• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh
    Längtanefterlilladig skrev 2013-08-15 10:32:18 följande:

Jag har läst på både svenska & engelska sidor om ultraljud. Det är inte så bra. De har inte kunnat bevisa eller motbevisa skador på fostret. Men det utsätter fostret för stress.

Så jag ska avboka mitt ultraljud nästa vecka & skjuta upp det till jag är i vecka 12+3.

Sen ska jag bara göra ett RUL. Sen förhoppningsvis inget mer. Min läkare har aldrig sagt att det ska vara farligt. Men det är kanske onödigt att utsätta fostret för det i onödan. Dock har jag känt att det inte varit i onödan för jag har varit orolig.

Jag har försökt stilla mig med de jag sett. När jag ringde gyn sa hon oxå de att de e inte så bra att göra för många vul. Det sa bm med så får nöja mig med hjärtljuden vid inskrivningen. Fast att de hade känts tryggt och att se de igen. Men sen e de som bm sa. Oavsett hur många vul man gör så känner man sig bara säker den dagen. Dagen efter kanske de visar något annat. Man vet aldrig. Så man blir nog aldrig trygg förrän barnet e ute :)
  • Ziiah
    Jag har läst på både svenska & engelska sidor om ultraljud. Det är inte så bra. De har inte kunnat bevisa eller motbevisa skador på fostret. Men det utsätter fostret för stress.
    Så jag ska avboka mitt ultraljud nästa vecka & skjuta upp det till jag är i vecka 12+3.
    Sen ska jag bara göra ett RUL. Sen förhoppningsvis inget mer. Min läkare har aldrig sagt att det ska vara farligt. Men det är kanske onödigt att utsätta fostret för det i onödan. Dock har jag känt att det inte varit i onödan för jag har varit orolig.
    Jag fick med ett papper från hälsosamtalet där det stod om ultraljud och att de helst bara vill göra det för att se så att allt är som det ska osv. Med tanke på just att det kan vara "dåligt" och stressande för barnet. Men de är ju heller inte helt säkra på hur mycket det påverkar och om det skulle vara någon större risk så antar jag att läkarna inte skulle göra så många ultraljud?

Men ändå känner jag ibland att jag skulle vilja se bebis en gång innan RUL för att verkligen kunna ta in graviditeten.. Jag gjorde åtta test som alla var positiva i början av graviditeten men fick göra ett hos BM också för att få det bekräftat i ord liksom, så jag har fortfarande svårt att tro på det.
  • flowers

Avvakta är mitt råd, du är ju GRAVID. Solig
    Du blöder inte, du har massa symtom så varför oroa sig? 
    Molvärk har ju alla. =)
    Om du börjar blöda eller att symtomen avtar innan vecka 11+ då kan det ju vara klokt att gå på en extra koll.
    Att vara 100% lugn i en graviditet är nog nästan omöjligt.
    Du blir inte mer eller mindre gravid för att du kollar med VUL.
    Bebisen har vuxit och hjärtat pickar, njut av det. 
    Jag själv är sjukt orolig, har inte en gnutta symtom och har dessutom blödningar, livrädd för att det går åt pipsvängen men jag måste vänta tills vecka 12.
    Om du hade det som mig skulle jag kunna förstå att du ville kolla extra gånger men allt är ju bra hos dig vad jag förstått.
    En sak är säker, du kommer ju bli mamma i MARS! 
    Massa grattis kramar.                    

