• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Enligt min BM hör man hjärtljud redan vecka 10 men de e inget dem vill göra eftersom de kan finnas chans till att dem inte hör de och då skrämmer dem bara upp en.

• amn79

I vårt län erbjuds man kub-test efter 35 års ålder, jag är 34 i år. Vi får såklart göra det ändå och betala själv, det är ingen jättekostnad (relativt såklart) men det känns lite som att: varför göra det? Vi har inte bestämt oss än, men däremot valt bort fostervattensprov. Hur tänker ni kring kub-testet?

• LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-14 11:23:09 följande:
    Jag har mått lite små illa sedan jag fick veta att jag var gravid i vecka 5. Jag kräkte en eller två gånger vecka 6-7. Sedan ingenting. Denna & förra veckan alltså vecka 8 & 9 har jag kräkt flera gånger. Bland annat nu precis då jag inte fick behålla min goda frukost. Såhär är det för mig. Svara om ni känner igen er eller hur ni känner er; Jag vaknar på morgonen & är riktigt riktigt hungrig & illamående. Inte så jag kan spy. Men magen kör runt. Måste göra frukost snabbt. Gör goda mackor med ost & marmelad & god juice. Sitter & läser tidningen. Känner att tuggorna växer i munnen men tänker på något annat. Dukar av tallriken. Känner då lukten av soppåsen eller ser matrester i diskhon. Börjar hulka. Går ut i trädgården för en nypa färsk luft. Går runt & klöker mig hela tiden. Sen går jag in igen & då känner jag hur det vänder sig i magen & jag springer till badrummet & spyr & spyr & spyr. Tills magen är tom. Frukosten är värst. Jag kan må illa under dagen. Men inte sådan kräks. Matlusten är sådär. Äter oerhört lite mat. Inte vad som helst. Sa innan att jag har gått UPP i vikt. Har jag inte. Jag hade gått ner 2 kg sedan inskrivning hos BM 29/7.
    Jag har inte kräks på mornarna så mycket, har bara hänt ett par gånger. För mig är kvällen värst och oftast har det berott på att jag gått för länge utan mat innan middagen. När jag kräktes nästan dagligen var det uteslutande på eftermiddagar/kvällar och precis om du hinner man knappt svälja sista tuggan innan det vänder upp igen (ibland har jag varit tvungen att springa iväg mitt i en måltid också). Att gå in i mataffärer tål jag inte. Av de senaste fyra storhandlingarna jag har gjort tillsammans med pojkvännen så har jag inte klarat av en enda fullt ut. Tre av fyra gånger har jag gått hulkande runt och i panik letat efter närmaste toalett/papperskorg/hörn att kräkas i (men har tack och lov sluppit kräkas offentligt, peppar peppar). 

Att du går ner är egentligen ingen fara, fostret tar den näring hen behöver iaf, men det är ju tungt för dig som int får någon energi. Jag vet precis hur det känns eftersom jag gick ner 3 kg på mindre än en månad. Nu tror jag att det har stabiliserats (jag har ingen våg i närheten). Jag ser iaf friskare ut nu enligt pojkvännen :)

Nu är jag i v 11 (10+3) och alla mina symptom har minskat drastiskt. Egentligen är det bara lite, lite ömhet i tuttarna kvar (och jag klämmer fortfarande på dem med jämna mellanrum för att dubbelkolla). Då och då kommer en släng av "åksjuka" men mycket mer än så är det inte. 
  • Nellie91

Smurfen: haha känner igen mig i tuttklämmandet. Klämmer då och då och sen ba aaahh dom är ömma. Då är det bra.

Jag har faktiskt aldrig spytt, men däremot får jag kräkreflexer men d hade jag även innan jag vart gravid, dock lite mer rejäla nu då.

Ömm i tuttisarna. Lite molvärk då o då. Dock inte lila mkt som förut. Extremt trött och kissar hela tiden. Är vecka 9 nu :)

• anaconda

Oj ni verkar vara många som ska göra kub? Dum fråga men (håller inte koll på åldrar) är ni över 30-35 ni som tänkt göra? Min bm frågade om vi ville göra kub (antar att hon erbjöd de då) jag är "bara" 26 år och bor i norra sthlm och både jag och min man tackade nej till Fosterdiagnostik (kub, fostervattens prov mm) och hon tyckte att vi inte skulle oroa oss över de speciellt mycket, sen som sagt ser man ju om fostret är "välskapt" på rul?

Idag eller nu på kvällen börja jag känna mig typ jätte gasig och ont i magen på ett sett jag inte känt förr samt har fått sjukt ont i svanken så vet inte riktigt hur ja ska sitta/ligga i soffan, haha!

Har även umgåtts med världens finaste bebis idag, min kusins son och jag undrar om de finns nån mer charmigare unge än han, skrattar och gosar hela tiden (han är 8månader) så nu längtar man bara ännnnnnnnnu mera!

Imorgon bär de av till parken zoo för mer mys med min BFF och hennes vilda 5 åring!

Oj vad långt inlägget blev hoppas ni gravida kvinnor sköter om er ordentligt nu!

• Emaria
    anaconda skrev 2013-08-14 23:47:22 följande:

Oj ni verkar vara många som ska göra kub? Dum fråga men (håller inte koll på åldrar) är ni över 30-35 ni som tänkt göra? Min bm frågade om vi ville göra kub (antar att hon erbjöd de då) jag är "bara" 26 år och bor i norra sthlm och både jag och min man tackade nej till Fosterdiagnostik (kub, fostervattens prov mm) och hon tyckte att vi inte skulle oroa oss över de speciellt mycket, sen som sagt ser man ju om fostret är "välskapt" på rul?

Idag eller nu på kvällen börja jag känna mig typ jätte gasig och ont i magen på ett sett jag inte känt förr samt har fått sjukt ont i svanken så vet inte riktigt hur ja ska sitta/ligga i soffan, haha!

Har även umgåtts med världens finaste bebis idag, min kusins son och jag undrar om de finns nån mer charmigare unge än han, skrattar och gosar hela tiden (han är 8månader) så nu längtar man bara ännnnnnnnnu mera!

Imorgon bär de av till parken zoo för mer mys med min BFF och hennes vilda 5 åring!

Oj vad långt inlägget blev hoppas ni gravida kvinnor sköter om er ordentligt nu!

Är 30 och blir nog inget kub. Resonerar som så att kub är ren statistik och det enda som ger är säkert svar är fostervattenprov. Vilket ökar risken för missfall. Detta görs dessutom sent och att göra abort så sent känns omänskligt. Ett barn med Downs är mer välkommet än inget barn alls. Svårare missbildningar klarar sig oftast inte utan det tar naturen om tillslut.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014