• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiCorazon

Bm besök idag och allt såg fint ut.

Vecka 34: sf mått 34, bebis har gått från rörlig till ruckbar, hjärtljud och blodtryck och kiss var bra :)

Lääängtar efter förlossningen nu!

• carina87
    Emelie e skrev 2014-01-28 10:32:54 följande:
    Hej

Har inte varit inne på några dagar och har kollat igenom vad ni hunnit prata om nu :) Ang. amningen så ser jag fram emot det, kommer nog inte pumpa mjölk då de pumpar jag sett kostar så mycket och det kommer isf bara bli någon enstaka gång.. Det här med när man bör vara orolig/ringa till förlossningen om sparkar..så har jag läst att man ska känna varje dag men det är ju svårt att veta, min bm sa att jag skulle jämföra om barnet sparkar mindre eller rör sig på ett annat sätt,,men vissa dagar har det varit jättemycket rörelser och någon dag är det ganska lite, de kan väl också ha vilodagar så tror inte alltid att det stämmer, tror man blir skrämd när man hör sådant. V. 33 nu och känner mig nervös, men mest pirrig och förväntansfull på ett positivt sätt. Har fixat det mesta hemma, vagn o babyskydd hämtar vi i mars, annars är det bara lite kläder och säng kvar. Dte känns skönt, nu längtar jag massor! :)
    Jag tänker lite som du, dock med ett förbehåll: funkar inte amningen tänker jag pumpa, kosta vad det kosta vill. Men självklart hoppas jag att vi ska få till det så det funkar. Det ser fruktansvärt mysigt ut.
  • MiCorazon

Till alla tjejer på tråden:

Kanske en lite dum fråga, men kan man använda samma storlek på påslakanset i spjälsängen som man har i vagnen? Har förstått att det egentligen är olika storlekar eftersom spjälsängen är lite större men undrar lite hur ni ska göra?

Har precis beställt två påslakanset till vagn/vagga och funderar på hur jag ska göra med spjälsängen..

• Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2014-01-28 09:08:49 följande:
    Hur mycket ska man känna bebisen röra på sig nu? Jag gick in i vecka 35 idag (34+0) och hon har varit väldigt lugn de två senaste dagarna. Har sett henne byta från ena sidan till den andra någon gång och har känt hicka men det ska man inte räkna va? När behöver man oroa sig, eller ska man alltid ringa förlossningen? Jag vet inte vad som är "normalt" med tanke på att det börjar bli trångt där inne 

Barnmorskan på vår föräldrautbildning sa att man känner inte samma typ utav rörelser ju närmre förlossningen man kommer för barnet får mindre utrymme. MEN man ska känna barnet på ungefär samma tider varje dag. Testa att lägga dig 1 timme & räkna rörelser. Inte hicka. Om du inte känt ditt barn mycket på 2 dagar så ring förlossningen & fråga dem. Det kan vara något, eller inte. Det är ju det man inte vet. Med all säkerhet är det inget, bebis kanske har vänt sig om & sparkar på ett annorlunda sätt. Men man ska iallfall under barnets normala vakenhets period räkna till 10 sparkar/timme sa min BM. Du kan gå in & läsa på spädbarnsfonden om hur man ska göra med minskade rörelser. Vill inte alls skrämma upp dig utan vill hjälpa dig hoppas du förstår det. Men ring förlossningen, jag har själv varit där i vecka 31 & då kände jag inte min bebis mer än 5 ggr på ett dygn. Han hade vänt sig om & CTG kurvan såg helt normal ut. TROR faktiskt också att barnet känner på sig om mamman är stressad & orolig & därför blir lugn själv för att spara syre då mamman oftast andas ytligt & snabbt vid stress. Sen när man fått reda på att allt var bra så släpper oron & bebis börjar röra sig. Min teori
  • Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-01-28 11:21:49 följande:
    Till alla tjejer på tråden: Kanske en lite dum fråga, men kan man använda samma storlek på påslakanset i spjälsängen som man har i vagnen? Har förstått att det egentligen är olika storlekar eftersom spjälsängen är lite större men undrar lite hur ni ska göra? Har precis beställt två påslakanset till vagn/vagga och funderar på hur jag ska göra med spjälsängen..

