• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Nu har jag varit hos barnmorskan. Lillen e helt fixerad nu och har en vikt på ca 2,4 kg. Mitt sf mått ligger på 32 vikten är +18,4 kg så allt var kanon. Ser ut att bli en jätte bebis detta. :-/ och jag som är så liten. Hur ska detta gå? Haha

• Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 13:12:11 följande:
    Igår började sammandragningarna komma tätare & tätare. Vid minsta ansträngning blev magen som en sten. Men det gjorde inte ont alls. Idag för cirka 2 timmar sedan började jag få en konstig tyngd eller värk i nedre delen av magen. Magen blir hård & sen släpper det. Så håller det på så. Flytningarna har ökat dramatiskt på några timmar. Men de luktar inget. Känner mig trött & lite illamående. Har ingen molvärk eller mensvärk men en annan typ av värk. Det gör inte ont, mer obehagligt. Undrar om huvudet som var ruckbart förra veckan borrar sig neråt. Känner någon igen sig?

Så har jag det med! Fast bebis här är redan fixerad men jag tror den borrar sig ännu längre ner. Igårkväll kändes det som bebisen höll på att gräva SKF ur. Hade jag inte vetat att man skall ha jävligt ont när bebisen kommer ut hade jag trott att den var påväg!
  • Hallonpaj88

Hemkommen från bm här med:)

Precis som jag trodde är nu vår kotte fixerad. Känns skönt! Han växer som han ska o allt såg bra ut.

Däremot är min magont förvärkar. Är helt normalt men jag måste ta det ännu lugnare och inte bära tungt. Jobbar den här veckan o två veckor till. Nu ska jag vila så mycket jag bara kan.

• Ziiah

Jag har under hela graviditeten tänkt att jag vill föda vaginalt och att jag verkligen inte vill snittas. Först idag vände det helt. Jag vill fortfarande egentligen inte snittas, men känner att det är det bästa för på något sätt ska ju lillen ut och jag kommer verkligen inte orka en vanlig förlossning.

Mitt järnvärde är lågt och det finns inte mycket att göra för att höja det bra, jag testade ett järndropp men fick en anafylaktisk chock efter en knapp minut och magen tål inte niferexdropparna(mår illa/spyr ca 2 timmar efter). Samtidigt har jag haft en väldigt tuff graviditet med mycket sjukdom osv och just nu är både min kropp och mitt psyke ganska slut och att få ett datum som man säkert kan räkna ner till skulle kunna få mig att stå ut bättre.

Det känns lite sent för att påbörja det här med att få ett snitt men jag ska in på torsdag för att träffa en läkare och göra ul igen så jag ska ta upp det lite då så får vi se om jag får en ny tid eller vad som händer. Som tur är verkar läkarna i skövde inte vara så svåra att "övertala" när det gäller planerade snitt. Sedan har jag även träffat många av dem, pga alla ultraljud och den tiden jag låg på BB. De känner ju till mig och min historia också.

• biodynamisk
    Anki84 skrev 2014-01-27 16:11:42 följande:
    Inte vart inne på ett tag nu så vet inte hur mycket och vad ni pratat om.

Hur mår ni alla nu?

Själv har jag ont i ryggen varje dag och i blygdbenet.

Känner en smått (eller mycket) oro, bebis har knappt rört sig förutom vid lunch tid när jag drack en halv burk coca cola (rekommenderas för att få bebis att röra sig). Han började hicka och rörde sig lite grann men inte så mycket mer än så... Sen för en stund sen fick han hicka igen. Men iallafall, när jag gogglar och läser i boken jag fått från bm så står det att man inte ska räkna hickrörelser....

Bör jag ringa till förlossningen eller ska jag vänta ett dygn till? Han kan ju bara vara väldigt trött de senaste dygnet...