• Nyfniken83

Hej igen! Nu är inskrivningen klar, det gick bra. Väldigt mysig bm! Det blir ultraljud nästa onsdag för att kolla hur långt jag kommit men hon sa att vi än så länge räknar med att jag är i v 11 eller 10+2, så en vecka längre än vad jag räknat. Nu längtar jag ihjäl mig tills på onsdag!!! Kram

• Längtanefterlilladig
    flowers skrev 2013-08-15 12:44:26 följande:

Avvakta är mitt råd, du är ju GRAVID. Solig
    Du blöder inte, du har massa symtom så varför oroa sig? 
    Molvärk har ju alla. =)
    Om du börjar blöda eller att symtomen avtar innan vecka 11+ då kan det ju vara klokt att gå på en extra koll.
    Att vara 100% lugn i en graviditet är nog nästan omöjligt.
    Du blir inte mer eller mindre gravid för att du kollar med VUL.
    Bebisen har vuxit och hjärtat pickar, njut av det. 
    Jag själv är sjukt orolig, har inte en gnutta symtom och har dessutom blödningar, livrädd för att det går åt pipsvängen men jag måste vänta tills vecka 12.
    Om du hade det som mig skulle jag kunna förstå att du ville kolla extra gånger men allt är ju bra hos dig vad jag förstått.
    En sak är säker, du kommer ju bli mamma i MARS! 
    Massa grattis kramar.                    

Min syster hade symtom & t.o.m växande mage. Gjorde RUL vecka 18. Fostret dog vecka 10-11. Så massa symtom behöver inte betyda något. Man kan aldrig vara säker med eller utan VUL. Men nu är jag lugnad iallfall & försöker tänka positivt.
  • Ziiah

Trodde det höll på att bli bättre med illamåendet och kräkningarna osv nu, men idag fick jag inte ens behålla middagen.. Istället får jag nu någon timma efter ställa mig och göra något snabbt för att försöka få i mig näring.

Ska snart iväg för att träffa killens pappa och berätta för honom. Han är den enda i familjen som inte vet än så det är väl dags nu när jag ändå går in i v13 på måndag. Vi har ritat en liten teckning med streckgubbar, har skrivit "Till: farfar" på också.. Har inga pengar direkt till att köpa något eller så och vi har inte gjort något ul än osv, men ville ändå berätta på ett lite roligare sätt så det var det bästa vi kom på. Om några år lär han ju få fler teckningar, dock inte från mig och killen Flört Hur har ni berättat? Om ni har berättat än

• Natt

Inskrivningen avklarad idag ultraljud bokat till på måndag. Dock vill min chef att jag säger till alla på jobbet vart jag varit då jag kommer eftersom jag kommer försent till ett möte. Jag vet inte om jag tycker det är okej riktigt.

• biodynamisk

Tycker inte jag alls är ok! Vad skulle anledningen vara för att vara tvungen att uppge något överhuvudtaget förutom "personliga skäl"?

Natt skrev 2013-08-15 16:57:44 följande:
    Inskrivningen avklarad idag ultraljud bokat till på måndag. Dock vill min chef att jag säger till alla på jobbet vart jag varit då jag kommer eftersom jag kommer försent till ett möte. Jag vet inte om jag tycker det är okej riktigt.

• biodynamisk

Att berätta för sin chef är en sak, för att kunna planera inför ledighet, upplärning osv. MEN det finns inga skyldigheter gentemot arbetskamrater. Dessutom har alla chefer tystnadsplikt. Det innebär att de har skrivit på ett lagligt bindande dokument som säger att de inte får berätta vidare det du säger i förtroende utan ditt godkännande. Om en chef bryter detta så är det straffbart!

• Jessies1989
    biodynamisk skrev 2013-08-15 17:22:48 följande:

Att berätta för sin chef är en sak, för att kunna planera inför ledighet, upplärning osv. MEN det finns inga skyldigheter gentemot arbetskamrater. Dessutom har alla chefer tystnadsplikt. Det innebär att de har skrivit på ett lagligt bindande dokument som säger att de inte får berätta vidare det du säger i förtroende utan ditt godkännande. Om en chef bryter detta så är det straffbart!

Word.

Vad är det för dumheter din chef hittat på? Det räcket med att säga "personlig angelägenhet", "läkarbesök" eller "jag vill inte dela det här..."

Usch vad irriterad jag blir!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014