Jag har både gamla påslakan från när jag var liten & påslakan som är till för vagn i spjälsängen. Barnet är så litet så ett täcke/påslakanset för vagn räcker gott. Jag hittade inget täcke som passade till måttet på mina gamla fina påslakan så jag får ha en filt i påslakanet istället
  • LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2014-01-28 09:29:35 följande:
    Svullna ben, trötthet och en helvettes natt bakom mig. Sitter nu på jobbet och tur nog är det bara till kl 11.30 man jobbar!
    Ska unna mig lite vaxning idag. :)
    Var på TUL igår och allt ska se bra ut, jag som varit lite orolig kring min icke existerande mage. Ingen tror mig att jag ska föda om mindre än 2 månader. Men som sagt, bevis i full storlek och väger 1953 gr :)

Jag gick runt och kollade lite kläder och annat och kunde inte ta fingret ur *piip* och köpa något. Är fortfarande nojig att något ska hända. Men jag satt och funderade mest kring förlossningsväskan.. förutom de meterlånga listorna, vad är det mest absolut nödvändiga enligt er? Jag måste faktiskt börja packa den.
    Annars har jag beställt vagn och spjälsäng från utlandet och lär få den om 2-3 veckor. Skötbord och badbalja ligger i källare. Alla material till sängen ligger också klara. Vad mer? Ni som inte heller förberett så mkt, vad är era tankar kring detta?
    Jag har inte köpt mer än en grej (en liten kokong-klädesgrej till Grodan). 

Vi har ingen brådska alls här hemma. BB-väskan är min sambo ansvarig för (vilket vi fick tips om - om partnern packar så är det lättare på förlossningen, eftersom det är partnern som ska gräva i väskan efter det du som föder vill ha/behöver). Vi har påbörjat en lista tillsammans, men har mycket kvar att köpa, och det är min sambo som kommer att packa den. 

Vi har ju en drös saker som kommer från andra, men allt ligger fortfarande nerpackat. Det ska vi gå igenom när vi har typ en månad kvar innan BF :)
  • biodynamisk
    Hallonpaj88 skrev 2014-01-28 08:55:17 följande:
    En fråga, någon mer som vaknar med värk i benen om nätterna?

Jag har ofta värk i ena benet (vänstra) när jag vaknar och även om jag sitter/ligger en längre tid tex i soffan. Det är också det benet jag får problem med när jag går mycket och har haft ishias- liknande smärtor i tidigare. Bm säger att det är foglossningen som spökar. Det är jätteläskigt för ibland när jag går så tar det liksom stopp i höften/bäckenet på den sidan och benet bara viker sig! Ni kan ju tänka er att stå och jobba på en löpande bana och när du går med bilen längs banan så låser sig höften och benet viker sig stup i kvarten ha, ha... Det var därför jag gick hem en vecka tidigare än när havandeskapspenningen började...
  • Tinapina

Jaha, precis som jag misstänkte. Bebis sitter som en sten djupt nere i bäckenet med rumpan. Fick tid för bedömning av överläkaren på fl om 2 veckor och då bokas tid för snitt. Tydligen snittar man så nära bf som möjligt och inte som tidigare någon vecka före. Ett datum när vi ska bli föräldrar börjar utröna sig;)

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-28 13:11:40 följande:
    Jaha, precis som jag misstänkte. Bebis sitter som en sten djupt nere i bäckenet med rumpan. Fick tid för bedömning av överläkaren på fl om 2 veckor och då bokas tid för snitt. Tydligen snittar man så nära bf som möjligt och inte som tidigare någon vecka före. Ett datum när vi ska bli föräldrar börjar utröna sig;)

Jaså man snittar inte tidigare. Trodde jag. Då kommer de varken försöka vända eller tro att bebis vänder sig själv?
  • SEM
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-28 11:33:32 följande:
    Jag har både gamla påslakan från när jag var liten & påslakan som är till för vagn i spjälsängen. Barnet är så litet så ett täcke/påslakanset för vagn räcker gott. Jag hittade inget täcke som passade till måttet på mina gamla fina påslakan så jag får ha en filt i påslakanet istället

Jag köpte till spjälsäng, men tycker det verka så stort! Så till vagn är nog rätt smart storleksmässigt till spjälsängen.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014