Om du känner dig jätteorolig tycker jag att du ska ringa dem.Hellre en gång för mycket än en gång för lite och det är inte bra för bebisen att gå omkring att oroa sig. Både jag själv och flera här har haft dagar som vi inte känt bebisen så mycket eller knappt alls och det har inte varit ngt alls! Det verkar som att de har vissa dagar då de inte är så aktiva
  • Joma

Jag känner honom lite överallt faktiskt, men har jag förstått dem på Emmas ultraljudklinik rätt så ligger han med rumpan på vänster sida å huvudet neråt! De gör så jävla ont rent ut sagt när han prickar revbenen.. Tycker de känns mer än nånsin nu faktiskt å magen hoppar å står åt alla håll :p

Är de fler av er nu som har ont i blygdbenet? Eller ja, foglossning är de ju! Fyfan va ont jag har å har haft nu sen i december, å de blir bara värre å värre :( Känns som om någon har sparkat mig rakt upp mellan benen :/ Gör riktigt ont å resa sig, gå å framförallt vända sig i sängen..

60 dagar kvar idag......känns som en evighet!

• Längtanefterlilladig

Trots ont i magen (dum som man är) åkte vi till gekås i eftermiddags.
    Otroligt skönt för det var knappt något folk alls som vågade sig ut i snöyran som råder här nere nu.
    Vi gick väldigt lugnt & fikade. Besöket tog knappt 2 timmar. Ändå fick jag sammandragningar HELA tiden.
    Jag har lagt in lite bilder i bildtråden som ni kan kika på om ni vill.

• Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-27 19:55:00 följande:

Trots ont i magen (dum som man är) åkte vi till gekås i eftermiddags.
    Otroligt skönt för det var knappt något folk alls som vågade sig ut i snöyran som råder här nere nu.
    Vi gick väldigt lugnt & fikade. Besöket tog knappt 2 timmar. Ändå fick jag sammandragningar HELA tiden.
    Jag har lagt in lite bilder i bildtråden som ni kan kika på om ni vill.

Skulle också behöva komma till Gekås en sista gång men tvivlar på om jag kommer hinna med/ klara av det. Fick sammandragningar fem gånger på 30 min när vi handlade mat igår så känns inte som Gekås är rätt forum för mig just nu.

Sen blir jag ju extra orolig när BM säger att jag måste ta det lugnt nu om inte bebis skall komma förtidigt. Jobbar min sista vecka nu oxh hade både sammandragningar och små förvärkar hela dagen..
  • Längtanefterlilladig
    Lovely90 skrev 2014-01-27 20:17:03 följande:
    Skulle också behöva komma till Gekås en sista gång men tvivlar på om jag kommer hinna med/ klara av det. Fick sammandragningar fem gånger på 30 min när vi handlade mat igår så känns inte som Gekås är rätt forum för mig just nu. Sen blir jag ju extra orolig när BM säger att jag måste ta det lugnt nu om inte bebis skall komma förtidigt. Jobbar min sista vecka nu oxh hade både sammandragningar och små förvärkar hela dagen..

Nej kanske inte gekås är helt rätt för dig. Gör dina sammandragningar ont?Har läst att många sammandragningar & förvärkar är normalt & inte ska påverka tidig förlossning. Men vad sa din BM om det?
  • Längtanefterlilladig
    Anki84 skrev 2014-01-27 16:11:42 följande:
    Inte vart inne på ett tag nu så vet inte hur mycket och vad ni pratat om. Hur mår ni alla nu? Själv har jag ont i ryggen varje dag och i blygdbenet. Känner en smått (eller mycket) oro, bebis har knappt rört sig förutom vid lunch tid när jag drack en halv burk coca cola (rekommenderas för att få bebis att röra sig). Han började hicka och rörde sig lite grann men inte så mycket mer än så... Sen för en stund sen fick han hicka igen. Men iallafall, när jag gogglar och läser i boken jag fått från bm så står det att man inte ska räkna hickrörelser.... Bör jag ringa till förlossningen eller ska jag vänta ett dygn till? Han kan ju bara vara väldigt trött de senaste dygnet...

Alltid bra att ringa & rådfråga förlossningen. Har du gjort testet med att ligga på sidan i 1 timme & räknat rörelser?Det ska ske när bebisen har sin normala aktiva period t.ex kvällen eller morgonen. Oftast är det ingenting med bebisen men kan vara skönt att få veta & kunna slappna av.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014