtestet direkt efter nupp ultraljudet. Det är då en sannolikhet. Får man hög risk kan man gå vidare med fostervattensprov om man vill, det medför dock en risk för missfall.

Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om vad olika risker betyder. Vi diskuterade igenom alla scenarion, så att vi är överens. Dåliga odds är aldrig kul men bättre när man pratat om det innan. Värt att minnas är även att tex 1:100 betyder att 99% chans att barnet är friskt.

Vi ska göra vårt ultraljud den 26:e. Första gången vi får se knodden :)
  • Mango08
    Prinsessan på ärten skrev 2013-08-15 19:50:05 följande:
    Jag var och lämnade blod till kub testet idag,
    Kub står för kombinerat ultraljud och blodprov. Nupp ( nack uppklaring något) är ultraljudsbilten. Man mäter där en vätskespalt i fostrets nacke. Så nupp är inte en följd av kub, det är en del av det.

Lämnar man blod en vecka innan får man svaret på kubtestet direkt efter nupp ultraljudet. Det är då en sannolikhet. Får man hög risk kan man gå vidare med fostervattensprov om man vill, det medför dock en risk för missfall.

Jag skulle råda dig att läsa på ordentligt om vad olika risker betyder. Vi diskuterade igenom alla scenarion, så att vi är överens. Dåliga odds är aldrig kul men bättre när man pratat om det innan. Värt att minnas är även att tex 1:100 betyder att 99% chans att barnet är friskt.

Vi ska göra vårt ultraljud den 26:e. Första gången vi får se knodden :)

Oj då, då är det jag som har blandat ihop saker och ting. Jag menade ju såklart att ta fostervattensprov. Men tack för infon Glad
  • Prinsessan på ärten
    Mango08 skrev 2013-08-15 20:18:16 följande:

Oj då, då är det jag som har blandat ihop saker och ting. Jag menade ju såklart att ta fostervattensprov. Men tack för infon Glad
    Ingen fara... Jag lade en hel dag på att googla, jämföra och diskutera med sambon. Det är mycket nytt med första graviditeten. Omöjligt att ha stenkoll på allt :)
  • Zobeideh

M4nda: jag känner som sig idag. Har haft ont typ från naveln och ner. Men inte en smärta som skrämmer mig. Men ändå obehaglig. Ska bli skönt att snart komma hem från jobb så man kan lägga sig i sängen jobbig dag idag

• Längtanefterlilladig
    M4nda skrev 2013-08-15 18:29:44 följande:

Jag kan säga att rent lagmässigt kan din chef inte tvinga dig till det, så stå på dig :)

Är det någon mer än jag som har ont mitt över magen? Får "skov" som håller i sig i 1 timme eller så som gör att jag knappt kan stå up och det gör även ont hela tiden om man trycker på magen? Har haft molvärk tidigare men det känns mer längre ner i magen och absolut inte så här starkt..

Sjuksköterskan på gynakuten här i Malmö sa att jag skulle ta en Alvedon och dumförklarade i princip mig då jag ringde eftersom det är mitt första barn och jag "inte vet hur det ska kännas" som hon uttryckte det..

Ja det har jag haft. Precis över naveln va?

Både jag & min kompis har haft det så.

Hon är också gravid fast fyra veckor före mig. Jag tog en losec idag. Tänkte om det skulle hjälpa mot mitt magont. Och det gjorde det. Kanske är det magkatarr du har?

Roligt när vårdpersonal idiotförklarar en, alla är väl gravida första gången någon gång.
  • Liljekonvalj3

Tog min första postafen igår mot illamåendet. Svårt och säga om den gjorde någon inverkan då, men vaknade idag utan illamående och kunde för första gången denna veckan äta frukost! De blev att pilla i sig en ny tablett när man vaknat och hoppas att den gör samma underverk under dagen, så kanske de går riktigt bra att jobba :)

• M4nda
    Zobeideh skrev 2013-08-15 21:16:57 följande:
    M4nda: jag känner som sig idag. Har haft ont typ från naveln och ner. Men inte en smärta som skrämmer mig. Men ändå obehaglig. Ska bli skönt att snart komma hem från jobb så man kan lägga sig i sängen jobbig dag idag

Längtanefterlilladig skrev 2013-08-15 21:19:27 följande:
    Ja det har jag haft. Precis över naveln va?

Både jag & min kompis har haft det så.

Hon är också gravid fast fyra veckor före mig. Jag tog en losec idag. Tänkte om det skulle hjälpa mot mitt magont. Och det gjorde det. Kanske är det magkatarr du har?

Roligt när vårdpersonal idiotförklarar en, alla är väl gravida första gången någon gång.

Tack för era svar. Det kanske är magkatarr, ska prova att ta någon sådan tablett och se om det hjälper :)

Ja, dessvärre har jag bara hört dåligt om KK och förlossningen här i Malmö. Funderar på att bo hemma hos föräldrarna i Småland när det börjar närma sig, så jag slipper föda här..
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014